Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39 (Bana)
Nu har det blivit dags för septemberomgången av Björn Alnebos bilder. Även denna månad är det SJK:s utfärd till Österskär den 22 februari 1970 det handlar om.
Månadens bilder är i inbördes kronologisk ordning, dock inte i förhållande till förra månadens bilder. Ett par av bilderna är äldre än några av de bilder jag visade förra månaden. Det får ni ha överseende med.
Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK under rangering i Österskär, februari 1970.
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Österskär, februari 1970. Om jag tolkar de här bilderna rätt körde utfärdståget fram till plattformen igen efter att det ordinarie tåget hade avgått. Vad säger ni som var med på den här utfärden för 53 år sedan?
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Österskär, februari 1970.
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Österskär, februari 1970.
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Viggbyholm, februari 1970.
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Viggbyholm, februari 1970.
Roslags Näsby stn, februari 1970. Här känner jag knappt igen mig, även om jag var där och dokumenterade några år innan stationshuset revs 2019. Det ser ganska ödsligt ut bakom stationen. Uppenbarligen var det en del tomma ytor där 1970.
Roslags Näsby stn, februari 1970.
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970. Jag förstår inte varför skylten till spår 3 visar att det ska gå ett tåg till Lindholmen kl. 13.33. Det är väl SJK:s utfärdståg som står inne på spår 3, eller tar jag fel?
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970.
Tack för alla kommentarer förra månaden. Diskussionen pågick ända till i söndags. Björns bilder väcker uppenbarligen många minnen till liv, särskilt bland Roslagsbanans pensionärer. :-)
Vi är snart klara med Björns bilder från Roslagsbanan. Efter det kommer jag att övergå till att visa Björns järnvägsbilder från övriga Sverige som jag också har skannat in. En omgång av de bilderna har jag redan visat: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 1. Det blir ett par omgångar sådana bilder att se fram emot.
Hälsningar
Peter Bolin