Första ångloket (Fordon: lok)
Vilket var det första ångloket med riktig slidstyrning, det vill säga att det gick att ändra cylinderfyllningen, samt att köra fram och back. Detta gick inte med Rocket.
Vilket var det första ångloket med riktig slidstyrning, det vill säga att det gick att ändra cylinderfyllningen, samt att köra fram och back. Detta gick inte med Rocket.
Vilket var det första ångloket med riktig slidstyrning, det vill säga att det gick att ändra cylinderfyllningen, samt att köra fram och back. Detta gick inte med Rocket.
Enkelt uttryckt, ett lok byggd 1832 för Baltimore and Ohio Railroad. Loket byggdes av William T James i New York, och hade en slidstyrning väldigt lik den som Robert Stephenson blev känd för. Loket levererades till B&O 1833, men förstördes i en pannexplosion samma år. Efter detta blev James slidstyrning bortglömd i USA, och var aldrig känd i Europa.
År 1842 utvecklade ett par av Robert Stephensons anställda det som blev känt som Stephensons slidstyrning. Första loket med denna slidstyrning var North Midland Railway nummer 71, i trafik hösten 1842.
Äldsta bevarade loket med Stephensons slidstyrning är Grand Junction Railway nummer 22 "Columbine", byggd 1845 i Crewe.