Ola har redan redogjort för antalet vagnar.
Här kommer några ritningar.
Alla vagnarna är specialbyggda vagnar för färjetrafiken.
AB4ü-vagnarna ser ut som vanliga preussiska 1/2-klass- vagnar men är det inte.
Skiss på Be347:
Den enda C4ü-vagnen från 1911 är också ett specialbygge, vilket man ser på att den är ovanligt kort.
Skiss på Be350 (1):
De fyra CPw4ü-vagnarna är egentligen identiska med samtida C4ü-vagnar men har försetts med bagageutrymme i stället för några av kupéerna. Dessutom har den på tyskt vis en kupol för tågbefälhavaren.
Skiss på Be286 (1):
Efter första världskriget togs bagageavdelningen bort och vagnarna blev rena 3-klassvagnar, identiska med en stor samtida serie. De svenska CFo2-vagnarna är in i minsta detalj identiska med dessa tyska vagnar - undantaget byggnadssättet, med stålram och insvängda sidor!
Foto på en tysk vagn (1):
Postvagnarna Post4ü var tre specialbyggen. De tillhör de allra första post-provvagnarna av snälltågstyp i Tyskland.
Skiss på Post4ü 2704 - 2706 (2) (jag vet inte vilken ritningsbeteckning de hade):
För postvagnarna gäller samma sak om de svenska vagnarna Do2!
Foto på en tysk postvagn (det fanns bara tre exemplar av just denna typ) (3)
:
Källor är
(1) - Konrad, Die Reisezugwagen der deutschen Länderbahnen, Band 1: Preussen;Francksche 1982
(2) - Das Postwagen-Buch; POST MUSEUM SHOP 2001
(3) - Kleine Typenkunde deutscher Bahnpostwagen, Transpress 2001
Berra