Duplexlok (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, October 23, 2023, 17:35 (466 dagar sedan)

"Some of the more unusual steam locomotives had 'Duplex drive' where separate cylinders drove wheels or sets of wheels that were not all coupled together. This is otherwise known as 'divided drive'. Articulated locomotives have separate driving arrangements but are not considered to use duplex drive; a rigid wheelbase is required.

The usual motivation was to halve the stresses in the connecting rods that communicated the power of the cylinders to the driving wheels. In a conventional locomotive there is on each side one connecting rod driving one crank, and the other wheels are driven from that one by coupling rods. Clearly there is something of a bottleneck as on each side all the power of the engine has to go through one connecting rod and one crank-pin, and as US locomotives grew in size and power this was becoming a problem. Another issue is that the connecting rod has to be of massive construction and so is difficult to balance."

Duplexlok

Duplexlok

av Christer Brimalm, Monday, October 23, 2023, 19:08 (466 dagar sedan) @ BD

Resonemanget är förstås logiskt, men en nackdel visade sig vara större slirningsrisk. Om ett av maskinerierna spann loss måste ju föraren dra av på båda för att få fäste igen.

Duplexlok

av Leif B, Monday, October 23, 2023, 23:30 (466 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Resonemanget är förstås logiskt, men en nackdel visade sig vara större slirningsrisk. Om ett av maskinerierna spann loss måste ju föraren dra av på båda för att få fäste igen.

Fanns det något lyckat duplexlok?

Duplexlok

av Bo-Lennart Liljeberg, Tuesday, October 24, 2023, 07:29 (466 dagar sedan) @ Leif B

Mest noterade användare av Duplex lok i denna betydelse torde vara Pennsylvania RR (PRR). Förutom deras experimentlok S1 och Q1 så hade de 26 st Q2 (4-4-6-4) för godstrafik och 52 st T1 (4-4-4-4) for persontrafik.

Det finns mycket skrivet om dessa lok, framför allt om hur T1 fått ryktet att vara benägna att tappa greppet mot skenorna. Men med rätt lokförare sa verkar de ha varit ganska lyckade maskiner, och på lite slätare mark så var de kapabla till tämligen höga hastigheter.

Bägge var en del att hålla fast med koleldade lokomotiv i en region med manga kolgruvor som kunder, men var till slut ingen match mot dieselns intrång. Det blev betydligt äldre loktyper som höll ut längst innan PRR släckte sista fyren 1957. En google search pa PRR T1 och PRR Q2 ger betydligt mer info, dock mest pa engelskt språk.

Som jag tror tidigare noterats på detta forum så finns det gäng som har som mål att bygga en replik av en T1 – The T1 Trust, https://prrt1steamlocomotivetrust.org/

/Bo-Lennart Liljeberg

Duplexlok

av mormorsgruvan, Tuesday, October 24, 2023, 14:07 (465 dagar sedan) @ BD

Garattlok och malletlok är också en form av duplexlok. Kompound-malletlok har ett problem vid dåligt väglag. Nämligen växelvis slirning av maskinboggierna.