tegning (ritning) på ånglok littera A og B (Fordon: lok)

av KnutG, Sunday, September 24, 2023, 11:18 (427 dagar sedan)

Hei!:-)

Som en stor beundrer av Sveriges mange fine ånglok, skulle jeg gjerne hatt hjelp til å få tak i tegning(er) på de to lok litra A(2-`B-1 maskinen) og det velkjente B-loket.

Jeg har tegningene fra SJ särtryck og i tillegg så har jo noen vært så vennlig å publisert noen flotte tegninger her inne på forumet av B-maskinen. Men ingen av disse tegningene viser de 2 lokenes eksteriør (de viser kun tverrsnitt).

Et eksempel på den typen tegninger jeg søker etter har jeg postet under (i dette tilfellet den Danske E-maskinen)

Om noen har mulighet til å hjelpe, eller kanskje har slike tegninger så ville jeg vært svært takknemlig

Mvh. Knut:-)

[image]

tegning (ritning) på ånglok littera A og B

av Anders Östlund, Sunday, September 24, 2023, 15:24 (427 dagar sedan) @ KnutG

Modellrallare i West har en bra sida med mycket information:

https://www.mrw1.se/ gå sedan till "byggtips" i menyn, där hittar du nedanstående PDF-fil:

https://www.mrw1.se/pdf_filer/SJ_Lok27.pdf

Kan det vara något?

Samma fil (tror jag) kan även hittas hos Järnvägsmuseet på deras sida:
http://www.samlingsportalen.se/all/sj_lokomotiv_och_tendrar.html

Hoppas det hjälpte! :)

/Anders Ö

av KnutG, Sunday, September 24, 2023, 15:38 (427 dagar sedan) @ Anders Östlund

Tusen takk for tipset Anders:-) , men akkurat disse tegningene har jeg funnet på internett allerede og det er dessverre ikke slike jeg er ute etter. Alle disse er et tverrsnitt, og de viser ikke detaljer på lokomotivet (f.eks, hjul hvor eiker er inntegnet og lignende) slik som jeg leter etter. Men takk allikevel.

av Anders Östlund, Sunday, September 24, 2023, 16:01 (427 dagar sedan) @ KnutG

Är det en sammanställningsritning med hög detaljrikedom så har jag nog aldrig sett en sådan... Kanske, men jag minns inte var och inte helt säkert om det minnet är sant...

Här finns en lista över ritningar som är publicerade:
https://www.svenskmjwiki.se/Ritningar_rullande_material

Att få fatt i en detaljerad "GA-ritning" är nog svårt, men detaljritningar finns...
Hör av dig till mig på mail (anders.habo(kanelbulle)gmail.com eller via forumets kontaktfunktion) så kan vi se vad jag kan skaka fram...

Jag har umgåtts med tanken på att göra en exteriör ritning på Litt B, E och ev andra men det är oerhört mycket jobb...

/Anders Ö

av KnutG, Sunday, September 24, 2023, 17:18 (427 dagar sedan) @ Anders Östlund

Tusen takk Anders! Setter stor pris å din hjelp.:-) Det er presis en slik type tegning som det eksemplet jeg har lagt ved i min første post (av den danske E-maskinen) som jeg leter etter.:-)

Mvh. Knut

av Erik Andersson, Sunday, September 24, 2023, 18:22 (427 dagar sedan) @ KnutG

Här kommer ett par ritningar.[image][image]

av KnutG, Sunday, September 24, 2023, 19:59 (427 dagar sedan) @ Erik Andersson

Tusen takk Erik! :-)

av BD, Wednesday, September 27, 2023, 14:06 (424 dagar sedan) @ Erik Andersson

Här kommer ett par ritningar.[image][image]

I vart fall den översta ritningen visar inte hur B-loken blev utan vad Motala Verkstad fick att arbeta efter och själva rita upp de flesta detaljritningarna som godkändes av SJ Mbr. Dessa detaljritningar erhöll sedan SJ Mbr nr. I Falun arbetades för B-loken bl a efter ritningar som sedan aldrig kom till SJ Mbr.

Om man går efter förslagsritningarna när man gör en sammansällningsritning kan det gå som för Svante Runberger när han gjorde en R-loksrotning. Där blev sotskåpsfronten felritad.

I Sverige ritades vanligen ångloken med fronten mot vänster.

Ritning på ånglok littera B

av Thomas Tell, Monday, September 25, 2023, 09:45 (426 dagar sedan) @ KnutG

Wentzels hobby sålde ritningar en gång i tiden. Här är B 1369 som jag köpte kring 1970.

[image]
/tell

av KnutG, Monday, September 25, 2023, 09:50 (426 dagar sedan) @ Thomas Tell

Perfekt Thomas! :-) Dette er akkurat hva jeg var ute etter!:-) Presis en tilsvarende tegning på A loket finnes forhåpentligvis et sted.
Tusen takk skal du ha! Men har du mulighet til å sende meg en større kopi i høyere oppløsning på e-post?

av BJ, Tuesday, September 26, 2023, 08:04 (425 dagar sedan) @ KnutG

Tusen takk skal du ha! Men har du mulighet til å sende meg en større kopi i høyere oppløsning på e-post?

Hej. Du får nog berätta din E-post på något sätt. Då skall du få bilder du kommer att vara nöjd med.
BJ

av KnutG, Tuesday, September 26, 2023, 10:44 (425 dagar sedan) @ BJ

Har sendt en e-post til Thomas, så det har ordnet seg, men takk for tipset BJ :-)