BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit (Järnväg allmänt)

av Torbjörn Jansson, Thursday, August 31, 2023, 20:33 (380 dagar sedan)

[image]
BLJ tåg b 1 har just anlänt till Byvalla från Långshyttan och rundgång påbörjas.

[image]

De sista vagnarna, som personvagnen, stod längst bak i tåget från Långshyttan skall nu växlas om så att de står sist i tåget framför Byvalla station för återfärden till Långshyttan med tåg b 2 kl 12:24
'
[image]

De återgående godsvagnarna har nu växlats in framför personvagnen vid stationen.
'
[image]
Och så har loket körts in på vändskivan.

[image]
Vändning. Vändskivan finns nu upplagt hos JTJ i Jädraås för kommande behov.

[image]
Och så behövs det lite mer vatten för återfärden till Långshyttan. Vattentornet står kvar än i dag.

[image]
Och så behöver man smörja loket inför den strävsamma färden åter till Långshyttan,.

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Herbert Paalberg, Thursday, August 31, 2023, 21:40 (380 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Tack för otroligt fina bilder från BLJ, en fråga i samband med bilderna är att tåget inte är tryckluftsbromsat men den öppna stolpvagnen är ju försedd med bromsblock kanske handbromsat eller inlånad från annan bana. Hur bromsades tågen under banans livstid fram till nedläggningen och framför allt i persontåg. BLJ 6:an är samma typ som ÖJ 6:an som finns i Västervik sedan många år undrar Palle i Vika stor ångloksnörd.:-)

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Torbjörn Jansson, Thursday, August 31, 2023, 22:04 (379 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack för otroligt fina bilder från BLJ, en fråga i samband med bilderna är att tåget inte är tryckluftsbromsat men den öppna stolpvagnen är ju försedd med bromsblock kanske handbromsat eller inlånad från annan bana. Hur bromsades tågen under banans livstid fram till nedläggningen och framför allt i persontåg. BLJ 6:an är samma typ som ÖJ 6:an som finns i Västervik sedan många år undrar Palle i Vika stor ångloksnörd.:-)

Tack Herbert, jag rodnar :-D ! BLJ införde aldrig tryckluftsbroms utan bromsare medföljde tåget. Denna dag så fick jag medfölja bromsaren i hans hytt från Långshyttan till Byvalla. Denna bromsvagn, BLJ 300 eller 301, bägge finns bevarade i Jädraås!
Torbjörn

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Granis, Friday, September 01, 2023, 05:45 (379 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Och så behövs det lite mer vatten för återfärden till Långshyttan. Vattentornet står kvar än i dag.

Återigen, superhärliga bilder Torbjörn! :-) Så här såg vattentornet ut i augusti 2020. Det är synnerligen svårt att fotografera det från (gamla) spårsidan ehuru grönskan tagit över där (från andra =vägsidan är det lättare). Det gäller att ha ett rejält vidvinkel till kameran. Eller en motorsåg kanske? ;-)


/ L G

[image]

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Torbjörn Jansson, Friday, September 01, 2023, 09:58 (379 dagar sedan) @ Granis

Hej bäste Granis, jag tackar och rodnar klädsamt ;-) ! Tänk att det står kvar i uppenbarligen orört skick! Kanske det går att konvertera till ett originellt fritidsboende.....:-D ?
Tobbe

Byvalla 1963 -och 2020

av Granis, Friday, September 01, 2023, 20:31 (379 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Tänk att det står kvar i uppenbarligen orört skick! Kanske det går att konvertera till ett originellt fritidsboende.....:-D ?

Ja, lite fönster och så hade väl varit bra i så fall. Fast synd att förstöra en genuin järnvägsbyggnad från en legendarisk bana. Som är lättare att fotografera från vägen :-)
[image]

Byvalla idag är väl... betydligt tristare. Typ inget annat än ett mötesspår, en betongbyggnad (ett ställverkshus?) och i fjärran ett beredskapslokskjul. Det forna stationsområdet -med smalspårsanslutningen- borde legat på andra sidan tåget och spåren här. Fotot taget vid samma tillfälle, i augusti 2020, som de andra jag publicerat i detta inlägg. Loket som drar är TÅGAB Rc2 010.
[image]


/ L G

Byvalla 1963 -och 2020

av Torbjörn Jansson, Friday, September 01, 2023, 21:16 (379 dagar sedan) @ Granis

Tänk att det står kvar i uppenbarligen orört skick! Kanske det går att konvertera till ett originellt fritidsboende.....:-D ?


Ja, lite fönster och så hade väl varit bra i så fall. Fast synd att förstöra en genuin järnvägsbyggnad från en legendarisk bana. Som är lättare att fotografera från vägen :-)
[image]

Byvalla idag är väl... betydligt tristare. Typ inget annat än ett mötesspår, en betongbyggnad (ett ställverkshus?) och i fjärran ett beredskapslokskjul. Det forna stationsområdet -med smalspårsanslutningen- borde legat på andra sidan tåget och spåren här. Fotot taget vid samma tillfälle, i augusti 2020, som de andra jag publicerat i detta inlägg. Loket som drar är TÅGAB Rc2 010.
[image]


/ L G

Det är väl bättre att det tas upp ett par små fönster i byggnaden än att den så småningom skattar åt förgängelsen. Alltså, bäste Granis, gör en kulturinsats för järnvögshistorien och mänskligheten....:-D !

/Tobbe

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av ola nived, Sunday, September 03, 2023, 14:35 (377 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Hej Torbjörn! Instämmer i hyllningskören, mkt fina trafikbilder.

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Torbjörn Jansson, Sunday, September 03, 2023, 18:52 (377 dagar sedan) @ ola nived

Hej Torbjörn! Instämmer i hyllningskören, mkt fina trafikbilder.

Tack Ola, bugar och bockar:-D !

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Legion44, Friday, September 01, 2023, 17:21 (379 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Vilka tidsdokument Torbjörn! Det är nästintill något andäktigt över den vardag du fångade med din kamera för över 50 år sedan. Det är idag svårt att tro att hela banan för lite mer än 50 år sedan var som ett levande museum. Jag kan starkt rekommendera den gamla, men eminenta boken "När ångloken rullade och skenorna sjöng" av Nalle Elfqvist. Finns ofta på tradera för en hyfsat billig penning.

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Torbjörn Jansson, Friday, September 01, 2023, 18:10 (379 dagar sedan) @ Legion44

Vilka tidsdokument Torbjörn! Det är nästintill något andäktigt över den vardag du fångade med din kamera för över 50 år sedan. Det är idag svårt att tro att hela banan för lite mer än 50 år sedan var som ett levande museum. Jag kan starkt rekommendera den gamla, men eminenta boken "När ångloken rullade och skenorna sjöng" av Nalle Elfqvist. Finns ofta på tradera för en hyfsat billig penning.

Ja, det var tider :-D ! Bilderna är faktiskt tagna för 60 år och 7 dagar sedan ;-) ! Nämnda bok har jag två ex av!

Tidtabell BLJ 31 maj 1964

av Torbjörn Jansson, Friday, September 01, 2023, 18:24 (379 dagar sedan) @ Legion44

[image]

Tidtabell BLJ 31 maj 1964

av Legion44, Friday, September 01, 2023, 19:46 (379 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

En liten blygsam notis i kommunickan men ack så intressant del av vår järnvägshistoria. När man läser boken vi båda har (N. Elfqvist) så får man lätt känslan av att nästan inget har förändrats på så många år. Det är ändå en märklig känsla att denna unika bana levde kvar till och med november 1964(då enbart godstrafik). Det var ju mitt i rymdåldern, Beatles-mania, brinnande Vietnamkrig m.m.. Och så denna lilla bana där tiden nästintill stannat...

Den framlidne Kurt Möller yttrade många fina anekdoter från denna bana från hans besök där. Det är roligt att det fortfarande finns flera som är aktiva här på forumet som besökt BLJ😊 Och dina fina bilder på det!

Tidtabell BLJ 31 maj 1964

av Torbjörn Jansson, Friday, September 01, 2023, 20:02 (379 dagar sedan) @ Legion44

En liten blygsam notis i kommunickan men ack så intressant del av vår järnvägshistoria. När man läser boken vi båda har (N. Elfqvist) så får man lätt känslan av att nästan inget har förändrats på så många år. Det är ändå en märklig känsla att denna unika bana levde kvar till och med november 1964(då enbart godstrafik). Det var ju mitt i rymdåldern, Beatles-mania, brinnande Vietnamkrig m.m.. Och så denna lilla bana där tiden nästintill stannat...

Den framlidne Kurt Möller yttrade många fina anekdoter från denna bana från hans besök där. Det är roligt att det fortfarande finns flera som är aktiva här på forumet som besökt BLJ😊 Och dina fina bilder på det!

Tack för dina trevliga kommentarer ;-) ! Det är väl nu bara några av oss gamla stötar som minns detta, själv är jag 78 år ung...! Tiden kommer successivt att decimera oss...:-D ) Vore kul att få kontakt med dig, mejla via kuvertsymbolen och diskretion hederssak..;-) !

Torbjörn

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av chfahlgren, Tuesday, September 05, 2023, 12:45 (375 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Tack för fina bilder igen från BLJ till vännen Torbjörn.Mycket trevliga foton att njuta av Tack än en gång från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Torbjörn Jansson, Tuesday, September 05, 2023, 18:45 (375 dagar sedan) @ chfahlgren

Tack för fina bilder igen från BLJ till vännen Torbjörn.Mycket trevliga foton att njuta av Tack än en gång från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

!
Tack CF, dina ord värmer :-)

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, September 06, 2023, 21:40 (374 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Kan bara instämma i hyllningarna av bilderna! Jag besökte BLJ åren 1962, 1963 och 1964 och har givetvis också boken "När ångloken rullade och skenorna sjöng" av Nalle Elfqvist. Vid ett besök fick jag åka med på BLJ 6 som bemannades av Bertil Södergren och Anders Hellstenius. Vad jag inte visste då var att min hustru är släkt med Anders Hellstenius! F.ö. finns två DVD-filmer om BLJ, nämligen "BLJ - järnvägen som försvann med ändå lever vidare" av Östen Bergkvist och Jan-Olof Carlsson samt "Den lilla järnvägen BLJ" av Pelle Blom. Kan rekommenderas!

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Torbjörn Jansson, Thursday, September 07, 2023, 09:42 (373 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Kan bara instämma i hyllningarna av bilderna! Jag besökte BLJ åren 1962, 1963 och 1964 och har givetvis också boken "När ångloken rullade och skenorna sjöng" av Nalle Elfqvist. Vid ett besök fick jag åka med på BLJ 6 som bemannades av Bertil Södergren och Anders Hellstenius. Vad jag inte visste då var att min hustru är släkt med Anders Hellstenius! F.ö. finns två DVD-filmer om BLJ, nämligen "BLJ - järnvägen som försvann med ändå lever vidare" av Östen Bergkvist och Jan-Olof Carlsson samt "Den lilla järnvägen BLJ" av Pelle Blom. Kan rekommenderas!

Tack Jan-Anders för fina ord.... ;-) !
Torbjörn

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, September 07, 2023, 21:36 (373 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Kan bara instämma i hyllningarna av bilderna! Jag besökte BLJ åren 1962, 1963 och 1964 och har givetvis också boken "När ångloken rullade och skenorna sjöng" av Nalle Elfqvist. Vid ett besök fick jag åka med på BLJ 6 som bemannades av Bertil Södergren och Anders Hellstenius. Vad jag inte visste då var att min hustru är släkt med Anders Hellstenius! F.ö. finns två DVD-filmer om BLJ, nämligen "BLJ - järnvägen som försvann med ändå lever vidare" av Östen Bergkvist och Jan-Olof Carlsson samt "Den lilla järnvägen BLJ" av Pelle Blom. Kan rekommenderas!


Tack Jan-Anders för fina ord.... ;-) !
Torbjörn

Här en bild från 11/8 1962 när BLJ 6 växlar vagnar i Stjärnsund under uppehållet med Bt 2.
[image]

BLJ 6 anländer till Byvalla 24/8 1963, en liten bildsvit

av Torbjörn Jansson, Thursday, September 07, 2023, 21:57 (372 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Kan bara instämma i hyllningarna av bilderna! Jag besökte BLJ åren 1962, 1963 och 1964 och har givetvis också boken "När ångloken rullade och skenorna sjöng" av Nalle Elfqvist. Vid ett besök fick jag åka med på BLJ 6 som bemannades av Bertil Södergren och Anders Hellstenius. Vad jag inte visste då var att min hustru är släkt med Anders Hellstenius! F.ö. finns två DVD-filmer om BLJ, nämligen "BLJ - järnvägen som försvann med ändå lever vidare" av Östen Bergkvist och Jan-Olof Carlsson samt "Den lilla järnvägen BLJ" av Pelle Blom. Kan rekommenderas!


Tack Jan-Anders för fina ord.... ;-) !
Torbjörn


Här en bild från 11/8 1962 när BLJ 6 växlar vagnar i Stjärnsund under uppehållet med Bt 2.
[image]

!
En härlig bild av ypperlig kvalitet :-D ! Det gällde att inte ha bråttom på vägen till Långshyttan...;-) ! Vilken kamera? Både du och jag var uppenbarligen tidigt ute med våra kameror trots vår relativa ungdom...:-D !