DSB lokomotorer (Fordon: lok)
kallades i Danmark för traktor
Började numreringen med nummer 101 ?
kallades i Danmark för traktor
Började numreringen med nummer 101 ?
Nej, en av de första fick aldrig något inventarienummer, och de övriga tidiga fick först inventarienummer 1928 - med start på nummer 1. Luckor och återanvändnig förekom dock.
Nej, en av de första fick aldrig något inventarienummer, och de övriga tidiga fick först inventarienummer 1928 - med start på nummer 1. Luckor och återanvändnig förekom dock.
Var de av typ Brauer?
21-25 var av typ Breuer 3, 31-45 av typ Breuer 4.
1-8 (men nr 6 såldes direkt till Sydfynske Jernbaner, SFJ, och var aldrig i drift hos DSB) var Vermot typ 2 vilka är liknande Breuer typ 3.
11-17 var Vermot typ 4 vilka är liknande Breuer typ 4.
Att inte förglömma så finns(fanns det) även ett antal tyska lokomotorer typ KÖF av olika serier för lokal växling på olika stationer. Numrering för mig okänd, har inte kollat i DLM. Dessa gick ju också under benämningen "traktorer".
tobbe
Jag höll mig till lokomotorer av 'breuer-typ' då det vad det Bengt frågade om. Det har funnits ett antal typer, framförallt danska och tyska.
Bland danska järnvägare även kallade för "klädskåp":-P som jag hörde vid ett antal besök på olika
"remiser" runt om på Själland, Langeland, Lolland, Jylland och övriga platser i Danmark ett antal år på 1970-talets början.
tobbe
Att inte förglömma så finns(fanns det) även ett antal tyska lokomotorer typ KÖF av olika serier för lokal växling på olika stationer. Numrering för mig okänd, har inte kollat i DLM. Dessa gick ju också under benämningen "traktorer".
tobbe
DSB´s Køf traktorer var danskbyggede (Frichs, Århus) med tysk forbillede. Motor og hydraulisk gear kom fra henholdsvis Leyland og Voith. Blev bygget i 2 serier á 20 stk.. Serie 1 nummereret 251-270 og serie 2 271-290.
Mvh Jørgen