Tågsammansättningar på Västkustbanan 1935 (Historiskt material)
Så kan det vara. Väderstrecken i Halmstad är för många lite förvirrande. Nissan flyter ut i nord-sydlig riktning inte öst-väst.
Kommer man från söder så kommer man först till öster.
Och vid Malmö C är det så att om man kommer från norr är man på väg västerut, stoppbockarna i banhallen ligger i dess västra ände.
Det är väl inget. Om man åker med norrgående tåg från Sankt Eriksplan till Fridhemsplan så åker man söderut.
Och på kust till kust-banan i Alvesta börjar man med att åka söderut för färd mot nordväst. För färd mot öster börjar man med att åka norrut, sedan ett stycke söderut.För övrigt så får väl färden i riktning Hässelby snarare anses ske med ett västergående tåg? Tror t o m det stod så vid Hötorget, "tåg västerut" resp "tåg söderut".
Letar man så hittar man nog exempel på linjer som går åt ”fel väderstreck” på någon delsträcka. På Öresindsbroförbindelsen så går ju bana i nordvästlig riktning mot Hovedbanegården. Bjuv-Helsingborg är ju i en liten krok över Ramlösa. Och för att återknyta till Halmstad så gick ju Vkb först norrut och sedan i en krok i söderriktning för att åter svänga norrut.
Och för Halmstad så var ju HNJ först och byggde station precis där staden slutade österut. Tullgatan mindes om att det funnits en stadstull där. När västkustbanan kom byggdes den i en halvcirkel runt dåvarande bebyggelse. Heltokigt för när staden växte så hamnade banan mitt i staden och man fick ett svårslaget rekord i övergångar med bommar.