Stålslipers (Bana)
Stålslipers i Palestina år 1920. Vad kan vara anledningen. Brist på trä ?
av mormorsgruvan, Thursday, October 26, 2023, 08:09 (469 dagar sedan)
Stålslipers i Palestina år 1920. Vad kan vara anledningen. Brist på trä ?
av Göran Kannerby, Thursday, October 26, 2023, 08:48 (469 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Stålslipers i Palestina år 1920. Vad kan vara anledningen. Brist på trä ?
... och/eller risk för skadedjursangrepp?
av mormorsgruvan, Saturday, November 04, 2023, 08:21 (459 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Stålslipers i Mozambique och Rhodesia år 1954.
Men vilka linjer var det som byggdes i Palestina år 1920, Mozambique och Rhodesia år 1954 ?
av Överkörmästaren, Saturday, November 04, 2023, 14:43 (459 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Stålslipers i Mozambique och Rhodesia år 1954.
Men vilka linjer var det som byggdes i Palestina år 1920, Mozambique och Rhodesia år 1954 ?
Det framgår väl på samma ställe som där du läste att det fanns stålslipers!
av Göran Kannerby, Saturday, November 04, 2023, 21:37 (459 dagar sedan) @ mormorsgruvan
av John T, Sunday, November 05, 2023, 01:10 (459 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Stålslipers i Mozambique och Rhodesia år 1954.
Men vilka linjer var det som byggdes i Palestina år 1920, Mozambique och Rhodesia år 1954 ?
Jag hittar inget om 1920 eller 1954, men här och här finns en del relevant information.
Stålslipers i Mozambique och Rhodesia år 1954.
Men vilka linjer var det som byggdes i Palestina år 1920, Mozambique och Rhodesia år 1954 ?
Jag hittar inget om 1920 eller 1954, men här och här finns en del relevant information.
Originalartiklarna, ej maskinöversatta och utan odräglig reklam:
av Christer Brimalm, Saturday, November 04, 2023, 09:48 (459 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Brist på trä och skadedjursangrepp var viktiga skäl till att använda stålslipers från början.
Men det finns också andra egenskaper hos stålsliprar som gjort att de kommit till användning i större utsträckning än man kanske tror, då de är ganska litet bekanta i Sverige.
Intresset har ökat på senare år på många håll. T ex i Storbritannien.
Stålsliprar är lättare än träsliprar och än mer så i förhållande till betongsliprar.De kräver mindre ballast och är smidigare att transportera. Man kan blanda stål- och träsliprar i samma spår,vilket inte funkar med trä och betong. Stålet kan återvinnas till 100 %. M.m.
Så stålsliprar är modern teknik och inte bara historia....
av Anders Ljung, Saturday, November 04, 2023, 22:36 (459 dagar sedan) @ Christer Brimalm
Här en bild från Harz-banorna (tio år sen ung.)
Två långa bitar I-balk med två korta bitar. Sitter som berget i alla riktningar enligt en kunnig bekant.
av BD, Sunday, November 05, 2023, 12:34 (458 dagar sedan) @ Anders Ljung
Här en bild från Harz-banorna (tio år sen ung.)
Två långa bitar I-balk med två korta bitar. Sitter som berget i alla riktningar enligt en kunnig bekant.
Men det är nog besvärligt att stoppa ballasten på plats för att den ska sitta som berget.
Är nog besvärligt att stoppa en sådan ordentligt.
När Transiranska banan byggdes användes ofta stålslipers från du Wendel. Men numera verkar det som att användandet av stålslipers i Iran har upphört.
av mormorsgruvan, Saturday, November 04, 2023, 14:32 (459 dagar sedan) @ mormorsgruvan
En järnväg på Norra Själland har väl haft stålslipers ?