Definition på tunga godståg och tung växling. (Järnväg allmänt)

av Rubensgården, Wednesday, November 01, 2023, 18:16 (464 dagar sedan)

I boken ”De sista svenska ångloken” läser jag om dubbla E2 lok i 17 promille motlut. Denna dragkraft kan ju så klart ha tagits till på grund av motlut, hastighetskrav, höstlöv eller andra orsaker. Jag läser även om tung växlingstjänst. Hur långa drag växlade man med till exempel åttakopplade N-lok? Nu förstår jag att det är tågvikten som definierar tung växling, men för oss som har ett mer visuellt intresse för tåg- hur långt och vilken vikt hade ett tungt godståg som minst på femtiotalet? På vinylskivan ”De Sista Ångloken” hör man, om jag inte minns fel, ett E-lok som slirar sig uppför en stigning med tungt godståg. Begreppet återkommer relativt ofta.

Definition på tunga godståg och tung växling.

av mormorsgruvan, Thursday, November 02, 2023, 15:20 (463 dagar sedan) @ Rubensgården

Det står väl tidtabellsboken(SJ:s eller motsvarande för enskild järnväg) maximal tågvikt för olika loktyper på olika linjer.
Vad är tung växling ? Det beror på. Om man växlar med häst eller breuer lokomotor är naturligtvis gränsen för vad tung växling är, betydligt lägre än om man växlar med stort mallet-lok eller garratt-lok. N6 loken användes för tung växling i Göteborgs hamn enligt uppgift i någon bok. Malmvagnsväxlingen i Kiruna och Luleå brukar också kallas för tung växling.
På 1960-talet användes lokomotor Z64 i allt för tung växling i Malmö hamn.Lokomotorn kom inte upp i mer än 4 km/h när den gick tillbaks till godsbangården.