Gängor på en SJ ångvissla. (Fordon: allmänt)

av Ian Ramsey, Tuesday, October 03, 2023, 08:02 (468 dagar sedan)

Hej. För drygt ett år sedan fick jag tag på en ångvissla, och tyckte det skulle vara kul att testa den på luftkompressorn hemma. Testet gick inte så jätte bra då det endast blev en svag vissling.

Tror inte att munstycket var tillräckligt tätt och lät säkert inte luften att strömma tillräckligt snabbt, och tycker att en riktig ventil skulle funka bättre.

Ventiler kan jag säkert få tag på, men har ingen aning om vilka som kommer passa gängorna på visslan.

Mvh
Ian Ramsey

Gängor på en SJ ångvissla.

av -ch-, Tuesday, October 03, 2023, 10:44 (468 dagar sedan) @ Ian Ramsey

British Standard Whitworth (BSW), hemma på verkstaden kallad Bonngänga är nog den gänga som du letar.

av Harald, Tuesday, October 03, 2023, 11:55 (468 dagar sedan) @ -ch-

British Standard Whitworth (BSW), hemma på verkstaden kallad Bonngänga är nog den gänga som du letar.

Här är det väl frågan om en rörgänga. BSW är en skruvgänga och den motsvarande rörgängan heter BSP (British Standard Pipe).

av Torbjorn_Forsman, Tuesday, October 03, 2023, 13:32 (468 dagar sedan) @ Harald

Här är det väl frågan om en rörgänga. BSW är en skruvgänga och den motsvarande rörgängan heter BSP (British Standard Pipe).

BSP är en gammal benämning på den vanliga rörgängan, numera heter den R och definieras i standarden EN 10226 (finns även som ISO 7). Ska man vara petig så är det den utvändiga koniska gängan som heter R och motsvarande invändig gänga Rp. En utvändig cylindrisk gänga som passar ihop med Rp, heter G och definieras i ISO 228.

Men det kan löna sig att se upp i just detta fall. SJ hade för länge sedan egna standarder för rörgängor, där visserligen gängprofilen var Whitworths vanliga med 55° toppvinkel och diametrarna följde dåtida brukliga rördiametrar, men gängstigningen stämde inte överens med BSP / R.
Så innan man ev köper några rördelar för att koppla in ångvisslan, lönar det sig nog att mäta upp både gängdiameter och stigning. Jag undrar om inte det finns gamla inlägg här där den saken diskuteras, det kan också stå i Ångloksläran.

av Per Ljungberg, Tuesday, October 03, 2023, 11:41 (468 dagar sedan) @ Ian Ramsey

Tänk också på att en ångvissla kräver ganska mycket luft för att fungera. Ibland kan spalten där luften/ångan kommer ut vara täppt med skräp och då fungerar visslan dåligt.

av Ian Ramsey, Tuesday, October 03, 2023, 12:33 (468 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Har undrat lite om det, men jag tror att den är något ren då jag lyckats få ut ett litet ljud när jag provblåste för mun.

Däremot är inte glipan mellan den nedersta skålen och innerskivan helt jämn, då på en sektion har det lyckats bli full kontakt mellan skålen och skivan, som i sin tur har gjort det svår att skruva ut skivan. har försökt att försiktigt korrigera det men gav upp då jag inte vill råka skada den.

Frekvens på en SJ ångvissla.

av mormorsgruvan, Tuesday, October 03, 2023, 18:24 (468 dagar sedan) @ Ian Ramsey

Står det något om det i Ångloksläran ?
Tänk på att ånga och luft har olika densitet. Kommer inte att ge samma frekvens.

Frekvens på en SJ ångvissla.

av Ian Ramsey, Tuesday, October 03, 2023, 19:12 (468 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Frekvens skillnaden mellan ånga och luft har jag koll på, och tror nästan att det skulle funka och låta bättre med ånga. visslan har fått lite stryk, som förmodligen getts när den avlägsnades från loket vid skrotning, och undrar om inte värmen av ångan kan få den nedre klockan att vidga ut något. jag har turen att jag är med i ÖSlJ så om jag kanske frågar snällt så kanske jag får ha den på ett av loken någon gång.

SJ ångvissla ?

av mormorsgruvan, Tuesday, October 03, 2023, 18:34 (468 dagar sedan) @ Ian Ramsey

Hade SJ någon standardiserad ångvissla ?
SJ:s ånglok tillverkades av många olika verkstäder i Sverige, England och Tyskland.

SJ ångvissla ?

av Ian Ramsey, Tuesday, October 03, 2023, 19:06 (468 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Om jag ska vara ärlig, så var det ett antagande när jag skrev "standard ångvissla" då jag är van med att en stor del av SJs ånglok hade liknande visslor. Jag håller definitivt med att det kunde skiljas från tillverkare.

Jag tror definitivt att de Tyska, Amerikanska, och Brittiska loken var tillämpade med visslor av sin tillverkares design, och tror även att SJs visslor härstammade från de visslor som man hade på de tidiga Beyer Peacock byggda loken som T.Ex. "Prins August", "Göta", mm.

av Erik Andersson, Wednesday, October 04, 2023, 18:29 (467 dagar sedan) @ Ian Ramsey

Här är en ritning. Om din vissla stämmer med den här är det 3/4'' med 11 gängor per tum.
[image]

av Ian Ramsey, Wednesday, October 04, 2023, 23:16 (467 dagar sedan) @ Erik Andersson

tack, det är precis den visslan.