I Orsa kommuns bildarkiv finns denna bild som anges föreställa ett provisoriskt lokstall i Älvo längs OHJ. Samma bild finns med i Gunnar Sandins artikel om OHJ i årsboken "Spår" från 2006, men där angiven som tagen i Emådalen.
Byggnaden återfinns varken på bangårdskartan över Älvho från 1928 eller Emådalen från 1929.
Däremot finns det en långsmal byggnad parallellt med spåren i södra änden av Emådalen på karta III i expropriationsakten 20-JVG-XXIII samt en spåransluten byggnad i östra änden av Älvho på karta I i expropriationsakten 21-JVG-XI:1.
Känner någon till mer om detta provisoriska lokstall och var det eventuellt kan ha stått?
Jag har gått igenom mina anteckningar gällande Älvho, tidigare namn Oreho samt Emådalen. Jag har inte kunnat få fram något säkert svar om detta med det provisoriska lokstallets placering (Älvho eller Emådalen) men enligt min bedömning tyder det mesta på att stallet är den byggnad du hittat i expropriationsakten i östra änden (järnvägsmässigt norrut) av Älvho.
På denna länk
https://digitaltmuseum.se/021018048241/stationen-oreho-bytte-namn-till-alvho-namnet-and...
finns en bild från Oreho=Älvho tagen från den plats där den på expropriationsakten två-spåriga byggnaden är belägen och ut mot bangården i västlig riktning.
På bilden syns de två spåren ut från byggnaden och hur de ansluter till bangården. I bildens nederkant syns en mindre lastbrygga mellan spåren samt en lastbrygga vid det yttre spåret. Det verkar vara fyllda kolkorgar som står på lastbryggan mellan spåren och intill det yttre spåret finns det även några lastade kolkorgar och en hög med tomma korgar. Är inte detta något som tyder på att byggnaden borde varit ett lokstall? Eller fanns det andra ändamål för korgarna?
Byggnadens placering är också i närheten av en från höjderna rinnande bäck varifrån det relativt enkelt skulle gått att ordna vattenförsörjning utan att behöva pumpa vatten. Jag har dock inget belägg för att något sådant har gjorts i Oreho/Älvho då man ju har en sådan anläggning i Knoppen några kilometer längre norrut längs banan. Det är enbart en observation att naturen är sådan att vattenförsörjning hade kunnat ordnas och därför en lämplig plats att lokalisera ett provisoriskt lokstall.
Tack för tankarna och bildtipset! Jag undrar om det möjligen är halva lokstallets gavel som skymtar längst till vänster på bild JvmKDAH00725?
Efter att ha bläddrat lite i Sandins artikel i "SPÅR 2006" nämns lokstallet i Emådalen (eller Lindsborg som det även kallades tidigt) på sidorna 34, 38 och 55, vilket känns som man kan undanta ett skriv- eller tryckfel som orsak?
Samtidigt finns bilder och lantmäterihandlingar enligt ovan, som tyder på att det även funnits ett lokstall i Älvho (eller Oreho som det hette i början).
Kanske är det så enkelt att det både fanns lokstall i Emådalen/Lindsborg respektive i Älvho/Oreho? Intresseklubben antecknar.