Ångloksdraget godståg på fd SOEJ 1962 (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, Wednesday, October 04, 2023, 17:09 (515 dagar sedan)

Ångloksdraget godståg filmat av min framlidne far, troligen år 1962, se länk nedan. Filmkvaliteten är inte bra men så var det nog ofta med den tidens enklare filmkameror (för dubbelåtta?). Är tämligen säker på att det är från linjen Sölvesborg-Älmhult, f d SOEJ.

https://youtu.be/SoGLW0V7B2A?si=X3fam5svJu8MLkrS

Trolig plats för fotografen (vi cyklade ofta på grusvägen som korsade både f d SOEJ och BKB och jag tycker allt pekar på att det är denna plats, flygbild från Eniro):

[image]

Grafiska tidtabellen för 1962 visar att det bör vara tåg 4222 Sölvesborg-Olofström, med avgångstid från Sölvesborg 13.05. Tåget är troligen lastat med ”balar” av sammanpressad plåt, på väg från Sölvesborgs hamn till Volvo Olofströmsverken.

[image]

Det finns två tågpar vardagar som verkar ha denna transportuppgift, 4226/4225 och då 4222/4221. Man kan väl gissa att båda dessa turer var ångloksdragna (om det var så normalt eller om filmen visar ett undantag vet jag inget om). I så fall borde loket vara stationerat i Sölvesborg kan man anta. Kanske kan någon avgöra vilken typ av lok som syns på filmen, tåget borde vara hyfsat tungt? Det borde väl inte finnas många fasta turer för ånglok så sent som 1962?
Godståget som går hela vägen Sölvesborg-Älmhult, 7162 Z/7161 Z, var däremot lokomotordraget. Är det detta tåg som transporterade Volvo-karosser till Göteborg? Låter som en tuff uppgift för lokomotorer. Eller kanske var transportupplägget annorlunda då.

Ångloksdraget godståg på fd SOEJ 1962

av Thomas Tell, Wednesday, October 04, 2023, 21:42 (515 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Ångloksdraget godståg filmat av min framlidne far, troligen år 1962, se länk nedan. Filmkvaliteten är inte bra men så var det nog ofta med den tidens enklare filmkameror (för dubbelåtta?). Är tämligen säker på att det är från linjen Sölvesborg-Älmhult, f d SOEJ.
Kanske kan någon avgöra vilken typ av lok som syns på filmen, tåget borde vara hyfsat tungt? Det borde väl inte finnas många fasta turer för ånglok så sent som 1962?

Jag tycker först det ser ut som ett E-lok men sen syns den öppna hytten och då tror jag på L11. Leif Dahl fotograferade L11 i Sölvesborg 1959 enligt SJKs medlemsblad.
/tell

av Ulf Diehl, Wednesday, October 04, 2023, 22:49 (515 dagar sedan) @ Thomas Tell

I LOKs bok "SJ:s normalspåriga ånglok" finns en bild av L11 1656 använd på fd SOEJ 1959
Ulf Diehl

L11 på f.d. SOEJ 1962

av mormorsgruvan, Thursday, October 05, 2023, 11:11 (515 dagar sedan) @ Thomas Tell

L11 var en vanlig loktyp på f.d.SOEJ vid denna tidpunkten.
Tidigare hade L6, L21 och L22 varit vanliga loktyper på denna linje.

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, October 05, 2023, 16:49 (514 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Enligt 30 ts tdtbok del B tidtabell nr 162 framfördes tågen 4222/4221 och 4226/4225 av lok littera E. Under tiden 28/5-16/11 1962 framfördes tågen vardag utom lördag och under tiden 19/11 1962 - 25/5 1963 vardagar. Det har säkert varit samma lok som användes i båda tågparen. Jag besökte Sölvesborg i slutet av augusti 1962 och då var det fortfarande en hel del planerad ångdrift på f.d. BKB (och således även till Olofström). Pt 621 gick med S2/S8 Kristianstad - Karlshamn. Loket återgick med ett ilgodståg på kvällen. Såväl N3-lok som E-lok var planlagda i godståg på f.d. BKB, där E-lok gick i ett extra fjärrgodståg Sölvesborg - Kristianstad och åter (kanske för utbyte av E-loket som användes på Olofström?). Jag tror inte att L11 var i tjänst 1962 (jag såg inte någon L11 i drift då) men däremot möjligen 1961 så filmen kanske är tagen 1961? Å andra sidan var det inte ovanligt att planerad dragkraft ibland ersattes med annan loktyp. Det förekom fortfarande en hel del planenlig ånglokstrafik 1962, särskilt i godstågen, inte bara på f.d. BKB utan även t.ex. Kristianstad - Åhus, Malmö - Ystad och Malmö - Sjöbo.

av Anders Hallingberg, Thursday, October 05, 2023, 19:31 (514 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för intressanta uppgifter. Denna filmsekvens har min far klippt in mellan sommaraktiviteter år 1962 och troligen tillhör den korta sekvensen en film som tagits under sommaren 1962. Så det är nog ganska sannolikt sommaren 1962, grönskan tyder väl också på sommar.

En påtaglig skillnad mellan E och L11 var väl att E hade fyra drivaxlar och L11 tre plus ett löphjul ganska långt före drivhjulen. Har försökt att se på filmen bild för bild och jag hade nog gissat på E. Hytten verkar mer E för mig. Men mycket osäkert och jag är öppen för argument som motsäger detta.

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, October 05, 2023, 20:59 (514 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Tack för intressanta uppgifter. Denna filmsekvens har min far klippt in mellan sommaraktiviteter år 1962 och troligen tillhör den korta sekvensen en film som tagits under sommaren 1962. Så det är nog ganska sannolikt sommaren 1962, grönskan tyder väl också på sommar.

En påtaglig skillnad mellan E och L11 var väl att E hade fyra drivaxlar och L11 tre plus ett löphjul ganska långt före drivhjulen. Har försökt att se på filmen bild för bild och jag hade nog gissat på E. Hytten verkar mer E för mig. Men mycket osäkert och jag är öppen för argument som motsäger detta.

Efter att jag tittat ett par gånger till på filmen så ser loket ut att vara littera E och då stämmer också årtalet.

av Legion44, Thursday, October 05, 2023, 21:22 (514 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vet inte om mitt inlägg syns? (har ej kunnat skriva i forumet eller Maila)
Men utan tvekan rör det sig om loktypen Litt E. Inget löphjul, sluten hytt samt C-tender. Case closed typ😄

Tack Anders för en fin filmsekvens från dåtidens vardag. Idag går samma last medelst lastbil i daglig skytteltrafik mellan Sölvesborgs hamn och Volvo Övre i Olofström.

av Anders Hallingberg, Thursday, October 05, 2023, 21:32 (514 dagar sedan) @ Legion44

Jodå, detta ditt inlägget syns. Och tack för klargörandet och uppskattningen!

[x]
[*]