Personvagnar med skivbromsar (Fordon: vagnar)
Hej alla
Jag har grunnat lite på när de första personvagnar med skivbromsar dök upp.
Var det så att det var Roslagsbanan som var först med ”skiv pass”?
Eller har jag fått det om bakfoten
Mvh Henrik
av Henrik H, Friday, September 01, 2023, 21:21 (450 dagar sedan)
Hej alla
Jag har grunnat lite på när de första personvagnar med skivbromsar dök upp.
Var det så att det var Roslagsbanan som var först med ”skiv pass”?
Eller har jag fått det om bakfoten
Mvh Henrik
av FGE, Friday, September 15, 2023, 18:55 (436 dagar sedan) @ Henrik H
Eftersom ingen har svarat ännu på detta inlägg, känner jag mig manad till det. Jag har själv varit involverad i anskaffning av personvagnar med skivbromsar på SJ. Enligt boken Roslagsbanan 100 år byggde ASJ i Falun sju personvagnar med skivbromsar år 1961. Det borde vara BP-vagnarna 851-857. De byggdes under 1984-1985 om till manövervagnarna UBp 101-107. SJ´s första personvagnar med skivbromsar kom först 1983-1985. Det var de 15 liggvagnarna BC2KRT 3502, 3503, 3518, 3788, 3793, 3800, 3967, 3970, 3971, 3981, 4026, 4032, 4053, 4442 och 4445, som byggdes om på KVAB i Kalmar från äldre personvagnar. 1985 kom den första nytillverkade personvagnen med skivbromsar. Det var littera B4 (senare BF4 och BF7). Alla SJ personvagnar med nummer från 5401 och uppåt levererades därefter med skivbromsar. Anledningen till att skivbromsar inte infördes tidigare var att försök hade visat att det fanns en stor risk för försämrad bromsverkan vintertid. Men bromsbeläggen utvecklades hela tiden så i början på 1980-talet fanns det sådana som var tillräckligt bra. Då hade man även lyckats få bort asbest ur bromsbeläggen, vilket också sannolikt var en orsak till att man avvaktade. Först i slutet på 1990-talet kom det bromsbelägg som gav i stort sett samma bromsverkan i alla väglag.
av BD, Saturday, September 16, 2023, 09:25 (435 dagar sedan) @ FGE
Anledningen till att skivbromsar inte infördes tidigare var att försök hade visat att det fanns en stor risk för försämrad bromsverkan vintertid. Men bromsbeläggen utvecklades hela tiden så i början på 1980-talet fanns det sådana som var tillräckligt bra. Då hade man även lyckats få bort asbest ur bromsbeläggen, vilket också sannolikt var en orsak till att man avvaktade. Först i slutet på 1990-talet kom det bromsbelägg som gav i stort sett samma bromsverkan i alla väglag.
Det var vid den tiden även problem med att bilar fick försämrad bromsförmåga vid vissa väderförhållanden p g a nytt material i bromsbeläggen.
av Kjell Friberg, Saturday, September 16, 2023, 20:52 (435 dagar sedan) @ FGE
SJ:s första normalspåriga personvagn med skivbromsar var A02 5095 tillverkad av ASJ 1967. Den hade vid leverans gummifjädrade provboggier från ASJ. Dessa boggier byttes senare till blockbromsade MD-boggier.
av BD, Sunday, September 17, 2023, 11:33 (434 dagar sedan) @ Kjell Friberg
SJ:s första normalspåriga personvagn med skivbromsar var A02 5095 tillverkad av ASJ 1967. Den hade vid leverans gummifjädrade provboggier från ASJ. Dessa boggier byttes senare till blockbromsade MD-boggier.
Vet inte varifrån fotot stammar.
av Henrik H, Sunday, September 17, 2023, 13:40 (434 dagar sedan) @ BD
Hej
Det verkar som att SJ inte var nöjda med ASJs provboggie
Mvh Henrik
av Leif B, Monday, September 18, 2023, 09:30 (433 dagar sedan) @ Henrik H
Hej
Det verkar som att SJ inte var nöjda med ASJs provboggie
Mvh Henrik
SJ:s meddelande är skrivet 1955, d v s åtta år innan provboggin levererades. Meddelande handlar om saker som SJ vill att ASJ ska tänka på när de konstruerar sin boggi. Innan dess har ASJ uppenbarligen bett SJ att få prova en boggi i drift på en SJ-vagn. Här säger SJ ja till ett prov men påpekar en del önskemål. Om SJ var nöjda med boggin när den väl kom är en annan sak.
av Kjell Friberg, Sunday, September 17, 2023, 19:23 (434 dagar sedan) @ BD
Det kan vara mitt foto.
av FGE, Tuesday, September 19, 2023, 19:25 (432 dagar sedan) @ Kjell Friberg
Intressant om den tidiga ASJ-boggin med skivbromsar. Provet måste ha pågått endast under kort tid för jag har aldrig sett någon information om det i Maskinavdelningens arkiv.
av Carl Olof Mossberg, Tuesday, September 19, 2023, 20:13 (432 dagar sedan) @ FGE
Intressant om den tidiga ASJ-boggin med skivbromsar. Provet måste ha pågått endast under kort tid för jag har aldrig sett någon information om det i Maskinavdelningens arkiv.
5095 gick i SJ:s expresståg på VSB i början av 1970-talet. Bör ha varit en längre period då jag åkt med den ett flertal gånger. Hade skivbromsar under denna period.
Tågab byggde om den till Qla 3001 personalvagn för ett tiotal år sedan.
av Kjell Friberg, Tuesday, September 19, 2023, 21:10 (432 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg
A02 5095 var 1986 omlittererad till A2K och hade blockbromsade MD-boggier. När boggibytet skedde har jag tyvärr ingen uppgift om.
av Henrik H, Sunday, September 17, 2023, 13:36 (434 dagar sedan) @ FGE
Hej FGE
Stort tack för informationen, intressant detta att
Det var bromsbeläggen som var orsaken
Mvh Henrik