Fråga om vevställverket i Hoting (Järnväg allmänt)

av Gunnar Lilienberg, Thursday, October 26, 2023, 18:56 (470 dagar sedan)

På tal om ställverket i Bjärka-Säby i en annan tråd, kom jag att tänka på ett besök jag gjorde i början av 80-talet i Hoting. På stationen fanns ett vevställverk, men det som förbryllade mig var att samtliga vevar var gröna. Var det så att samtliga växlar på stationen endast var lokala omläggbara, eller var det helt enkelt så att några vevar var felmålade? Eller kan det ha varit så att det fanns motorväxlar som lades om med nyckel i ställverket, men att växlarna låstes med gröna vevar? Jag har tyvärr ingen bild på ställverket.

Fråga om vevställverket i Hoting

av Jan Frelin, Thursday, October 26, 2023, 19:14 (470 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

På tal om ställverket i Bjärka-Säby i en annan tråd, kom jag att tänka på ett besök jag gjorde i början av 80-talet i Hoting. På stationen fanns ett vevställverk, men det som förbryllade mig var att samtliga vevar var gröna. Var det så att samtliga växlar på stationen endast var lokala omläggbara, eller var det helt enkelt så att några vevar var felmålade? Eller kan det ha varit så att det fanns motorväxlar som lades om med nyckel i ställverket, men att växlarna låstes med gröna vevar? Jag har tyvärr ingen bild på ställverket.

Det kan nog tänkas att det bara fanns förreglingsvevar. Växlarna fick läggas om lokalt, men förreglades innan infartssignalen ställdes om till kör. Tycker mig ha sett sådana signalanläggningar på andra platser. Inga signavevar innebär antagligen att ljussignaler installerats.

Fråga om vevställverket i Hoting

av Göran Kannerby, Thursday, October 26, 2023, 19:44 (470 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Enligt Per Forsström är det "delvis motorväxlar". Normalt bygger man då om så växelomläggning sker med tryckknapp och kontroll sker genom elektriska kontrollkretsar. Min gissning är att de kvarvarande vevarna avser lokalt omläggbara växlar i huvudspåren, alltså anslutningsväxlar mot sidospår.

Fråga om vevställverket i Hoting

av Överkörmästaren, Thursday, October 26, 2023, 21:24 (470 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Enligt Per Forsström är det "delvis motorväxlar". Normalt bygger man då om så växelomläggning sker med tryckknapp och kontroll sker genom elektriska kontrollkretsar. Min gissning är att de kvarvarande vevarna avser lokalt omläggbara växlar i huvudspåren, alltså anslutningsväxlar mot sidospår.

Det har även förekommit vevlåsta motorväxlar. Åtminstone Rättvik hade det.

Fråga om vevställverket i Hoting

av Gunnar Ekeving, Friday, October 27, 2023, 10:38 (470 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det har troligen aldrig funnits några centralt omläggbara växlar i Hoting innan några växlar på senare år fick elektriska drivanordningar. Jag kan för övrigt inte komma på någon linjestation vid Inlandsbanan norr om Vansbro som haft mekanisk centralomläggning av växlar.

I en instruktion för signalsäkerhetsanläggningen i Hoting 1925 nämns tre envingade semaforer och att växlarna endast var lokalt omläggbara.

1974 noterade jag att det fanns fem gröna låsvevar; inga andra vevar i ställverket, ljussignaler.