Geijersdal stn 1986 (Järnväg allmänt)

av H R Lorin, Saturday, October 28, 2023, 13:41 (468 dagar sedan)

Geijersdal station på Bergslagsbanan mellan Kil och Daglösen var en gång i tiden en ganska stor mötesstation med fyra spår. 20 september 1986 när jag tog dessa bilder var det inte mycket kvar av byggnader men stationen kunde bevakas av tågklarerare och tågmöten kunde då ske. Ställverkshuset var rejält förfallet och intaget av getingar och fåglar men hävstångsställverket fungerade fortfarande.

Denna bild är tagen i riktning mot Daglösen.[image]

Bild tagen i riktning mot Kil.[image]

Ställverkshuset beläget på norra sidan av stationen 199 km från Falun.[image]

Sedan 2017 är stationen spårsanerad och är nu en fjärrstyrd mötesplats.[image]

Geijersdal stn 1986

av janis08, Sunday, October 29, 2023, 09:29 (468 dagar sedan) @ H R Lorin

[image][image][image]Den 27 december 1975 besökte jag Geijersdal station och konstaterade att fönsterna var igenbommade och stationsområdet såg ganska öde ut. En titt in i ställverkshuset gav ett intryck som om tiden stått stilla. Persontrafiken hade upphört men perrongen låg kvar. Tyvärr hamnade ställverksbilden på högkant. Foto Janis Priedits

Geijersdal stn 1986

av janis08, Sunday, October 29, 2023, 14:26 (467 dagar sedan) @ janis08

Tyvärr hamnade interiörbilden fel i förra tråden. Försökte flera gånger att vrida den vågrätt utan att lyckas. Tilläggas bör att Geijersdal är intressant såtillvida att härifrån byggdes 1901-1902 en 9,3 km lång 750 mm industribana upp till Brattfors hytta. Trafiken upphörde redan 1932 och tre år senare var banan uppriven. Dragkraften bestod av ett år 1902 tillverkat ånglok av Kristinehamns mek. verkstad. Loket avställdes och skrotades. Mer info finns i Sidospår 1/2010.

Geijersdal stn 1986

av Hans Larsson, Sunday, October 29, 2023, 17:46 (467 dagar sedan) @ janis08

[image]

Rättvänd!
mvh
HL

Geijersdal stn 1986

av H R Lorin, Sunday, October 29, 2023, 21:19 (467 dagar sedan) @ janis08

Eller i boken Industribanor i Värmland skriven av Janis Priedits, sidorna 61 till 64, där man även kan läsa om en annan 4 km lång smalspårig hästbana som gick från Ångsågen till Geijersdal 1885 till 1902.

Geijersdal stn 1986

av Björn Fura, Friday, November 03, 2023, 12:58 (462 dagar sedan) @ H R Lorin

Vid en resa förbi stationen i maj 1985 sågs att den fristående försignalen österifrån hade gasljus. Om jag minns rätt hade även den fristående försignalen till Molkom gasljus. Persontrafiken Ställdalen-Kil upphörde vid tidtabellsskiftet senare samma månad.

Geijersdal stn - gasförsignal

av Björn Fura, Saturday, November 04, 2023, 23:02 (461 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det som fick mig att tro att det var en försignal med gasljus var skenets tändning och släckning som det sågs från bakhytten på motorvagnen som jag reste med. Det syntes ingen ändring i ljusstyrkan som hos lampor med glödtrådens upphettning respektive avsvalning. Skenet var som hos en blinkande LED-lampa, som hos moderna vägkorsningsförsignaler.
Vill också passa på att rätta mitt tidigare inlägg. Persontrafiken på den här delen av Bergslagsbanan upphörde 10 juni 1985.