Färgsättningen på bevarade Beyer Peacock Lok (Fordon: lok)

av Ian Ramsey, Saturday, October 21, 2023, 14:14 (400 dagar sedan)

Hade en fundering om hur exact den nuvarande färgsättningen är på de bevarade tidiga Beyer Peacock loken som T.Ex. Prins August och Göta. Är den nuvarande färgsättningen rätt till hur det var när de levererades?

Tanken slog mig när jag hittade detta leveransfoto på SJ B 8 "Stockholm". Den får mig att fundera om inte pannklädseln var gråaktig (möjligen ryssplåt?), medans resten av loket kanske var färgad i någon nyans av grönt med svart linjering? Bara lite gissningar.

Här är länken till fotot.

https://digitaltmuseum.se/021018186918/statens-jarnvagar-sj-b-8-stockholm-tillverkat-av...

Färgsättningen på bevarade Beyer Peacock Lok

av BD, Saturday, October 21, 2023, 15:58 (400 dagar sedan) @ Ian Ramsey

Hade en fundering om hur exact den nuvarande färgsättningen är på de bevarade tidiga Beyer Peacock loken som T.Ex. Prins August och Göta. Är den nuvarande färgsättningen rätt till hur det var när de levererades?

Tanken slog mig när jag hittade detta leveransfoto på SJ B 8 "Stockholm". Den får mig att fundera om inte pannklädseln var gråaktig (möjligen ryssplåt?), medans resten av loket kanske var färgad i någon nyans av grönt med svart linjering? Bara lite gissningar.

Här är länken till fotot.

https://digitaltmuseum.se/021018186918/statens-jarnvagar-sj-b-8-stockholm-tillverkat-av...

Glansplåt, även benämnd ryssplåt, fanns inte att få när Stockholm byggdes.

av Ian Ramsey, Saturday, October 21, 2023, 18:24 (400 dagar sedan) @ BD

Ok. Då antar jag att det var nog kanske en ljusgrön färg.

av KnutG, Sunday, October 22, 2023, 10:41 (399 dagar sedan) @ Ian Ramsey

Ian, jeg fant denne fine farg tegningen av loket "Prins August" laget av Anders Österlin på nettet. Om den viser de helt korrekte farger ved leveranse veit jeg ikke, men du finner den kanskje interessant allikevel? Meget presis og fin tegning er det:-) (håper linken fungerer) klikk på bildet så skal det være mulig å forstørre.

tegning av lok

Mvh. Knut:-)