T42 som koppellok i Tyskland framför ett lok typ 78 med tåg (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, November 01, 2023, 20:17 (457 dagar sedan)

[image]

Anfang der 1950er Jahre entwickelte die "General Motors"-Tochter "Electro Motive Division" (GM-EMD) eine dieselelektrische Lok mit der Typbezeichnung "G12". Da die Lok für die Exportmärkte vorgesehen war, hatte sie im Vergleich zu US-Maschinen einen niedrigeren Achsdruck und passte in die kleinen Übersee-Lichtraumprofile. 1953 lieferten die GM-Werke La Grange die Vorführlok EMD 7707 mit einem 567B-Motor aus. Das Fahrzeug war als "Roadswitcher" mit einem einzelnen, außermittigen Führerstand zwischen zwei schmalen Vorbauten versehen und mit zweiachsigen Drehgestellen ausgestattet. EMD 7707 wurde 1954 von NOHAB in Schweden, Dänemark, der Bundesrepublik Deutschland, den Niederlanden, Belgien und Frankreich vorgestellt. 1955 folgten weitere Präsentationen durch Henschel u.a. in Österreich und Jugoslawien sowie ein längerer Rangiereinsatz bei der DB in Kassel. Schließlich erwarb die Schwedische Staatsbahn (SJ) die Lok als Einzelstück, nachdem diese 53.180 km innerhalb Europas zurückgelegt hatte. Hier ist GM 7707 als Vordpann vor einer 78 bei Frankfurt-Sportfeld unterwegs. (1954) Foto: Reinhold Palm

I början av 1950-talet utvecklade dotterbolaget "General Motors" "Electro Motive Division" (GM-EMD) ett dieselelektriskt lok med typbeteckningen "G12". Eftersom loket var avsett för exportmarknaderna hade det ett lägre axeltryck jämfört med amerikanska maskiner och passade in i de små europeiska profilerna. 1953 levererade GM:s La Grange-fabrik EMD 7707 demonstrationslokomotiv med en 567B-motor. Fordonet var designat som en "roadswitcher" med en enda, mitthytt mellan två smala huvar av olika längd och var utrustad med tvåaxlade boggier. EMD 7707 introducerades 1954 av NOHAB i Sverige, Danmark, Förbundsrepubliken Tyskland, Nederländerna, Belgien och Frankrike. 1955 följde ytterligare presentationer av Henschel, bland annat i Österrike och Jugoslavien, samt ett längre växlingsuppdrag vid DB i Kassel. Slutligen förvärvade Statens Järnvägar (SJ) loket efter att det hade körts 53 180 km inom Europa. Här är GM 7707 som koppellok framför en typ 78 nära Frankfurt-Sportfeld. (1954) Foto: Reinhold Palm

https://eisenbahnstiftung.de/

Men rätteligen var loket byggt i Kanada.

T42 som koppellok i Tyskland framför ett lok typ 78 med tåg

av Bertil Bengtsson, Thursday, November 02, 2023, 11:41 (456 dagar sedan) @ BD

Likaså var EMD rätteligen inte ett dotterbolag till GM. Det var en avdelning (Division) inom det egentliga GM ( "GM proper" ).
GMD i Kanada, där loket byggdes, var däremot ett dotterbolag.
Fast lokets egentliga "identitet" (ramen) var byggd av GM!
Berra