Personvagnar med skivbromsar (Fordon: vagnar)
Eftersom ingen har svarat ännu på detta inlägg, känner jag mig manad till det. Jag har själv varit involverad i anskaffning av personvagnar med skivbromsar på SJ. Enligt boken Roslagsbanan 100 år byggde ASJ i Falun sju personvagnar med skivbromsar år 1961. Det borde vara BP-vagnarna 851-857. De byggdes under 1984-1985 om till manövervagnarna UBp 101-107. SJ´s första personvagnar med skivbromsar kom först 1983-1985. Det var de 15 liggvagnarna BC2KRT 3502, 3503, 3518, 3788, 3793, 3800, 3967, 3970, 3971, 3981, 4026, 4032, 4053, 4442 och 4445, som byggdes om på KVAB i Kalmar från äldre personvagnar. 1985 kom den första nytillverkade personvagnen med skivbromsar. Det var littera B4 (senare BF4 och BF7). Alla SJ personvagnar med nummer från 5401 och uppåt levererades därefter med skivbromsar. Anledningen till att skivbromsar inte infördes tidigare var att försök hade visat att det fanns en stor risk för försämrad bromsverkan vintertid. Men bromsbeläggen utvecklades hela tiden så i början på 1980-talet fanns det sådana som var tillräckligt bra. Då hade man även lyckats få bort asbest ur bromsbeläggen, vilket också sannolikt var en orsak till att man avvaktade. Först i slutet på 1990-talet kom det bromsbelägg som gav i stort sett samma bromsverkan i alla väglag.