Trevagns TGOJ motorvagnståg, men var?

av Rasmus Axelsson, Saturday, September 02, 2023, 22:22 (524 dagar sedan) @ Bobo L

Vad är det för slags tåg vi ser på bilden?

Det bör vara en av TGOJs Yoa104-sätt (senare X20) men med bara tre vagnar. I Nordins bok om Svenska elmotorvagnar, nämns att det första tågsättet bara levererades med tre vagnar, efter att TGOJ velat ersätta den ena av de ursprungligen tänkta andraklassvagnarna med en förstaklassvagn. Sen om det är samma fordon återstår att veta...

av ATC, Sunday, September 03, 2023, 09:50 (524 dagar sedan) @ Bobo L

Visst är det väl Eskilstuna, de flesta av husen finns ju kvar än idag.

AndersC

av bosc, Sunday, September 03, 2023, 23:13 (523 dagar sedan) @ ATC

Jag är också övertygad om att bilden är från Eskilstuna C, men husen är sedan länge rivna. Kameran är enligt min mening riktad söderut mot Nyfors, som ser helt annorlunda ut idag./BoSC

av Farbror Mossa, Monday, September 04, 2023, 08:36 (523 dagar sedan) @ Bobo L

Bilden ser ut att kunna vara tagen i samband med någon visning av det nya Yoa104.
Indicier:
Personerna på plattformen verkar endast vara herrar som är mycket intresserade (dessutom ont om resväskor e d), tågsättet har inte hunnit få den fjärde vagnen ännu och är påfallande blankt och snyggt.

Trevagns TGOJ motorvagnståg, spåret i förgrunden

av Urban Johansson, Tuesday, September 12, 2023, 16:45 (514 dagar sedan) @ Jim Hansson

Var är denna bild tagen? Vad är det för slags tåg vi ser på bilden?

https://digitaltmuseum.se/021018195947/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Jag blir förbryllad av spåret i förgrunden som ser ut att ligga PÅ plattformen.
Jim

Hej!
Det är spår 1 som ligger precis utanför stationshuset - den nedsänkta förlängningen av plattform 1.
se Eskilstuna C
Övergången över spåren till plattform 2 och 3 är mellan stationshuset (1) och Pressbyrån (hus 10A).
Även: Bild från 1985 Eskilskällan.

Trevagns TGOJ motorvagnståg, spåret i förgrunden

av Harald, Tuesday, September 12, 2023, 18:12 (514 dagar sedan) @ Urban Johansson

Var är denna bild tagen? Vad är det för slags tåg vi ser på bilden?

https://digitaltmuseum.se/021018195947/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Jag blir förbryllad av spåret i förgrunden som ser ut att ligga PÅ plattformen.
Jim

Hej!
Det är spår 1 som ligger precis utanför stationshuset - den nedsänkta förlängningen av plattform 1.
se Eskilstuna C
Övergången över spåren till plattform 2 och 3 är mellan stationshuset (1) och Pressbyrån (hus 10A).
Även: Bild från 1985 Eskilskällan.

Korrigerat länkarna