Snälltåg 7 1910. De tyska vagnarna? (Järnväg allmänt)

av BJ, Wednesday, October 04, 2023, 16:33 (409 dagar sedan)

För många år sedan lyckades Thomas reda ut alla vagnar i tåget
Bild på tåget här:
https://digitaltmuseum.se/021018125026/persontag-draget-av-statens-jarnvagar-sj-a-1014-...

Enligt uppgift skall tåget bestå av följande:

SJ snälltåg 7,avgång Stockholm mot Malmö klockan 10.27.

Tåget består av
A 1014
CF0,
C01,
AB03
ABBü (tysk sittvagn)
A02
CF02
Postü (tysk ev. svensk postvagn D02).
De fyra sista vagnarna gick direkt till Berlin

Någon som har en bild och ritning över de tyska vagnarna i tåget?

BJ

Snälltåg 7 1910. De tyska vagnarna?

av Ola Ahlström, Wednesday, October 04, 2023, 18:38 (409 dagar sedan) @ BJ

Vill minnas att ämnet varit uppe tidigare här i Järnvägshistoriskt forum.

Efter en snabb titt i min tyska litteratur kommer jag fram till att Preussen anskaffade 16 boggievagnar i samband med att färjetrafiken startade och åren därefter. Dessa fördelades på;

Elva AB4ü, ritning Be 347, byggda 1909 och 1911
En C4ü, ritning Be 350, byggd 1911
Fyra CPw4ü. ritning Be286, byggda 1909 och 1911

Jag hittar ingen uppgift i den första boken om någon Pw4ü (postvagn) för färjetrafik förrän efter första världskriget.

I en annan tysk bok noterar jag följande intressanta uppgift. Inför färjestarten anskaffade Preussen följande vagnar 1909:
Nio AB4ü
Tre Cpw4ü
Tre Post4ü
Alltså tillsammans 15 vagnar. Här finns nu tre postvagnar nämnda redan 1909..

För modellbyggaren är det intressant att notera att dessa vagnar för färjetrafiken inte är identiska med alla AB4ü och C4ü som byggdes i åtskilligt hundratals vagnar i flera serier. Färjevagnarna skilde sig åtskilligt mot dessa vagnar bland annat i längd.

Ola Ahlström
Malmö

Snälltåg 7 1910. De tyska vagnarna?

av Thomas Tell, Wednesday, October 04, 2023, 20:58 (409 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Elva AB4ü, ritning Be 347, byggda 1909 och 1911
En C4ü, ritning Be 350, byggd 1911
Fyra CPw4ü. ritning Be286, byggda 1909 och 1911

Nio AB4ü
Tre Cpw4ü
Tre Post4ü
Alltså tillsammans 15 vagnar. Här finns nu tre postvagnar nämnda redan 1909..

[image]
Här rullar snälltåg 7 utmed Sommens strand cirka 1930 med en tysk postvagn. Som synes ser man inga långbalkar men ändå. Långbalkarna var av trä och hade inga liv som stålbalkarna hade. Alltså en tysk vagn. De var i övrigt gjorda efter samma ritning som de svenska Do2:orna.
Resgodsvagnen bakom kan inte gå på kontinenten. Det är en Fo1 och inte Fo2.

Två bilder från en film där tåg 7 lämnar Stockholm C 1923. Ett B-lok drog tåget och här gick en tysk resgodsvagn betecknad Pw4ü. Dessa gick ju i omlopp tillsammans med de svenska Fo2:orna.

[image]

[image]

[image]
Här är Fleischmanns version av Pw4ü. Ganska lik vagnen ovan.

Tyskarna skaffade sittvagnarna och svenskarna sovvagnarna inför öppnandet av kontinenttrafiken. Postvagnarna delade man på så att SJ skaffade 6+1 och tyskarna 3.
/tell

Snälltåg 7 1910. De tyska vagnarna?

av Bertil Bengtsson, Wednesday, October 04, 2023, 21:31 (409 dagar sedan) @ Thomas Tell

SJ:s Fo2 var inte identisk med de preussiska Pw4ü - men de hade precis samma huvudmått!

De tyska vagnarna hade färjeöglor längs långbalkarna. De är inritade på skisserna på de personförande vagnarna, men inte på skissen på postvagnen. Det var kanske "die Postverwaltung" som gjorde skissen, inte preussiska statsbanorna - därav skillnader!
Däremot syns de bra på fotot på den tyska postvagnen!

Skisserna och fotona är tagna från nutida böcker, men är ursprungligen "officiella" preussiska skisser och foton från 1909 och 1911. Undantaget är fotot på postvagnen, som är taget under tjänst och när det är taget (men före 1919) och av vem, vet jag inte.

Rimligen borde de tyska bagagevagnarna Pw4ü också haft färjeöglor. De var INTE några specialbyggen utan tillhörde den vanliga standardtypen, men var kanske en särskild liten leverans för ändamålet?

Finns det anteckningar om vagnsnummer på sådan/sådana tyska bagagevagnar??

Bifogar en skiss på preussiska statsbanornas Pw4ü: [image]

Källa (1) - men de preussiska bagagevagnarna såg ut så, oavsett ritningsbeteckning och leveransår; jag vet inte vilka skillnader det var.

Jämför med Fo2.

Berra

Snälltåg 7 1910. De tyska vagnarna?

av Bertil Bengtsson, Wednesday, October 04, 2023, 19:38 (409 dagar sedan) @ BJ

Ola har redan redogjort för antalet vagnar.
Här kommer några ritningar.

Alla vagnarna är specialbyggda vagnar för färjetrafiken.

AB4ü-vagnarna ser ut som vanliga preussiska 1/2-klass- vagnar men är det inte.
Skiss på Be347:
[image]

Den enda C4ü-vagnen från 1911 är också ett specialbygge, vilket man ser på att den är ovanligt kort.
Skiss på Be350 (1):
[image]

De fyra CPw4ü-vagnarna är egentligen identiska med samtida C4ü-vagnar men har försetts med bagageutrymme i stället för några av kupéerna. Dessutom har den på tyskt vis en kupol för tågbefälhavaren.
Skiss på Be286 (1):
[image]

Efter första världskriget togs bagageavdelningen bort och vagnarna blev rena 3-klassvagnar, identiska med en stor samtida serie. De svenska CFo2-vagnarna är in i minsta detalj identiska med dessa tyska vagnar - undantaget byggnadssättet, med stålram och insvängda sidor!

Foto på en tysk vagn (1):
[image]

Postvagnarna Post4ü var tre specialbyggen. De tillhör de allra första post-provvagnarna av snälltågstyp i Tyskland.
Skiss på Post4ü 2704 - 2706 (2) (jag vet inte vilken ritningsbeteckning de hade):
[image]

För postvagnarna gäller samma sak om de svenska vagnarna Do2!

Foto på en tysk postvagn (det fanns bara tre exemplar av just denna typ) (3)
:
[image]

Källor är
(1) - Konrad, Die Reisezugwagen der deutschen Länderbahnen, Band 1: Preussen;Francksche 1982
(2) - Das Postwagen-Buch; POST MUSEUM SHOP 2001
(3) - Kleine Typenkunde deutscher Bahnpostwagen, Transpress 2001

Berra

Snälltåg 7 1910. De tyska vagnarna?

av BJ, Thursday, October 05, 2023, 08:02 (409 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Stort tack för alla fantastiska inlägg i frågan.
Mycket givande.
BJ