Svenska täckta normalspåriga boggigodsvagnar (Fordon: vagnar)

av olle sundström, Tuesday, October 31, 2023, 19:33 (474 dagar sedan)

Ett flertal europeiska järnvägsförvaltningar anskaffade tidigt täckta godsvagnar, oftast förmodligen för militära behov.

Ur minnet kan bl. a. NSB, DR, SNCF, ÖBB och SBB nämnas.

Såvitt jag vet begåvades aldrig det svenska järnvägsnätet med sådana fordon - eller har jag gått miste om något?

Skulle någon känna till förslagsritningar avseende slika vagnar vore också sådana av stort intresse.

Olle S

PS.: Här bortses från de f. d. sommarvagnar BJ lät aptera till ilgodsvagnar.

Svenska täckta normalspåriga boggigodsvagnar

av BD, Tuesday, October 31, 2023, 20:45 (474 dagar sedan) @ olle sundström

Ett flertal europeiska järnvägsförvaltningar anskaffade tidigt täckta godsvagnar, oftast förmodligen för militära behov.

Ur minnet kan bl. a. NSB, DR, SNCF, ÖBB och SBB nämnas.

Såvitt jag vet begåvades aldrig det svenska järnvägsnätet med sådana fordon - eller har jag gått miste om något?

Skulle någon känna till förslagsritningar avseende slika vagnar vore också sådana av stort intresse.

Olle S

PS.: Här bortses från de f. d. sommarvagnar BJ lät aptera till ilgodsvagnar.

Hade kunnat bli. SJ tackade nej till tyskt erbjudande att köpa boggifinkor tillverkade för Kina i Belgien. Edit: Möjligen hamnade de vagnarna i Nordafrika.

[image]

[image]

[image]

[image]

Vad kan det vara för ett spöke? (Halloween idag)

av olle sundström, Thursday, November 02, 2023, 17:25 (472 dagar sedan) @ BD

Tack för Ditt svar.

Jag har också haft vagnarna Du nämner i bakhuvudet. (De är av allt att döma byggda med samma mått som kinesvagnarna.) Men de är alltför exotiska för att man skulle kunna rättfärdiga deras existens på en svensk modelljärnväg så projektet får somna in.

Olle S

av BD, Thursday, November 02, 2023, 18:56 (472 dagar sedan) @ olle sundström

Tack för Ditt svar.

Jag har också haft vagnarna Du nämner i bakhuvudet. (De är av allt att döma byggda med samma mått som kinesvagnarna.) Men de är alltför exotiska för att man skulle kunna rättfärdiga deras existens på en svensk modelljärnväg så projektet får somna in.

Olle S

Tack för Ditt svar.

Olle S

[image]

Denna österrikiska vagntyp har ju bevisligen rullat på svenska spår. Den typen fanns dessutom hos de flesta av banorna som bildades då Österrike-Ungern bröts isär.

av Rubensgården, Wednesday, November 08, 2023, 18:34 (466 dagar sedan) @ BD

Nu är jag lite utanför ämnet men: Två vagnar bakom ”spöket” ser man en italiensk Ff vagn. Kan det vara så att det kom apelsiner i dom? Dyker upp titt som tätt i bilder från den tiden. BJ ”tidningsvagn” är en av mina absoluta favoriter. Den syns även i den här bilden tillsammans med en mycket sliten klorvagn från Skutskär.
https://digitaltmuseum.se/021018140420/karlstads-bangard-lastkaj-vagnen-till-hoger-med-...
När det gäller spöket så känns det som att den är byggd för transport av famnved som snabbt ska kunna lastas från sidan. Eller möjligen annat gods, som kolsäckar? Vore mycket intressant att få reda på vad den använts till.