Klockrike - Borensberg (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Torbjorn_Forsman, Saturday, October 14, 2023, 20:34 (474 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det står en del bl a i tidigare trådar på detta forum, t ex https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=12966 . Mer är inte så svårt att hitta medelst kreativ googling.

Helt klart är att matningen skedde från Borensberg (Näs) vattenkraftstation med 25 Hz växelström. Först 5 kV, senare 10 kV. Men vad jag inte har lyckats få fram är om man tog ut energi för järnvägsdriften från de trefasgeneratorer som användes för allmän distribution, eller om det fanns någon enfasgenerator enkom för järnvägen.
Eftersom det var frågan om ganska låg effekt från början, är det väl mest troligt att man tog ut huvudspänning mellan två faser i trefasställverket och matade järnvägen med den via en transformator.
Anläggningar med större effektuttag och mer problem med snedbelastning av trefasnätet, t ex NKlJ, använde ju Scott-kopplade transformatorer för övergång från trefas till tvåfas (90 graders skillnad mellan faserna, till skillnad från 120 grader som i ett symmetriskt trefasnät), och så fick vardera fasen ut från Scott-kopplingen mata halva kontaktledningsnätet.


Hela tråden: