Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg? (Järnväg allmänt)

av Peter Andersson, Saturday, September 09, 2023, 10:43 (475 dagar sedan)

Var i Helsingborg låg lokalen där man på 80-talet byggde X10-motorvagnar? Förekommer det fortfarande järnvägsrelaterad verksamhet där? ASEA i Helsingborg är väl sprunget ur Helsingborgs mekaniska verkstad som tillverkade lok mm på tidigt 1900-tal.

Peter

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg?

av Ingemar B, Saturday, September 09, 2023, 12:42 (475 dagar sedan) @ Peter Andersson

Två bilder från ASEA Ramlösa

[image]
ASEA Ramlösa 1975

[image]
ASEA Ramlösa juli 1986

Ingemar

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg?

av janis08, Saturday, September 09, 2023, 15:41 (475 dagar sedan) @ Ingemar B

Som svar på Peter Anderssons fråga var Aseas verkstad låg i Helsingborg så låg den i hörnet av Rännarbanan och Rusthållsgatan. Längs Rännarbanan löper ett längre industrispår och från detta finns ett ca 100 m långt (eller kort!) stickspår till verkstaden. Stickspåret finns utsatt på kartor.eniro.se. Verkstadens rätta namn var ABB Traction AB som ingick i Asea Brown-Boverigruppen. Efter nedläggningen flyttade Postnord in i de forna verkstadslokalerna. Växlingen på slutet utfördes av en s.k. Unimog lastbil som kunde gå på både landsväg och järnväg.
Ingemar B:s bild från 1975 visar motorloket John Bergman 145/1951 vid AB Elektrokoppar (tidigare AB Elektromekano). Det ABB-ägda företaget ligger mellan Elektrogatan och Kielergatan och är i drift än idag. Spåranslutningen fanns ännu kvar 2021. Något eget lok finns ej kvar.
Ingemar B:s bild från 1986 visar ABB Traction AB:s anläggning (se ovan) vid Rännarbanan. Loket är med all sannolikhet Kockums Mek. verkstad (KMV) 144/1945, f.d. SJ Z49 159. Skrotat 1995. Bangården är numera sanerad på spår och växlar. År 2021 fanns ännu två oanvända spår kvar in till anläggningen. Rännarbanan är bakom stoppbocken. Namnet på gatan härstammar från en längre tid tillbaka då det fanns en hästkapplöpningsbana i närheten.

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg?

av Sven-Erik B, Saturday, September 09, 2023, 15:56 (475 dagar sedan) @ janis08

Vad tillverkades i Helsingborg ?

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg?

av Ingemar B, Saturday, September 09, 2023, 15:56 (475 dagar sedan) @ janis08

Tack Janis för kompletterande uppgifter till mina bilder.
Ingemar

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg?

av el_vikingo, Saturday, September 09, 2023, 16:05 (475 dagar sedan) @ Sven-Erik B

Exempelvis växellådor till industrier och boggier till tåg.

// HH

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg?

av Johnny, Saturday, September 09, 2023, 19:11 (475 dagar sedan) @ el_vikingo

Jag har för mig att man även byggde M21 till Göteborgs Spårvägar.

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg? ASEA eller ABB?

av Leif B, Saturday, September 09, 2023, 19:49 (475 dagar sedan) @ janis08

Som svar på Peter Anderssons fråga var Aseas verkstad låg i Helsingborg så låg den i hörnet av Rännarbanan och Rusthållsgatan. Längs Rännarbanan löper ett längre industrispår och från detta finns ett ca 100 m långt (eller kort!) stickspår till verkstaden. Stickspåret finns utsatt på kartor.eniro.se. Verkstadens rätta namn var ABB Traction AB som ingick i Asea Brown-Boverigruppen. Efter nedläggningen flyttade Postnord in i de forna verkstadslokalerna. Växlingen på slutet utfördes av en s.k. Unimog lastbil som kunde gå på både landsväg och järnväg.
Ingemar B:s bild från 1975 visar motorloket John Bergman 145/1951 vid AB Elektrokoppar (tidigare AB Elektromekano). Det ABB-ägda företaget ligger mellan Elektrogatan och Kielergatan och är i drift än idag. Spåranslutningen fanns ännu kvar 2021. Något eget lok finns ej kvar.
Ingemar B:s bild från 1986 visar ABB Traction AB:s anläggning (se ovan) vid Rännarbanan. Loket är med all sannolikhet Kockums Mek. verkstad (KMV) 144/1945, f.d. SJ Z49 159. Skrotat 1995. Bangården är numera sanerad på spår och växlar. År 2021 fanns ännu två oanvända spår kvar in till anläggningen. Rännarbanan är bakom stoppbocken. Namnet på gatan härstammar från en längre tid tillbaka då det fanns en hästkapplöpningsbana i närheten.

Nja, det var första 1988 som ABB bildades genom att ASEA och BBC slogs ihop. Fram till 1986 hette företaget ASEA men detta år bröts tågdelen ut i dotterbolaget ASEA Traction och först 1988 bildades ABB Traction genoam att ASEA Traction slogs ihop med motsvarade verksamheter inom BBC. Så vad som var verkstadens rätta namn beror på vilken tid man pratar om.

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg?

av Ulf Smedbo, Saturday, September 09, 2023, 21:40 (475 dagar sedan) @ Sven-Erik B

Vissa X10-motorvagnar tillverkades där, exempelvis den första göteborgsvagnen nummer 3139.

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg?

av D Olson, Saturday, September 09, 2023, 22:07 (475 dagar sedan) @ Johnny

Jag är lite tveksam till det. Jag var på besök i Västerås 1988 och såg då tillverkning av M21 där. Men Helsingborg kanske levererade delar till vagnarna.

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg?

av Anders.k., Sunday, September 10, 2023, 09:22 (474 dagar sedan) @ D Olson

Jag är lite tveksam till det. Jag var på besök i Västerås 1988 och såg då tillverkning av M21 där. Men Helsingborg kanske levererade delar till vagnarna.

M21 tillverkades i flera serier under ganska lång tid trots att det är rätt få vagnar .
Prototypen kom 1984, och serietillverkning drog igång 1987 , och den sista vagnen levererades 1992 och då hade 80 vagnar plus 1 tillverkats.

Dom 16 första M21 tillverkades i Helsingborg , och resten i Västerås.
Lite osäker men för mig att det var då 1988 man lade ner fordonstillverkningen i Helsingborg och flyttade allt till Västerås.
1988-03-24 levererades sista från Helsingborg och 1988-04-28 första från Västerås enligt ett ÅW inlägg från just 1988.

Så 16 M21 ska vara tillverkade i Helsingborg och 65 i Västerås.

M.V.H Anders.k.

Var låg ASEAs verkstad i Helsingborg?

av D Olson, Sunday, September 10, 2023, 10:50 (474 dagar sedan) @ Anders.k.

Tack för intressant information!

En fördjupad fråga om spårvagn M21

av Ulf Smedbo, Sunday, September 10, 2023, 11:08 (474 dagar sedan) @ Anders.k.

Förlåt mig att jag spårar ur, kapar tråden och ställer en spårvagnsfråga i ett järnvägshistoriskt forum.
Visst var det väl så att en B-del (bakdel) till en M21 nytillverkades efter olyckan vid Vasaplatsen i Göteborg år 1992 (vill jag minnas att det var detta år)?
Med förhoppning att nu komma in tillräckligt mycket på det järnvägshistoriska spåret igen: Vid vilken järnvägsfordonsverkstad och när tillverkades denna B-del?

En fördjupad fråga om spårvagn M21

av Anders Sandgren, Sunday, September 10, 2023, 19:00 (474 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Vasaplatsolyckans vagnar (235 & 245) klarade sig bra och reparerades. Däremot förstördes två vagnshalvor vid Hjällboolyckan 1989, 203B och 206A, varför 206B blev 203B och en vagn under leverans (260) blev nya 206. Sedan beställdes en ny vagn efter 279 som blev 260... Den nya 206 var Västeråsbyggd och en del annorlunda jämfört med original-206 som var Helsingborgsbyggd.
När M21 ombyggdes till M31 ändrades detta så att M31 fick numren 300-305 och 307-380 (M21 hade 200-279 med två olika 206).
Mera härom kan läsas på denna Wikipediasida

En fördjupad fråga om spårvagn M21

av Anders.k., Monday, September 11, 2023, 12:37 (473 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vasaplatsolyckans vagnar (235 & 245) klarade sig bra och reparerades. Däremot förstördes två vagnshalvor vid Hjällboolyckan 1989, 203B och 206A, varför 206B blev 203B och en vagn under leverans (260) blev nya 206. Sedan beställdes en ny vagn efter 279 som blev 260... Den nya 206 var Västeråsbyggd och en del annorlunda jämfört med original-206 som var Helsingborgsbyggd.
När M21 ombyggdes till M31 ändrades detta så att M31 fick numren 300-305 och 307-380 (M21 hade 200-279 med två olika 206).
Mera härom kan läsas på denna Wikipediasida

Det blir ju minder och mindre som är av ursprungsutförandet i vagnarna.

Efter rätt få år i trafik så fick vagnarna inbyggda hjulhus.

Mellan 1998 och 2003 var alla nere i Tyskland och fick en låggolvssektion , så varje vagn består ju numera av tre sektioner och samtidigt försvann det stora kopplet i front och akter och ersattes av ett "nödkoppel" som är gömt bakom en bulb.

Ungefär samtidigt byggdes förarplatsen om ganska radikalt då man satt ganska så konstigt och körde vagnen , det gjordes i Göteborg.
Fick en AC anläggning också på förarplatsen vilket är uppskattat.

Runt 2015 (minns inte när det var, och orkar inte kolla upp det nu) var vagnarna nere i Tjeckien och fick ett nytt styrsystem och helt ny inredning med mattor, ledstänger och allmän uppsnyggning .
Med det nya styrsystemet blev dom väldigt pigga , innan hade dom varit väldigt strypta tex när dom levererades så kunde man inte ge fartpådrag i kurvor så det gällde att planera men just det togs bort ganska fort.
Sedan hände ju något konstigt , för motorfläktarna som går igång direkt vid start behövdes nu egentligen inte , men funktionen lades tillbaka efter en stund i trafik pga säkerhetsskäl då resenärerna hade lärt sig det ljudet och det bedömdes vara farligt att vagnen flyttade på sig helt ljudlöst.
Sedan ströps dom igen efter ett antal fall i vagn vid start , så starten är lite seg fortfarande, dock inte tillbaks till orginal där det tog någon sekund innan vagnen reagerade vid start.

Två vagnar är i Tjeckien nu och har inte kommit tillbaka igen , för nu ska vagnarna rostsaneras och en hel del komponenter ska bytas bla ska kompressorn bort då det alltid har varit vagnens svaga del , luft behövs för att lossa bromsarna och till dörrarna ,och trots att man åtgärdat pysandet vid stopp så pyser den en del fortfarande vilket irriterar omgivningen.
Så det ska bli mekaniska dörrar och vätskebaserat bromssystem.

Så det är verkligen inte mycket kvar av hur den såg ut när dom levererades .

M.V.H Anders.k.