T11 30 i Halmstad - 1970 -
av Lennart Petersen, Wednesday, October 25, 2023, 19:38 (439 dagar sedan) @ lars moberg
Det stod i rätt många år uppställt på ett spår närmast Stationsgatan i något slags reserv.
Loket hade mycket god bränslekonomi men var komplicerat och svårkört.
I Halmstad ansågs att bara två förare kunde hantera loket på ett bra sätt. När den ene , en instruktionsförare, dog i en trafikolycka återstod att bara använda loket efter den återstående förarens turer.
Halmstad hade annars nästan alla av SJ diesellokstyper. Även t.ex T41 och en kort tid det unika T42.
T11 30 i Halmstad - 1970 -
av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, October 25, 2023, 20:10 (439 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Är det känt när loket användes mot slutet och i vilka tåg?
T11 30 i Halmstad - 1970 -
av Lennart Petersen, Wednesday, October 25, 2023, 21:38 (439 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
Är det känt när loket användes mot slutet och i vilka tåg?
Jag har sett en uppgift på att loket använts i reparationståg på Vkb .
På HNJ var det T21 och T43 som dominerade.
T11 30 i Halmstad - 1970 -
av Per Ljungberg, Thursday, October 26, 2023, 08:56 (439 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
Eftersom loket hade en elektrisk tågvärmegenerator så fick loket ibland rycka in som tågvärmevagn på HNJ.Jag såg också vid ett tillfälle på 1960-talet då loket fick dra persontåg inklusive ellok mellan Falkenberg och Varberg i samband med målning av kontaktledningsstolpar och därmed spänningslös kontaktledning.
T11 30 i Halmstad - 1970 - Stig Winbladh
av Bertil Bengtsson, Sunday, October 29, 2023, 15:19 (435 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Apropå T42 - nej, G12 7707 - i Halmstad.
Finns det något bevarat om lokets tid i Halmstad?
Jag har, via SJK Halmstad, försökt få kontakt med någon som var med då, respektive någon som visste något. Det misslyckades. Det är längesedan, men det är nu också rätt länge sedan jag var i kontakt med SJK Halmstad...
Instruktionsföraren som omkom 1966, Stig Winbladh, har jag träffat. Det var han som körde G12 7707 upp till Boden "andra gången", och den som först instruerade min far. Jag visste inte då, att jag nästan 70 år senare skulle stå som författare till en bok om T42 205 - och skulle ju ha behövt intervjua Stig Winbladh om lokets tid i Halmstad...
Jag HAR några brev från Mbr till lokstnch i Halmstad om planerade körningar och om hur körningarna skulle gå till, men inte mer.
Foto med Stig Winbladh finns dels i SJK:s bok om "Statsbanan Jörn-Arvidsjaur" och i boken om T42 205 på sidan 30 (längst till vänster). Det är samma foto, originalet har inte återfunnits.
Förlåt, nu blev det OT. Ev vidare diskussion kan vi ta via e-post gudrunochberra (snabel-a) gmail.com !
Berra