Ångloksdraget godståg på fd SOEJ 1962 (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, Wednesday, October 04, 2023, 17:09 (492 dagar sedan)

Ångloksdraget godståg filmat av min framlidne far, troligen år 1962, se länk nedan. Filmkvaliteten är inte bra men så var det nog ofta med den tidens enklare filmkameror (för dubbelåtta?). Är tämligen säker på att det är från linjen Sölvesborg-Älmhult, f d SOEJ.

https://youtu.be/SoGLW0V7B2A?si=X3fam5svJu8MLkrS

Trolig plats för fotografen (vi cyklade ofta på grusvägen som korsade både f d SOEJ och BKB och jag tycker allt pekar på att det är denna plats, flygbild från Eniro):

[image]

Grafiska tidtabellen för 1962 visar att det bör vara tåg 4222 Sölvesborg-Olofström, med avgångstid från Sölvesborg 13.05. Tåget är troligen lastat med ”balar” av sammanpressad plåt, på väg från Sölvesborgs hamn till Volvo Olofströmsverken.

[image]

Det finns två tågpar vardagar som verkar ha denna transportuppgift, 4226/4225 och då 4222/4221. Man kan väl gissa att båda dessa turer var ångloksdragna (om det var så normalt eller om filmen visar ett undantag vet jag inget om). I så fall borde loket vara stationerat i Sölvesborg kan man anta. Kanske kan någon avgöra vilken typ av lok som syns på filmen, tåget borde vara hyfsat tungt? Det borde väl inte finnas många fasta turer för ånglok så sent som 1962?
Godståget som går hela vägen Sölvesborg-Älmhult, 7162 Z/7161 Z, var däremot lokomotordraget. Är det detta tåg som transporterade Volvo-karosser till Göteborg? Låter som en tuff uppgift för lokomotorer. Eller kanske var transportupplägget annorlunda då.

Hela tråden: