Vindobona (latin för Wien) (Järnväg allmänt)

av olle sundström, Tuesday, October 31, 2023, 19:23 (458 dagar sedan)

Farsan och morsan hade en stor faibless för Wien vilket gjorde att vi besökte staden kanske vartannat år fr. o. m. 1958.

Då farsan var järnvägare letade han ut olika vägar dit och därifrån. Vid något tillfälle under 60-talets första år åkte vi via Bln Ostbahnhof - Praha Stred (med all reservation för minnesfel).

Förbindelsen Berlin - Wien (FJB?) utgjordes av ett skraltigt genomgående DR tvåvagnsmotorvagnståg. Vi råkade inte ut för några kitsligheter eller andra konstigheter, varken från tullare eller passkontrollörer.

Men nu till min fråga: turades DR, CSD och ÖBB om att hålla rullande materiel för förbindelsen, exempelvis på vecko- eller månadsvis? Jag är tämligen säker att tåget varje "landssträcka" bemannades av resp. lands personal, åtminstone vad gäller konduktörerna.

Det skulle också vara roligt att veta hur länge denna förbindelse upprätthölls.

Olle S

Vindobona (latin för Wien)

av Thomas Tell, Tuesday, October 31, 2023, 23:45 (458 dagar sedan) @ olle sundström

[image]

Jag och min blivande fru åkte tåget Vindobona från Wien till Gmünd vid den Tjeckiska gränsen 1978.
/tell

Vindobona (latin för Wien)

av BD, Wednesday, November 01, 2023, 05:39 (458 dagar sedan) @ olle sundström

ÖBB hade Blå blixten men möjligen användes även tyska förkrigsmotorvagnar troligen tillhörande CSD och kanske även DR.

Blå blixten

Vindobona (latin för Wien)

av Lennart Fransson, Wednesday, November 01, 2023, 08:38 (458 dagar sedan) @ olle sundström

Farsan och morsan hade en stor faibless för Wien vilket gjorde att vi besökte staden kanske vartannat år fr. o. m. 1958.

Då farsan var järnvägare letade han ut olika vägar dit och därifrån. Vid något tillfälle under 60-talets första år åkte vi via Bln Ostbahnhof - Praha Stred (med all reservation för minnesfel).

Förbindelsen Berlin - Wien (FJB?) utgjordes av ett skraltigt genomgående DR tvåvagnsmotorvagnståg. Vi råkade inte ut för några kitsligheter eller andra konstigheter, varken från tullare eller passkontrollörer.

Men nu till min fråga: turades DR, CSD och ÖBB om att hålla rullande materiel för förbindelsen, exempelvis på vecko- eller månadsvis? Jag är tämligen säker att tåget varje "landssträcka" bemannades av resp. lands personal, åtminstone vad gäller konduktörerna.

Förmodligen turades man inte om på det sätt du beskriver. Det normala är väl att man för varje tågplan bestämmer vilket land som skulle hålla vilka fordon till olika internationella tåg, och det eftersträvades att som en helhet få en rättvis balans.


Det skulle också vara roligt att veta hur länge denna förbindelse upprätthölls.

Det såg väl olika ut från tid till annan, och bör kollas mot tidtabeller. Min minnesbild är att tågen Berlin-Prag-Wien alltmer styrdes till linjer mera österut, dvs via Breclav. Med loktåg finns ju möjligheter till kursvagnar, och Europa förändrades ju efter 1989. Bland annat delade ju Tjeckoslovakien. Men genomgående tåg Prag-Wien fanns nog in på 90-talet. Jag har ett minne av en sådan resa Gmünd - Prag 1995.


Olle S

Vindobona (latin för Wien)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, November 01, 2023, 20:30 (457 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Förmodligen turades man inte om på det sätt du beskriver. Det normala är väl att man för varje tågplan bestämmer vilket land som skulle hålla vilka fordon till olika internationella tåg, och det eftersträvades att som en helhet få en rättvis balans.

Jag har också uppfattat det som att DR, CSD respektive ÖBB turades om med att köra Vindobona, men att varje förvaltning svarade för trafiken under en längre avgränsad tid. Enligt Wikipedia körde varje förvaltning tåget under två år i taget.

1985 förband Vindobona - enligt DR:s tidtabell - huvudstäderna Berlin och Wien med en restid av närmare 13 timmar.

Vindobona (latin för Wien)

av olle sundström, Thursday, November 02, 2023, 17:17 (456 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för svaren!

Kom alldeles nyss på att svaret om rullande DR-materiel i förbindelsen kunde kanske finnas i Heinz Kunickis klassiska "Deutsche Dieseltriebfahrzeuge Gestern und Heute".

Och si på f-n: DR:s ungerskbyggda (Ganz Mavag) dieselmotorvagnståg motsvarar min minnesbild av det dieselosande skruttåg vi åkte med.

Sache klar und damit Hopp, som DDR-bekant brukade säga.

Olle S

Vindobona (latin för Wien)

av johanmmolin, Sunday, November 05, 2023, 19:30 (453 dagar sedan) @ olle sundström

En gång i början av 1970-talet åkte en blivande kurskamrat till mig, fortfarande tonåring då, på somrarna och besökte goda vänner till familjen i Österrike. Han valde ofta att åka "den gamla vägen" via Berlin och Prag.

En gång, när han väl precis fyllt 18, bestämde han sig för att smuggla hem ett par flaskor österrikiskt vin till Sverige.
Han var ganska orolig för hur man skulle hantera honom vid de olika passkontrollerna.

Kontrollen i Tjeckoslovakien var inget problem alls, han behövde inte visa uppnågonting alls.

Så var det dock inte vid gränsen till DDR. De nitiska tjänstemännen vände upp-och-ned på hela hans bagage, hittade vinflaskorna och beslagta genast ...

... det österrikiska tidningspapper de var inslagna i. Vinflaskorna brydde de sig inte om, men att tankar från väst var präntade på papper, det var för farligt att föra med sig in i socialismens paradis.

Reminiscenser från hur det kunde vara förr ...

VT 18.16 (senare 175) var ett fint tåg

av Christer Brimalm, Monday, November 06, 2023, 09:54 (453 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Litt VT 18.16, senare litt 175, var inga dåliga tåg. DR:s paradtåg kan man kanske säga. Jag åkte aldrig med något sådant, men har fått uppfattningen att de hade god komfort. Samt sth 160 (fast mer än 120 eller 130 fick de aldrig utnyttja.

Här två bilder på Vindobona som jag tagit, först i Dresden 1975 och så i Weinböhla på linjen norr om Dresden 1976. Tyvärr med grovkornig Orwo snabb svartvit film.... (Den medförda filmen var slut.)

1975 tog det 11 tim 9 min från Berlin till Wien med Vindobona. När jag senare, i början på 8o-talet reste Berlin-Prag-Wien var det loktåg.

[image]

[image]