Bodafors (Sandsjö) - tidsbestämning. (Byggnad)

av S-O Johansson, Wednesday, October 25, 2023, 20:39 (496 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Såg en gammal tråd om Bodafors station (tidigare Sandsjö). Eftersom jag släktforskar och har anor från Sandsjö-trakten besökte jag för flera år sedan Sandsjö hembygdsförening och det är troligen därifrån jag fått de tre bilder som jag visar nedan. Bilden av stationshuset ska enligt uppgift vara från 1913-15. De båda andra bilderna är tagna från viadukten över bangårdens norra del (om jag minns rätt från besöket där) men jag har ingen uppgift om årtal.
[image]
[image]

Båda bilderna ovan verkar vara tagna våren 1922 om jag tänkt rätt, dubbelspår färdigt Sandsjö-Grimstorp men inte påbörjat mot Sävsjö. I alla fall ser det inte ut att vara påbörjat någon byggnad av dubbelspåret söderut om man tittar på hur linjen är uthuggen i den bakomliggande skogen. Dubbelspåret Grimstorp-Sandsjö klart 1921-10-01 och dubbelspåret Sandsjö-Sävsjö 1923-08-13 enligt järnvägsdata.
Ovanligt med en bild på ett E-lok med godståg på södra stambanan den här tiden. III distriktet, Malmö, som den här delen av södra stambanan tillhörde hade bara 6-7 E-lok vid den här tiden om jag sett rätt.

Hela tråden: