YSTADS JÄRNVÄGAR (Järnväg allmänt)
Reklam för Ystads Järnvägar 1938. Deras järnvägslinjer är rödmarkerade på kartan. Förstatligad 1.7.1941
av BN Sea, Monday, October 16, 2023, 11:04 (415 dagar sedan)
Reklam för Ystads Järnvägar 1938. Deras järnvägslinjer är rödmarkerade på kartan. Förstatligad 1.7.1941
av Ulf Pålsson, Monday, October 16, 2023, 18:14 (415 dagar sedan) @ BN Sea
Reklam för Ystads Järnvägar 1938. Deras järnvägslinjer är rödmarkerade på kartan. Förstatligad 1.7.1941
Intressant karta över södra delen av det synnerligen järnvägstäta Skåne (några av de svarta strecken är dock åar, inte järnvägar).
Ystads järnvägar var en trafikförvaltning, alltså en samarbetsorganisation för flera järnvägsbolag. Den bildades 1912 och utvidgades 1916, och den bestod på slutet alltså av Malmö–Ystads järnväg, Börringe–Östratorps järnväg, Ystad–Eslövs järnväg, Ystad–Gärsnäs–S:t Olofs järnväg (= sträckan Köpingebro–Gärsnäs–S:t Olof) samt Ystad–Brösarps järnväg (= sträckan Tomelilla–S:t Olof–Brösarp). Tidigare ingick i trafikförvaltningen Ystads järnvägar även Ystad–Skivarps järnväg (= sträckan Charlottenlund–Skivarp), men den lades ner redan 1919.
Efter förstatligandet 1941 av alla de järnvägar som tillhörde Ystads järnvägar har nedläggning skett enligt följande:
1947 Onslunda–S:t Olof (del av f.d. YBJ).
1955 Tomelilla–Onslunda (del av f.d. YBJ).
1955 Malmö västra–Södervärn (del av f.d. MYJ).
1957 Klagstorp–Smygehamn (= f.d. Östratorp) (del av f.d. BÖJ).
1959 Börringe–Anderslöv (del av f.d. BÖJ).
1960 Anderslöv–Jordberga (del av f.d. BÖJ).
1970 Köpingebro–Hammenhög (del av f.d. YGStOJ).
1972 Södervärn–Hindby (del av f.d. MYJ).
1973 Hindby–Oxie (del av f.d. MYJ).
1974 Jordberga–Klagstorp (sista delen av f.d. BÖJ).
1981 Eslöv–Tomelilla (del av f.d. YEJ).
1984 Hammenhög–Gärsnäs (del av f.d. YGStOJ).
Kvar av f.d. Ystads järnvägar finns i dag:
Oxie–Ystad (del av f.d. MYJ), del av Trafikverkets järnvägsnät.
Ystad–Tomelilla (del av f.d. YEJ), del av Trafikverkets järnvägsnät.
Gärsnäs–S:t Olof (del av f.d. YGStOJ), del Skånska järnvägars järnvägsnät.
S:t Olof–Brösarp (del av f.d. YBJ), del av Skånska järnvägars järnvägsnät.
Källa: Järnvägsdata 2009 (SJK nr 83).
av Eje Larsson, Monday, October 16, 2023, 22:18 (415 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Det kan också tilläggas att YEJ trafikerade YBJ och YGStOJ med sin rullande materiel. Man skaffade bl.a. motorvagnar för ändamålet. BÖJ och MYJ skötte sin egen trafik. Det var MYJ och YEJ som var stommen i samarbetet.
av Ulf Pålsson, Monday, October 16, 2023, 18:26 (415 dagar sedan) @ BN Sea
Kanske "off-topic" i ett järnvägshistoriskt forum, men dock historiskt intressant:
Jag uppmärksammade att man, enligt Ystads järnvägar, åkte via Ystad "med moderna motorfartyg" till Kolberg. Jag fick leta på nätet för att få reda på att det som var den tyska staden Kolberg i Pommern till 1945 nu är staden Kołobrzeg (uttal: /kɔˈwɔbʒεk/) vid Polens nordkust, sydsydost om Bornholm.
av goran.tidstam@telia.com, Tuesday, October 17, 2023, 08:00 (414 dagar sedan) @ BN Sea
Det fanns planer på att förlänga Malmö - Genarp från Genarp till Ystad. Man gick så långt att det finns en fridlysning av förlängningen
av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, October 17, 2023, 12:22 (414 dagar sedan) @ BN Sea
Hur persontrafiken bedrevs på YJ fr.o.m. 15 maj 1933 framgår av en tidtabellsfolder i styvt papper som jag skannat.
av S-O Johansson, Thursday, October 19, 2023, 12:46 (412 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
I tabellen saknas Ystad-Gärsnäs-S:t Olof av någon anledning.
Pratar inte Fritiof Nilsson "Piraten" om de sju banorna i samband med Ystadbanorna i någon bok. De blir ju bara 6 med Ystad-Skivarps Järnväg. Någon som vet vilken den sjunde var som han syftar på eller gjorde han bara ett tankefel. Har nog diskuterats tidigare.
av Jonny Saljefeldt, Thursday, October 19, 2023, 14:52 (412 dagar sedan) @ S-O Johansson
Pratar inte Fritiof Nilsson "Piraten" om de sju banorna i samband med Ystadbanorna i någon bok. De blir ju bara 6 med Ystad-Skivarps Järnväg. Någon som vet vilken den sjunde var som han syftar på eller gjorde han bara ett tankefel. Har nog diskuterats tidigare.
De ursprungliga sju bolagen redovisas här (bläddra ner en bit):
av S-O Johansson, Thursday, October 19, 2023, 16:13 (412 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
Tack!
av Jan-Anders Wihrén, Thursday, October 19, 2023, 16:43 (412 dagar sedan) @ S-O Johansson
I tabellen saknas Ystad-Gärsnäs-S:t Olof av någon anledning.
Tidtabellsfoldern skannade jag in för drygt 3,5 år sedan och det kanske är så att jag missat att skanna någon sida. Originalet ska finnas hos mig någonstans men just nu hittade jag det inte när jag letade där det borde finnas. Det är alltså kanske så att det är jag och inte YJ som missat att ta med tidtabellen. Letar vidare.....
av S-O Johansson, Thursday, October 19, 2023, 18:08 (412 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
Tack! Men du behöver inte leta allt för mycket.
av Jan-Anders Wihrén, Thursday, October 19, 2023, 20:36 (412 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
I tabellen saknas Ystad-Gärsnäs-S:t Olof av någon anledning.
Tidtabellsfoldern skannade jag in för drygt 3,5 år sedan och det kanske är så att jag missat att skanna någon sida. Originalet ska finnas hos mig någonstans men just nu hittade jag det inte när jag letade där det borde finnas. Det är alltså kanske så att det är jag och inte YJ som missat att ta med tidtabellen. Letar vidare.....
Nu har jag hittat tidtabellsfoldern. Fullt uppslagen är den på ca 42*13 cm och med text på båda sidor. Den är sedan vikt två gånger och foldern hopvikt blir då ca 10,5*13,5 cm. När jag hade skannat sidorna beskar jag dem så att bara nödvändig text visades och då missade jag tydligen att skanna just YGStOJ, vars tidtabell finns mellan MYJ och YBJ tidtabeller. Med andra ord glömde jag bort YGStOJ, vilket jag får beklaga. Men här kommer tidtabellen för den bandelen, som alltså YJ inte glömt bort i sin tidtabellsfolder.