Smalspåriga rälsbussar och släp? (Fordon: allmänt)

av Ola Ahlström, Thursday, August 31, 2023, 16:32 (501 dagar sedan)

jag har fått lära mig att man märkte rälsbussar med stålkorg med ett "A" och de med träkorg med ett "B", alltså inget som har att göra med A- eller B-ände vilket en del tror. Nu i samband med att jag tittar lite på Mästabussarna och släpen
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=279031
noterar jag att det förkommer bilder på Mästasläp både med "A" och utan, tycks vara lika när det gäller Hildinstålsläpen, hur förhåller det sig? Slarvig märkning eller finns en brytpunkt när "A" skulle finnas eller inte?

Ola Ahlström
Malmö

Smalspåriga rälsbussar och släp?

av Anders Jansson, Thursday, August 31, 2023, 18:53 (501 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Under våren 1943 utfärdade VoV nya trafiktillstånd för de enskilda järnvägarnas rälssbussar med anledning av införandet av klass A och klass B. Sannolikt gjordes ändringen på SJ vid ungefär samma tillfälle.

Skillnaden mellan klass A och B hade ingen direkt koppling till träkorg respektive stålkorg. Definitionen var inte helt tydlig utan gav visst utrymme för tolkningar. Klass A skulle dock i högre grad motsvara traditionella järnvägsfordon.

BKB tvåaxliga hembyggda fisksläp för Listerbanan hade stålkorg men var av klass B. På VGJ klassades några Motala-tillverkade motorvagnar som rälsbussar klass A.

Vad gäller märkning så kan jag inte påminna mig ha sett något rälsbussfordon utan avsedd märkning med A eller B. Möjligen att behovet av sådan märkning upphörde sedan samtliga klass B slopats men då talar vi om sent 1960-tal och då lär inte många fordon ha målats och märkts om.

Smalspåriga rälsbussar och släp?

av Ola Ahlström, Thursday, August 31, 2023, 19:35 (501 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack för svaret.

I bland annat boken "Svenska Rälsbussar", SJK skriftserie nr 92, återfinns bilder på smalspåriga släp av såväl trä- som stålvarianter och med eller utan "A" eller "B".
Några exempel;
På sidan 472, UBo2p 169, Visby 1957 och Uddevalla 1962 - utan B
Sidan 473, UBo3yp 2134, Stockholm 1968 - med A
Sidan 480, UBFo4yp 2130, Kalmar 1968 - med A
Sidan 488, UBFo12p 1650 - med B
Sidan 493, UDFo10p 1625, Örebro 1955 - utan B
Sidan 496, UDFo14p 1754. Kalmar 1965 - utan A
Sidan 439, UBFo5t 1621, Ljungby 1965 - med A

Fler exempel finns i boken på främst släp som saknar "A" eller "B", man (?) tycks varit noggrannare när det gällde motorfordon.

Ola Ahlström
Malmö

Smalspåriga rälsbussar och släp?

av Överkörmästaren, Thursday, August 31, 2023, 21:32 (501 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tack för svaret.

I bland annat boken "Svenska Rälsbussar", SJK skriftserie nr 92, återfinns bilder på smalspåriga släp av såväl trä- som stålvarianter och med eller utan "A" eller "B".
Några exempel;
På sidan 472, UBo2p 169, Visby 1957 och Uddevalla 1962 - utan B
Sidan 473, UBo3yp 2134, Stockholm 1968 - med A
Sidan 480, UBFo4yp 2130, Kalmar 1968 - med A
Sidan 488, UBFo12p 1650 - med B
Sidan 493, UDFo10p 1625, Örebro 1955 - utan B
Sidan 496, UDFo14p 1754. Kalmar 1965 - utan A
Sidan 439, UBFo5t 1621, Ljungby 1965 - med A

Fler exempel finns i boken på främst släp som saknar "A" eller "B", man (?) tycks varit noggrannare när det gällde motorfordon.

Ola Ahlström
Malmö

Det kanske var för att det bara var A som var ”värt” något samt att man redan bestämt ett ”slutdatum” för klass B?

Smalspåriga rälsbussar och släp?

av Anders Johansson, Thursday, August 31, 2023, 21:42 (501 dagar sedan) @ Ola Ahlström

A = Stålrälsbuss, multipelkörbar upp till 8 enheter.
B = Rälsbuss, samkörbar upp till 4 enheter.
Utan är troligen helt enkelt fordon som saknade genomgångsledning för signal mm
T ex tvåaxliga som hade påskjutsbroms.

Smalspåriga rälsbussar och släp?

av Ola Ahlström, Thursday, August 31, 2023, 22:48 (501 dagar sedan) @ Anders Johansson

A = Stålrälsbuss, multipelkörbar upp till 8 enheter.
B = Rälsbuss, samkörbar upp till 4 enheter.
Utan är troligen helt enkelt fordon som saknade genomgångsledning för signal mm
T ex tvåaxliga som hade påskjutsbroms.

Ok, men vad gäller släp? Det förkommer till exempel bilder på UCFo5p både med och utan "A", känns lite som det saknas konsekvens.

Ola Ahlström
Malmö

Smalspåriga rälsbussar och släp?

av Ola Almquist, Friday, September 01, 2023, 00:45 (501 dagar sedan) @ Ola Ahlström

A = Stålrälsbuss, multipelkörbar upp till 8 enheter.
B = Rälsbuss, samkörbar upp till 4 enheter.
Utan är troligen helt enkelt fordon som saknade genomgångsledning för signal mm
T ex tvåaxliga som hade påskjutsbroms.

Så enkelt är det inte. Se Anders Janssons inlägg [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=279153]här[/link] och [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=109370]här[/link].

Ok, men vad gäller släp? Det förkommer till exempel bilder på UCFo5p både med och utan "A", känns lite som det saknas konsekvens.

Se ritning [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=263769]Mbr 62120[/link].

Uppenbarligen följde inte verkstäderna instruktionerna fullständigt. Det gjorde å andra sidan inte leverantörerna heller.

Smalspåriga rälsbussar och släp? Klass A resp. B

av Leif B, Sunday, September 03, 2023, 15:26 (498 dagar sedan) @ Ola Ahlström

jag har fått lära mig att man märkte rälsbussar med stålkorg med ett "A" och de med träkorg med ett "B", alltså inget som har att göra med A- eller B-ände vilket en del tror. Nu i samband med att jag tittar lite på Mästabussarna och släpen
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=279031
noterar jag att det förkommer bilder på Mästasläp både med "A" och utan, tycks vara lika när det gäller Hildinstålsläpen, hur förhåller det sig? Slarvig märkning eller finns en brytpunkt när "A" skulle finnas eller inte?

Ola Ahlström
Malmö

[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=230001]Ulf Pålsson om definitionerna[/link].

[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=238827]Mer här[/link].