HC-rälsbussar i EJ färgschema på SJ? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Monday, September 11, 2023, 14:51 (467 dagar sedan)

Jag alltid förstått det som att det enbart var HC-bussarna på Gotland som fick behålla sitt EJ-färgschema när SJ tog över och därmed endast märkte om fordonen.

Men så hittade jag denna bilden på NVHJ's HC-bussar i NVHJ färgschema men med SJ märkning.

Var det fler övertagna HC-bussar som fick behålla sina EJ-färgschema och som enbart märktes om?

https://smalsparsarkivet.se/objekt/vastervik-377/

HC-rälsbussar i EJ färgschema på SJ?

av Karlsson, Monday, September 11, 2023, 18:26 (467 dagar sedan) @ K Lemming

Jag alltid förstått det som att det enbart var HC-bussarna på Gotland som fick behålla sitt EJ-färgschema när SJ tog över och därmed endast märkte om fordonen.

Men så hittade jag denna bilden på NVHJ's HC-bussar i NVHJ färgschema men med SJ märkning.

Var det fler övertagna HC-bussar som fick behålla sina EJ-färgschema och som enbart märktes om?

https://smalsparsarkivet.se/objekt/vastervik-377/

Bilden som det länkas till är daterad 1949-1950. NVHJ förstatligades den 1 juli 1949. På andra bilder i Smalspårsarkivet så är rälsbussarna fortfarande i privatbanemålning under 1950. Den första bilden med en rälsbuss i SJ-målning verkar vara en som är tagen våren 1951. Att allting inte målades över en natt är ganska naturligt men här verkar det ha tagit över ett år innan det började målas rälsbussar.
Det finns säkert fler exempel på att märkningen kom före ommålning även på andra banor.
Det kan nämnas att SJ var snabba med att påbörja ommärkning av fordon på NVHJ. Det finns en film, NVHJ inför förstatligandet, där det står ånglok med blandad märkning i lokstallet i Västervik, både SJ och NVHJ.

HC-rälsbussar i EJ färgschema på SJ?

av Torbjorn_Forsman, Monday, September 11, 2023, 19:00 (467 dagar sedan) @ Karlsson

Färg var ju dyr, svåråtkomlig och det som gick att få tag i kanske också var av tveksam kvalitet i slutet av 1940-talet, innan de tyska kemiföretagen som levererade pigment mm hade kommit igång för fullt igen efter andra världskriget. Så det är högst troligt att man under den tiden inte målade om fordon förrän det av tekniska skäl var absolut nödvändigt. Att det bara råkade vara "fel" färgsättning var inte tillräckligt skäl för att få tilldelning av färg.

HC-rälsbussar i EJ färgschema på SJ?

av Ola Almquist, Tuesday, September 12, 2023, 12:27 (466 dagar sedan) @ Karlsson

Jag alltid förstått det som att det enbart var HC-bussarna på Gotland som fick behålla sitt EJ-färgschema när SJ tog över och därmed endast märkte om fordonen.

Men så hittade jag denna bilden på NVHJ's HC-bussar i NVHJ färgschema men med SJ märkning.

Var det fler övertagna HC-bussar som fick behålla sina EJ-färgschema och som enbart märktes om?

https://smalsparsarkivet.se/objekt/vastervik-377/


Bilden som det länkas till är daterad 1949-1950. NVHJ förstatligades den 1 juli 1949. På andra bilder i Smalspårsarkivet så är rälsbussarna fortfarande i privatbanemålning under 1950. Den första bilden med en rälsbuss i SJ-målning verkar vara en som är tagen våren 1951. Att allting inte målades över en natt är ganska naturligt men här verkar det ha tagit över ett år innan det började målas rälsbussar.

Det berodde säkert delvis på rälsbussbristen. Det fanns inte möjlighet att låta fordonen stå bara för en sådan sak utan det gjordes i regel i samband med revision/större reparation. Kollisioner med landsvägsfordon och diverse föremål var vanliga liksom maskinskador av olika typer.

I en tidningsartikel i samband med en kollision med en personbil i Skärkind den 10 mars 1951 nämns att lokalbefolkningen ogillade att rälsbussarna, som tidigare var rödlackerade, nu fick en färg som nästan smälter ihop med den snötäckta terrängen. Det var knappast YCo4p som avsågs. Å andra sidan syntes de sämre på sommaren...

Det finns säkert fler exempel på att märkningen kom före ommålning även på andra banor.

Jodå, men bilder från 1940-talet är inte så vanliga. Det var tydligen brist på film också åren efter andra världskriget. Jag har sett bilder på fordon från HNJ, ÖJ och MÖJ i EJ-färgsättning men med SJ-märkning.

[link=https://digitaltmuseum.se/021018046489/station-med-ralsbuss-sj-y-343]UDFo2 1595 i Haparanda[/link] ca 1947.

Det kan nämnas att SJ var snabba med att påbörja ommärkning av fordon på NVHJ. Det finns en film, NVHJ inför förstatligandet, där det står ånglok med blandad märkning i lokstallet i Västervik, både SJ och NVHJ.

Lokmästaren i Västervik meddelade att samtliga motorfordon var ommärkta den 21 december 1949.

Ett fordon som aldrig blev ommålat:
[link=https://digitaltmuseum.se/021018122689/statens-jarnvagar-sj-yp-716]Yp 716[/link]. Avställd i oktober 1951.