F d järnväg i Kalmar (Järnväg allmänt)

av Arne Hällqvist, Sunday, September 17, 2023, 17:28 (466 dagar sedan)

[image]
Torsåsbanans banvall har blivit cykelväg strax utanför Kalmar. Linjen Kalmar-Torsås nedlades i slutet av maj 1965. Foto den 3 juni 1976 (det är inte snö som syns utan frömjöl från träd).

F d järnväg i Kalmar

av Göran Kannerby, Sunday, September 17, 2023, 19:27 (466 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Jag får det till att det är sträckan från Kalmar S (lokstallet) till Ljungbyholm som blivit cykelväg.

För fullständighetens skull ska nämnas att banan gick från Kalmar C via Kalmar V vidare mot Torsås. Kalmar V och Kalmar S låg dock nära varandra.

F d järnväg i Kalmar

av z750asn, Monday, September 18, 2023, 07:30 (465 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag får det till att det är sträckan från Kalmar S (lokstallet) till Ljungbyholm som blivit cykelväg.

För fullständighetens skull ska nämnas att banan gick från Kalmar C via Kalmar V vidare mot Torsås. Kalmar V och Kalmar S låg dock nära varandra.

Cykelbanan löper längs med Torsåsgatan från Kalmar västra till strax innan Kölby gård.
Över åkrarna lite drygt en kilometer till vägen mellan Trekanten - Ljungbyholm är banvallen borta, sedan finns en liten bit cykelväg de sista biten till Ljungbyholms station.

F d järnväg i Kalmar

av Lennart Fransson, Sunday, September 17, 2023, 20:16 (466 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

[image]
Torsåsbanans banvall har blivit cykelväg strax utanför Kalmar. Linjen Kalmar-Torsås nedlades i slutet av maj 1965. Foto den 3 juni 1976 (det är inte snö som syns utan frömjöl från träd).

Jo, under åren 1980-83 jobbade jag i Kalmar, och gjorde varje sommar ett antal turer per cykel, och ofta ingick denna cykelbana som en delsträcka. Då var det cykelbana från Kalmar till f.d. stationen i Hossmo (eller vägkorsningen strax innan).