Klockrike - Borensberg (Elektrifiering/elektrisk drift)

av mormorsgruvan, Saturday, October 14, 2023, 18:54 (416 dagar sedan)

Hur fungerade elförsörjningen till denna järnväg ?

Klockrike - Borensberg

av Torbjorn_Forsman, Saturday, October 14, 2023, 20:34 (415 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det står en del bl a i tidigare trådar på detta forum, t ex https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=12966 . Mer är inte så svårt att hitta medelst kreativ googling.

Helt klart är att matningen skedde från Borensberg (Näs) vattenkraftstation med 25 Hz växelström. Först 5 kV, senare 10 kV. Men vad jag inte har lyckats få fram är om man tog ut energi för järnvägsdriften från de trefasgeneratorer som användes för allmän distribution, eller om det fanns någon enfasgenerator enkom för järnvägen.
Eftersom det var frågan om ganska låg effekt från början, är det väl mest troligt att man tog ut huvudspänning mellan två faser i trefasställverket och matade järnvägen med den via en transformator.
Anläggningar med större effektuttag och mer problem med snedbelastning av trefasnätet, t ex NKlJ, använde ju Scott-kopplade transformatorer för övergång från trefas till tvåfas (90 graders skillnad mellan faserna, till skillnad från 120 grader som i ett symmetriskt trefasnät), och så fick vardera fasen ut från Scott-kopplingen mata halva kontaktledningsnätet.

Klockrike - Borensberg

av mormorsgruvan, Sunday, October 15, 2023, 09:24 (415 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Gunnar Ekeving skriver på ett (icke järnvägshistoriskt forum) att roterande omformare användes i Borensberg för omvandling av trefas till enfas. Har Gunnar Ekeving fel ?

Klockrike - Borensberg

av Christer Brimalm, Sunday, October 15, 2023, 18:18 (415 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ekeving har helt rätt. MÖJ matades via en roterande omformare på kraftstationen i Näs.

Jag var för många år sedan med på ett studiebesök där tillsammans med andra medlemmar från museijärnvägsföreningen i Vadstena och jag vill minnas att den omformaren då ännu fanns kvar trots att elleveranserna till smalspåret sedn länge upphört. (Men jag kan minnas fel).

Klockrike - Borensberg

av Per Wirback, Sunday, October 15, 2023, 19:48 (414 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Ekeving har helt rätt. MÖJ matades via en roterande omformare på kraftstationen i Näs.

Jag var för många år sedan med på ett studiebesök där tillsammans med andra medlemmar från museijärnvägsföreningen i Vadstena och jag vill minnas att den omformaren då ännu fanns kvar trots att elleveranserna till smalspåret sedn länge upphört. (Men jag kan minnas fel).

Elmatningen diskuterades på detta forum för drygt ett år sen,
Elmatning MÖJ

/ Per

Klockrike - Borensberg elmatning

av Gunnar Ekeving, Sunday, October 15, 2023, 21:04 (414 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jag var i Borensberg för kanske 20 år sedan, och observerade omformaren stående på det museum som fanns i det nedlagda kraftverket. I varje fall fanns en skylt som påstod att maskinen var just omformaren för matning av järnvägen. Jag tänker mig att man kanske ökade omformarkapaciteten när järnvägselektrifieringen utökades till att omfatta betydligt större banlängd än den ursprungliga sträckan Klockrike - Borensberg, men Teknisk tidskrift nämner i sitt elektrotekniknummer den 1 sept 1915 endast en 425 hkr trefas asynkronmotor kopplad till en enfasgenerator. Tydligen ingen redundans, men man hade ju ånglok.

Klockrike - Borensberg

av Harald, Sunday, October 15, 2023, 19:14 (414 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

För att en Scott-kopplad transformator ska ge symmetrisk last på trefassidan, måste det vara lika last på de två faserna på tvåfassidan. Det kan väl knappast garanteras i en kontaktledningsanläggning.

Klockrike - Borensberg

av Torbjorn_Forsman, Sunday, October 15, 2023, 21:31 (414 dagar sedan) @ Harald

Visserligen inte, men osymmetrin på trefassidan blir i alla fall mindre än om man hade tagit ut enfasförbrukningen direkt utan scottkoppling emellan.

Klockrike - Borensberg

av Harald, Sunday, October 15, 2023, 22:09 (414 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Visserligen inte, men osymmetrin på trefassidan blir i alla fall mindre än om man hade tagit ut enfasförbrukningen direkt utan scottkoppling emellan.

Nja, det beror allt på det. En av tvåfaslindningarna ligger ju helt i fas med en av trefaslindningarna. Är den andra tvåfaslindningen obelastad så får man samma osymmetri som utan scottkoppling.

Scottkoppling, fundering

av Harald, Sunday, October 15, 2023, 22:38 (414 dagar sedan) @ Harald

Om man i stället för att mata två sektioner med varsin tvåfaslindning seriekopplar de två tvåfaslindningarna så får man ju samma ström i båda och alltså ingen snedbelastning. Det borde väl gå. Man får förstås ändra antalet lindningsvarv för att få rätt spänning.

Scottkoppling, fundering

av mormorsgruvan, Monday, October 16, 2023, 17:34 (414 dagar sedan) @ Harald

Att seriekoppla de två lindningarna i en scottkopplad transformator ger snedbelasting. Reaktiv effekt transporteras från den ena lindningen till den andra.

Scottkoppling, fundering

av Harald, Monday, October 16, 2023, 20:46 (413 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Att seriekoppla de två lindningarna i en scottkopplad transformator ger snedbelasting. Reaktiv effekt transporteras från den ena lindningen till den andra.

Ja, jag kom på att strömmarna ju är fasförskjutna. Då är det inte så lyckat att seriekoppla. Däremot så borde man kunna koppla en ände av varje lindning och koppla till mitten av primärlindningen på en tredje transformator, samt koppla de två andra ändarna till vardera änden av primärlindningen.

Scottkoppling, fundering

av Morshyttan, Monday, October 16, 2023, 22:35 (413 dagar sedan) @ Harald

Den reaktiva effekten, i detta fall induktiv uppstår när belastningen tillförs respektive lindning och vid resp. fasläge för varje lindning. Den adderas alltså inte till nästa lindning utan är konstant till belastningen p.g.a fasvinkeln.

Ja, jag kom på att strömmarna ju är fasförskjutna. Då är det inte så lyckat att seriekoppla. Däremot så borde man kunna koppla en ände av varje lindning och koppla till mitten av primärlindningen på en tredje transformator, samt koppla de två andra ändarna till vardera änden av primärlindningen.

Här är en liten sammanfattning av Scott-transformering som jag har använt i utbildnings-syfte så att intresserade utanför elkrafts-gillet kan få en bild av företeelsen ;) .

Ska väl tilläggas att de tidiga varianterna på spänningar upp till 1000 V ofta hade gemensam nolla, även virtuell nolla förekom.
Detta kan ge en första uppfattning om seriell koppling, men p.g.a. fasförskjutningen ska de ses som två separata kretsar :-) ;-) :-D .

https://crushtymks.com/sv/transformers/1567-scott-t-transformer-connection-overview.html

Scottkoppling, fundering

av Torbjorn_Forsman, Monday, October 16, 2023, 23:12 (413 dagar sedan) @ Morshyttan

Här är en liten sammanfattning av Scott-transformering som jag har använt i utbildnings-syfte så att intresserade utanför elkrafts-gillet kan få en bild av företeelsen ;) .

Ska väl tilläggas att de tidiga varianterna på spänningar upp till 1000 V ofta hade gemensam nolla, även virtuell nolla förekom.
Detta kan ge en första uppfattning om seriell koppling, men p.g.a. fasförskjutningen ska de ses som två separata kretsar :-) ;-) :-D .

https://crushtymks.com/sv/transformers/1567-scott-t-transformer-connection-overview.html

Intressant artikel, men tyvärr lämnar översättningen till svenska en hel del övrigt att önska. Finns den möjligen tillgänglig på originalspråket?

Scottkoppling, fundering

av Jan Langstrom, Tuesday, October 17, 2023, 10:25 (413 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Intressant artikel, men tyvärr lämnar översättningen till svenska en hel del övrigt att önska. Finns den möjligen tillgänglig på originalspråket?

Ta bort /sv i adressen så får du artikeln på tyska. Knepet fungerar ofta på andra sajter.

https://crushtymks.com/transformers/1567-scott-t-transformer-connection-overview.html

Scottkoppling, fundering

av Morshyttan, Tuesday, October 17, 2023, 14:15 (413 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Jodå, här är det Tyska originalet.
Ja översättningen till Svenska är lätt roande, men formler och skisser är detsamma ;) .

https://crushtymks.com/transformers/1567-scott-t-transformer-connection-overview.html

Klockrike - Borensberg

av Bengt Löfgren, Monday, October 16, 2023, 06:59 (414 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Det står en del bl a i tidigare trådar på detta forum, t ex https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=12966 . Mer är inte så svårt att hitta medelst kreativ googling.

Helt klart är att matningen skedde från Borensberg (Näs) vattenkraftstation med 25 Hz växelström. Först 5 kV, senare 10 kV. Men vad jag inte har lyckats få fram är om man tog ut energi för järnvägsdriften från de trefasgeneratorer som användes för allmän distribution, eller om det fanns någon enfasgenerator enkom för järnvägen.
Eftersom det var frågan om ganska låg effekt från början, är det väl mest troligt att man tog ut huvudspänning mellan två faser i trefasställverket och matade järnvägen med den via en transformator.
Anläggningar med större effektuttag och mer problem med snedbelastning av trefasnätet, t ex NKlJ, använde ju Scott-kopplade transformatorer för övergång från trefas till tvåfas (90 graders skillnad mellan faserna, till skillnad från 120 grader som i ett symmetriskt trefasnät), och så fick vardera fasen ut från Scott-kopplingen mata halva kontaktledningsnätet.

NÖJ elektrifierades 1908. Någon direkt generering av 25 Hz verkar inte ha förekommit i Näs. I varje fall inte 1923. Källa: "Förteckning över elektriska kraftanläggningar i Sverige år 1923" sidan 18.

Klockrike - Borensberg

av Morshyttan, Monday, October 16, 2023, 12:10 (414 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

NÖJ elektrifierades 1908. Någon direkt generering av 25 Hz verkar inte ha förekommit i Näs. I varje fall inte 1923. Källa: "Förteckning över elektriska kraftanläggningar i Sverige år 1923" sidan 18.

Verkar vara så, enligt samma källa men från 1911 anges stationen leverera 50 Hz 6 kV (Strömstyrka anges inte vilket var vanligt ur konkurrens-skäl vid den tiden ).

Omformaren till MÖJ levererades av "Nya Förenade elektriska a.-b" till Järnvägsbolaget och inte Näs/Borensbergs kraftstation, så den bör inte ha omnämnts :).

Omformaren anges i en sammanställning ha varit som nämns i Gunnar E,s inlägg ovan 425 hkr men med tillägg att det rör sig om en trefas asynkronmotor, 800 V 50Hz drivandes en enfasgenerator på 360 kVA 25Hz 835 V .
Därefter transformering till 10 kV (25 Hz).

En intressant anläggning, synd att så lite elkraftshistoria överlevt.......

Edit; såg att Per W. redan rett ut det tidigare ;) https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=265897

Klockrike - Borensberg

av Bengt Löfgren, Tuesday, October 17, 2023, 05:03 (413 dagar sedan) @ Morshyttan

Verkar vara så, enligt samma källa men från 1911 anges stationen leverera 50 Hz 6 kV (Strömstyrka anges inte vilket var vanligt ur konkurrens-skäl vid den tiden ).

1923 hade Näs 2230 kVA installerad generatoreffekt. Spänningar: 10kV, 20kV, 5000/380V.

Borensberg

av Granis, Monday, October 16, 2023, 17:44 (414 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Som en liten... pendang (typ) till den intressanta men specialtekniska diskussionen nedan: Borensbergs fd station om inte precis nu så i augusti 2018. Har dock för mig att det såg sig ganska likt ut i fjol sommar när jag som hastigast passerade orten senast. Som framgår är såväl kontaktledning som spår borta sedan länge. Det förstnämnda några år före det sistnämnda (1956 respektive 1962).....

/ L G

[image]