När ersattes den gamla tidtabellsboken? (Tidtabeller)
Hej!
Förr fanns ju tidtabellsbok del A och B. När ersattes de av tdt-bok i ringpärm med de gröna bladen? Tillkom linjebok och veckoorder (vko) samtidigt?
Mvh HP
av HP, Wednesday, September 13, 2023, 17:41 (513 dagar sedan)
Hej!
Förr fanns ju tidtabellsbok del A och B. När ersattes de av tdt-bok i ringpärm med de gröna bladen? Tillkom linjebok och veckoorder (vko) samtidigt?
Mvh HP
av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, September 13, 2023, 21:32 (513 dagar sedan) @ HP
Jag kan inte säga med säkerhet, när de olika förändringarna ägde rum, den översta bilden visar blad fr Tdt 169, mitt sista ändringstryck är infört 27 maj 1972. Ändringen borde ha skett mellan 1972-1976.
Måttet på Tdt 169 är 15 x 23, på längden 2 cm längre än A5, bredden samma som senare utgåvor.
Nästa blad visar Tdt 176, då är formatet A5.
Tredje bladet är grönt och är Tdt 179 format A5.
Vad jag minns hade vi veckorder 1969-70, även om layouten förändrades under åren.
av Jim Hansson, Wednesday, September 13, 2023, 21:44 (513 dagar sedan) @ HP
Hej!
Förr fanns ju tidtabellsbok del A och B. När ersattes de av tdt-bok i ringpärm med de gröna bladen? Tillkom linjebok och veckoorder (vko) samtidigt?Mvh HP
Tdt 179 var den första med de nya, gröna bladen. Tdt 178 sålunda de sista i den gamla layouten.
Jim
av Ulf Pålsson, Thursday, September 14, 2023, 00:11 (513 dagar sedan) @ Jim Hansson
Hej!
Förr fanns ju tidtabellsbok del A och B. När ersattes de av tdt-bok i ringpärm med de gröna bladen? Tillkom linjebok och veckoorder (vko) samtidigt?Mvh HP
Tdt 179 var den första med de nya, gröna bladen. Tdt 178 sålunda de sista i den gamla layouten.
Jim
Ja, från tdt 1979 började tidtabellsboken (f.d. del B) datorframställas, från att man tidigare "för hand" hade tagit fram ett manus som sattes och trycktes på tryckeri. På 1970-talet (möjligen från 1973?) började man med maskinskrivna sidor och enklare tryck. Det fanns IBM-skrivmaskiner med skrivkula som hade de särskilda symboler som krävdes: semaforsymbol med en, två eller tre vingar (för att ange signalbild i infartssignal), 'klump' för obevakad station, 'kryss i ring' för fast uppehåll mindre än en minut, 'korslagda hammare' för vardag samt 'kristet kors' för sön- och helgdag.
De ändringar som dataframställningen av tidtabellsboken medförde ledde till att en ny utgåva av trafikreglerna (säo) kom ut till tidtabellskiftet sommaren 1979. Regeländringar var bl.a. nya principer för hur tågmöte angavs, att "fritt spårval infördes på alla stationer samt ny princip för bestämning av tågs hastighet med hänsyn till bromsförmågan.
Samtidigt bytte tidtabellsboken del A namn till linjeboken. Det namnbytet innebar dock inte så många ändringar i praktiken på dess innehåll och redigering.
Veckoorden är en betydligt äldre företeelse. Den infördes på vissa sträckor redan 1944, och från 1959 användes veckoorder på alla sträckor med tågtrafik (alltså inte på de godsbanor som trafikerade med endast vagnuttagningar).
/up
av Ola Almquist, Thursday, September 14, 2023, 18:21 (512 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Hej!
Jim
Ja, från tdt 1979 började tidtabellsboken (f.d. del B) datorframställas, från att man tidigare "för hand" hade tagit fram ett manus som sattes och trycktes på tryckeri. På 1970-talet (möjligen från 1973?) började man med maskinskrivna sidor och enklare tryck. Det fanns IBM-skrivmaskiner med skrivkula som hade de särskilda symboler som krävdes: semaforsymbol med en, två eller tre vingar (för att ange signalbild i infartssignal), 'klump' för obevakad station, 'kryss i ring' för fast uppehåll mindre än en minut, 'korslagda hammare' för vardag samt 'kristet kors' för sön- och helgdag.
1972 enligt detta inlägg av Kjell Aghult.
av Thomas Tell, Friday, September 15, 2023, 16:51 (511 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
På 1970-talet (möjligen från 1973?) började man med maskinskrivna sidor och enklare tryck. Det fanns IBM-skrivmaskiner med skrivkula som hade de särskilda symboler som krävdes: semaforsymbol med en, två eller tre vingar (för att ange signalbild i infartssignal), 'klump' för obevakad station, 'kryss i ring' för fast uppehåll mindre än en minut, 'korslagda hammare' för vardag samt 'kristet kors' för sön- och helgdag.
Jag har en sådan kula.
Bilden är rättvänd enda till den laddas upp här. Den är fotograferad rättvänd likt bilderna nedan.
Är det någon som har en skrivmaskin för kula?
/tell
av Wk, Saturday, September 16, 2023, 00:44 (511 dagar sedan) @ Thomas Tell
Dessvärre skrotade jag mina elektriska skrivmaskiner en 10 år sedan. Denna typ från IBM med kula och karbonfärgband (och de lite nyare med speciellt 'raderband', som kunde 'lyfta upp' de senaste 4-7 positionerna) var ju i princip en kontorsmodell, så det finns säkert begagnade, men inte specialt vanligt - jag kan se en enda (grön) på Blocket.
ETA: På grund av de skandinaviska bokstäverna, så kan en begagnad maskin från England/USA förmodligen inte användas - med vissa 'fel' bör dock en Dansk eller Norsk version till nöds kunna användas,
Däremot inställer sig frågan om det ännu går att få tag på dessa speciella färgband - de var ju en ren förbrukningsvara som endast kunde användas för ett genomlöp. Min sista elektriska maskin, som dock hade skrivhjul, och inte kula, hade dock möjlighet for att sätta in ett speciellt tygfärgand - men detta var primärt riktat mot privata användare - och betydde också att standard raderband inte kunde användas.
av Ulf Pålsson, Thursday, September 14, 2023, 09:03 (512 dagar sedan) @ HP
- - - När ersattes de av tdt-bok i ringpärm - - -?
Lösblad i ringpärm ersatte inbundna tidtabellsböcker 1959. (Kanske hade lösblad förekommit på prov tidigare för vissa bandelar.) Även den nya utgåvan av trafikreglerna (säo och nytillkomna säok) gavs ut i lösblad i ringpärm 1959, vilket ersatte 1947 års säo i liten inbunden bok som på tolv år hade svällt och blivit tre gånger så tjock p.g.a. alla inklistrade ändringsblad och tillägg.
1979 års nya datorframställda tidtabellsbok (med gröna blad) innebar faktiskt en återgång till sammanhållna böcker som dock var hålade och enkelt häftade på ett sådant sätt att det var lätt att ta ut enstaka blad för användning i plastficka.
Den gröna färgen var särskilt och "vetenskapligt" utvald, minns jag att gubbarna på Trafiksäkerhetsenheten berättade för mig när jag började där 1982. Färgen skulle göra att föraren inte bländades när bladet på belystes på natten, sa man.
/up