Du 109 på Sävenäs - 1970 - samt Nässjö 2014 (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Thursday, October 26, 2023, 10:55 (464 dagar sedan) @ Per Ljungberg

I början av 70-talet var all lokuppställning i södra stallområdet.
HNJ-stallarna användes vad jag sett till mitten av 50-talet för uppställning av övertalig materiel varefter det överfördes till elavd. Bland det sista som stod där var rälsbuss-släp som man inte behövde just då. Man hade ju då fått lokhus Nässjö UL och Grimstorp samt hade Vetlanda och Eksjö lokstallar att tillgå förutom de litet längre bort belägna lokhusen som Örsby grp.
Ca 1970 erbjöds SSBms HNJ-området men tackade nej och istället togs det över av banavdelningen som tog bort vändskivan. Det stora kolförrådet fanns alltjämt kvar men kan ju försvunnit i samband med energikriserna på 70-talet.
Är inte frilastområdet det som en gång var containerterminalen? Den byggdes väl ca 1970 genom utfyllnader i Runnerydssjön. Min farmor, som fram till ca 1964 bodde i lådfabrikens personalbostad, ett vitrevetterat hus innanför Nevotex-området, och hade en liten koloniodling på vad jag minns som en liten ö i sjön som alltså försvann vid utfyllnaden. Men farmor hade flyttat tidigare.

Hela tråden: