Tre rälsbussar i Järle 1989 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av H R Lorin, Saturday, October 14, 2023, 17:25 (551 dagar sedan)

Den 21 maj 1989 fångade jag dessa tre rälsbussar ur tre generationer på Järle station mellan Ervalla och Nora Stad på bild. I samband med linjekännedom för rälsbusselever kom vi till Järle där de två äldre fordonen redan befann sig och eftersom Järle hade tre spår i bredd passade det bra att ställa upp för fotografering.
Från vänster ses SJ Qgz-ä 945 1 789-8, fd SJ Y 547, fd HNJ Yd 14 – NBJ Yo2 nr 3 – SJ Y7 1242.
På den tiden fanns det planer på att återställa HNJ-bussen i ursprungligt skick. NBJ-bussen kördes sparsamt för att inte slita på den medan 1242 gick i den "dagliga" trafiken. Hur läget är för närvarande har jag tyvärr ingen kunskap om, men det vet andra här på forumet.
[image]

Tre rälsbussar i Järle 1989

av Järnvägsandreas, Friday, November 10, 2023, 19:38 (524 dagar sedan) @ H R Lorin

Vilken härlig bild du har!.

HNJ Yd 14: Finns inte kvar hos oss längre, den stod och förföll men vet inte om den är skrotad eller såld. Det gjordes före min tid på NBVJ började så jag har inte riktigt koll på det.

NBJ Yo2: Inga förare till denna finns i nuläget men det är absolut en häftig rälsbuss så det skriker om det. Eventuellt så ska en utbildning av förare genomföras i framtiden men när vet vi inte ännu.

SJ Y7 1242: Står ute och har gjort det ett tag nu då vi inte har mer plats inomhus, den ska tas in i verkstaden och rustas upp för att gå i trafik är planen. Än så länge är det Y8 1125 som fått kärlek av rälsbuss avdelningen.

Andreas, aktiv inom NBVJ.

av Björn Arvidsson, Friday, November 10, 2023, 20:50 (524 dagar sedan) @ Järnvägsandreas

HNJ: Yd 14: Finns inte kvar hos oss längre, den stod och förföll men vet inte om den är skrotad eller såld. Det gjordes före min tid på NBVJ började så jag har inte riktigt koll på det.

NBJ Yo2: Inga förare till denna finns i nuläget men det är absolut en häftig rälsbuss så det skriker om det. Eventuellt så ska en utbildning av förare genomföras i framtiden men när vet vi inte ännu.

SJ Y7 1242: Står ute och har gjort det ett tag nu då vi inte har mer plats inomhus, den ska tas in i verkstaden och rustas upp för att gå i trafik är planen. Än så länge är det Y8 1125 som fått kärlek av rälsbuss avdelningen.

HNJ Yd 14 såldes av NBVJ till Karlshamn Vislanda Bolmens Järnvägssällskap (K.V.B.J)
http://www.kvbj.se/rullande-material-16782931

av H R Lorin, Saturday, November 11, 2023, 12:14 (523 dagar sedan) @ Järnvägsandreas

HNJ Yd 14: Finns inte kvar hos oss längre, den stod och förföll men vet inte om den är skrotad eller såld. Det gjordes före min tid på NBVJ började så jag har inte riktigt koll på det.

Tack för informationen om dagsläget för dessa, av vilka jag kört de två senare under 90-talet. Tråkigt att ingen är utbildad på Yo2, som borde vara i gott körbart skick fortfarande. HNJ-bussen lever tydligen fortfarande enligt annat svar nedan.
/Hans

av Järnvägsandreas, Saturday, November 11, 2023, 12:53 (523 dagar sedan) @ H R Lorin

Ja det är synd att inte några förare finns, vissa väljer att lämna föreningen av olika skäl och så är det för alla museiföreningar. Dock har en hel del nya aktiva medlemmar börjat inom föreningen.

NBJ Yo2 står i dieselstallet i Nora och är fortfarande i ett mycket gott skick, har inte hört eller sett att någon större arbetsinsats skulle krävas. Men det visar sig när någon tar sig en närmare titt på den.

[x]
[*]