Elektrifiering norska banorna fr Charlottenberg och Kornsjö? (Järnväg allmänt)
Som rubriken, vilka år elektrifierades de norska anslutningsbanorna?
av BD, Saturday, September 16, 2023, 09:12 (467 dagar sedan)
Som rubriken, vilka år elektrifierades de norska anslutningsbanorna?
av Anders Sandgren, Saturday, September 16, 2023, 10:34 (467 dagar sedan) @ BD
Sträckan Charlottenberg-Lilleström 15 juni 1951.
Sträckan Oslo-Lilleström elektrifierades 1927.
av Björn Fura, Saturday, September 16, 2023, 11:10 (467 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Sträckan Halden-Kornsjö invigdes för elektriskt drift 1939-10-01 enligt Banedata 2004.
Sträckan Oslo-Halden öppnades för elektrisk drift i etapper 1936-12-09 -- 1940-11-11.
av Sune Nylén, Sunday, September 17, 2023, 13:52 (466 dagar sedan) @ Björn Fura
När Dalslands Järnväg invigde sin elektrifiering höll också NSB på på sin sida, men elmatningen var inte klar. Man satte upp en transformator i Kornsjö för att höja spänningen på matningen från Mellerud. Ännu för en tio år sedan sågs snett emot Kornsjö stationshus, mot berget, ett betonghus där den stått uppställd. Om det finns kvar vet jag ej då jag inte haft vägarna förbi. När tunga tåg gick från Mellerud kunde spänningen vid svenska gränsen sjunka till bortemot tolvtusen volt. Genom höjningen kunde man köra med ellok från Halden upp till Kornsjö. Här var linjen färdig. Det finns i Teknisk tidskrifts eldel 1940 något att läsa om detta, men för tillfället har jag lagt undan den.
av Göran Kannerby, Sunday, September 17, 2023, 14:33 (466 dagar sedan) @ Sune Nylén
När Dalslands Järnväg invigde sin elektrifiering höll också NSB på på sin sida, men elmatningen var inte klar. Man satte upp en transformator i Kornsjö för att höja spänningen på matningen från Mellerud. Ännu för en tio år sedan sågs snett emot Kornsjö stationshus, mot berget, ett betonghus där den stått uppställd. Om det finns kvar vet jag ej då jag inte haft vägarna förbi. När tunga tåg gick från Mellerud kunde spänningen vid svenska gränsen sjunka till bortemot tolvtusen volt. Genom höjningen kunde man köra med ellok från Halden upp till Kornsjö. Här var linjen färdig. Det finns i Teknisk tidskrifts eldel 1940 något att läsa om detta, men för tillfället har jag lagt undan den.
Finns bara ett klick bort. Det är först på artikelns tredje sidan transformatorn kommenteras.
av Sune Nylén, Sunday, September 17, 2023, 18:03 (466 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Se där ja!!! Då blir alla intresserade glada och nöjda, och alla kan se att jag inte bluffade.:-D
av PeNo, Tuesday, September 19, 2023, 16:42 (464 dagar sedan) @ Sune Nylén
Jag minns inte när men troligen på 1950-talet så knöt man ihop Bohusbanan och DJ via en 33 kV? luftledning mellan Varp och Mon. Detta på grund av spänningsfallen.
Ledningen rustades upp härom året och fick nya moderna stolpar.
Det finns/fanns en likadan förbindelse i östra Värmland/Västmanland.
av Björn Fura, Wednesday, September 20, 2023, 12:31 (463 dagar sedan) @ PeNo
Förbindelsen med en enfas kraftledning för 32 kV mellan Spjutsbäcken (norr om Kristinehamn) och en en plats mellan Daglösen och Nykroppa har avvecklats. Den behövdes inte längre sedan kontaktledningen mellan Ställdalen och Kil byggts om till AT-system.
Peter Berggren har skrivit en artikel om detta i tidningen Tåg för ett antal år sedan..