Nej! I Tyskland signaleras Hp2 (Langsamfahrt) numera med grönt och gult sken. Samma förändring gjordes även i Finland i slutet av 1960-talet (Aja 35). I Österrike ser det likadant ut (Frei mit 40 km/h).
I Österrike förekommer två gröna med betydelsen "kör 60" (Frei mit 60 km/h).
- - -
Och i Tyskland skedde förändringen av signalbilden från 'två gröna' till 'grön över gul' för signalbeskedet Hp2 Langsamfahrt redan 1948 i de västliga ockupationszonerna (det som från 1949 blev Förbundsrepubliken Tyskland), och 1953 i det som då hade hunnit bli Tyska demokratiska republiken. Samtidigt med den förändringen slopades signalbilden 'tre vingar' (med motsvarande nattsignalbild 'tre gröna'). 'Tre gröna' i huvudljussignaler har vad jag vet inte funnits i Tyskland.
I Tjeckien visades till ganska nyligen 'två gröna' som nattsignalbild för en semafor i 'två vingar', med betydelsen "kör, 40 km/h". I mitt tjeckiska signalreglemente från 2013 har nattsignalbilderna i tvåvingade semaforer försvunnit till förmån för reflekterande semaforvingar (vilket man använder också i Österrike), men i en figur i signalreglementet, med ett tågvägsexempel, har man glömt att ändra, och där finns 'två gröna' kvar på en semafor som visar 'två vingar'.
Jag tänker att Slovakien har (haft) samma signalsystem som i Tjeckien, och kanske finns nattsignalbilden 'två gröna' kvar där, alltså innebärande en mer restriktiv signalbild än 'en grön'. Även i Ungern skulle det kunna finnas sådana semaforer.
Det bör tilläggas att i Tjeckien, Slovakien och Ungern visar huvudljussignaler andra signalbilder än semaforernas nattsignalbilder.
/up