Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana) (Bana)

av Peter Bolin, Sunday, November 05, 2023, 21:38 (307 dagar sedan)

Det har blivit dags för novemberomgången av Björn Alnebos bilder. Den här månaden besöker vi i tur och ordning Bråvallavägen, Vendevägen och Albanoområdet.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
YP-tågsätt passerar Bråvallavägen ca 1970.

[image]
Okänd X4p ankommer Bråvallavägen ca 1970.

[image]
X4p 44 lämnar Bråvallavägen ca 1970.

[image]
X4p 44 lämnar Bråvallavägen ca 1970.

[image]
YP-tågsätt ankommer Bråvallavägen ca 1970.

[image]
Hpl. Vendevägen ca 1970.

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Visserligen syns inget av Roslagsbanan på bilden, men eftersom den visar hur det såg ut i närområdet vid den tiden tar jag med den ändå. Området till vänster i bilden är i dag helt förändrat. Där ligger nu universitetets nya byggnader.

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Björn har nu riktat kameran åt andra hållet.

[image]
Lokdraget tåg passerar Albano ca 1970. Det måste vara här som den ursprungliga hållplatsen Universitetet öppnades några år senare. Var det möjligen 1974? Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/Universitetets_station) innehåller ingen uppgift om det, men nedläggningen 2009 och invigningen av den nya stationen 2010 omnämns.

[image]
Okänd X4p + okänd passvagn + okänd X4p passerar Albano ca 1970. Den här bilden är för mig månadens höjdpunkt. Det framgår tydligt att det fanns två spår utan kontaktledning fram till magasinsbyggnaderna vid Albano. Var den ena av dessa, den med reklam för Svenska Dagbladet, magasin för tidningspapper från Hallsta pappersbruk? Jag har för mig att jag läst det någonstans. I många år fanns det graffitti med Stål-Långben på det magasinet.

Jag återkommer i december med fler bilder.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Ulf Pålsson, Sunday, November 05, 2023, 23:29 (307 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Visserligen syns inget av Roslagsbanan på bilden, men eftersom den visar hur det såg ut i närområdet vid den tiden tar jag med den ändå. Området till vänster i bilden är i dag helt förändrat. Där ligger nu universitetets nya byggnader.

Vid denna tid hette busshållplatsen Veterinärhögskolan här vid korsningen mellan Roslagsvägen och Björnnäsvägen (i dag: Greta Arwidssons väg). Området heter ju Albano (namngivet, liksom Freskati och Tivoli, efter Gustav III:s italienska resa), men i trafiksammanhang var Albano 1970 SJ:s järnvägsstation på Värtabanan, och den låg en bit bortom byggnaderna till vänster i bilden.

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Björn har nu riktat kameran åt andra hållet.

Roslagsvägen mellan Veterinärhögskolan och Experimentalfältet, skulle jag nog säga.

[image]
Lokdraget tåg passerar Albano ca 1970. Det måste vara här som den ursprungliga hållplatsen Universitetet öppnades några år senare. Var det möjligen 1974? Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/Universitetets_station) innehåller ingen uppgift om det, men nedläggningen 2009 och invigningen av den nya stationen 2010 omnämns.

Nej, den här platsen kalla(de)s inte Albano. Tåget passerar Experimentalfältets lastplats (som hade växel endast i uppspåret). Fram till 1937 samt 1953-1960 var Experimentalfältet också en hållplats. Där låg också en omformarstation. 1973 öppnade man här på samma ställe den första hållplatsen Universitetet.

Tvärs över Roslagsvägen syns den dåvarande infarten till Skogshögskolan.

[image]
Okänd X4p + okänd passvagn + okänd X4p passerar Albano ca 1970. Den här bilden är för mig månadens höjdpunkt. Det framgår tydligt att det fanns två spår utan kontaktledning fram till magasinsbyggnaderna vid Albano. Var den ena av dessa, den med reklam för Svenska Dagbladet, magasin för tidningspapper från Hallsta pappersbruk? Jag har för mig att jag läst det någonstans. I många år fanns det graffitti med Stål-Långben på det magasinet.

Alltså inte Albano, utan Experimentalfältet. Till sidospåren och magasinen där kördes fram till slutet av 1960-talet den sista godstrafiken på södra delen av Roslagsbanan, med tidningspapper från Hallstaviks pappersbruk.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Granis, Monday, November 06, 2023, 10:29 (307 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Alltså inte Albano, utan Experimentalfältet. Till sidospåren och magasinen där kördes fram till slutet av 1960-talet den sista godstrafiken på södra delen av Roslagsbanan, med tidningspapper från Hallstaviks pappersbruk.

Där -kanske på spåret längst t h i bild (då avkortat till stickspår?)- stod några gamla flakvagnar + underredet till ULJ-sommarvagnen C IV (sedemera SRJ C 554) en sommardag 1979 då jag i lånad bil råkade (jo!) köra förbi. Strax (typ) efter det kunde SRJmf ta över detta underrede varpå en ny korg återskapades, så sedan sent 80-tal har den rullat som "lilla sommarvagnen" i tågen på ULJ/ "Lennakatten".

/ L G

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41

av John T, Monday, November 06, 2023, 13:52 (307 dagar sedan) @ Granis

Alltså inte Albano, utan Experimentalfältet. Till sidospåren och magasinen där kördes fram till slutet av 1960-talet den sista godstrafiken på södra delen av Roslagsbanan, med tidningspapper från Hallstaviks pappersbruk.


Där -kanske på spåret längst t h i bild (då avkortat till stickspår?)- stod några gamla flakvagnar + underredet till ULJ-sommarvagnen C IV (sedemera SRJ C 554) en sommardag 1979 då jag i lånad bil råkade (jo!) köra förbi. Strax (typ) efter det kunde SRJmf ta över detta underrede varpå en ny korg återskapades, så sedan sent 80-tal har den rullat som "lilla sommarvagnen" i tågen på ULJ/ "Lennakatten".

/ L G

Om inte vagnarna stod direkt på marken, eller möjligen på något provisoriskt spårspann - är du säker på att det verkligen var på "Wibergsplan" som du såg dem?

Plattformen vid uppspåret för nya Universitetets hållplats lades 1973 där lastplatsens linjeväxel låg, och de två spåren på lastplatsen som ledde bort till magasinen lär väl också ha rivits upp där någonstans? Jag har inga minnen av de spåren från andra halvan av 70-talet i alla fall.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41

av Granis, Monday, November 06, 2023, 16:01 (306 dagar sedan) @ John T

Nu är jag inte så insatt i "lokala benämningar" här (heller), och kanske "tänker spegelvänt" eller nåt sånt. Men jag körde iallafall upp från Roslagsvägen, borde varit via Ruddammsvägen. Det kan ha varit så att jag såg "några gamla vagnar" redan från (då) E4 (väl?), så jag svängde av. Jag vill minnas att jag inte kände till att C IV stod just där (eller fanns kvar ö h t?), men den var "penselmärkt" på ramen "ULJ C 4" varför jag förstod vilken vagn det var då. Det var iallafall inte långt att gå från där jag ställde bilen, typ upp för en slänt. Och jag hade ingen kamera med mig...


/ L G

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41

av John T, Monday, November 06, 2023, 16:22 (306 dagar sedan) @ Granis

Nu är jag inte så insatt i "lokala benämningar" här (heller), och kanske "tänker spegelvänt" eller nåt sånt. Men jag körde iallafall upp från Roslagsvägen, borde varit via Ruddammsvägen. Det kan ha varit så att jag såg "några gamla vagnar" redan från (då) E4 (väl?), så jag svängde av. Jag vill minnas att jag inte kände till att C IV stod just där (eller fanns kvar ö h t?), men den var "penselmärkt" på ramen "ULJ C 4" varför jag förstod vilken vagn det var då. Det var iallafall inte långt att gå från där jag ställde bilen, typ upp för en slänt. Och jag hade ingen kamera med mig...

Det låter ju som samma plats, men vagnarna borde väl rimligen ha stått direkt på marken då.

Platsen har ju använts av Roslagsbanan för diverse materiel- och materialförvaring sedan lastplatsen avvecklades, så kanske fraktades de dit så länge för avhämtning av föreningen sedan.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Leif B, Monday, November 06, 2023, 14:12 (307 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tar mig friheten att komplettera lite med tanke på de inte fullt ortskundiga.

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Visserligen syns inget av Roslagsbanan på bilden, men eftersom den visar hur det såg ut i närområdet vid den tiden tar jag med den ändå. Området till vänster i bilden är i dag helt förändrat. Där ligger nu universitetets nya byggnader.

Vid denna tid hette busshållplatsen Veterinärhögskolan här vid korsningen mellan Roslagsvägen och Björnnäsvägen (i dag: Greta Arwidssons väg). Området heter ju Albano (namngivet, liksom Freskati och Tivoli, efter Gustav III:s italienska resa), men i trafiksammanhang var Albano 1970 SJ:s järnvägsstation på Värtabanan, och den låg en bit bortom byggnaderna till vänster i bilden.

Bron över Roslagsvägen i bakgrunden bär Värtabanan.

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Björn har nu riktat kameran åt andra hållet.

Roslagsvägen mellan Veterinärhögskolan och Experimentalfältet, skulle jag nog säga.

Bron bör Roslagsbanan över Roslagsvägen. Byggnaden längst uppe till höger bortom spåren är Roslagsbanans likriktarstation Experimentalfältet (LS "Exfältet" ) som var i drift till mitten på 1990-talet. Till höger om LS:en står några stridsvagnshinder intill nedspåret.

[image]
Lokdraget tåg passerar Albano ca 1970. Det måste vara här som den ursprungliga hållplatsen Universitetet öppnades några år senare. Var det möjligen 1974? Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/Universitetets_station) innehåller ingen uppgift om det, men nedläggningen 2009 och invigningen av den nya stationen 2010 omnämns.

Nej, den här platsen kalla(de)s inte Albano. Tåget passerar Experimentalfältets lastplats (som hade växel endast i uppspåret). Fram till 1937 samt 1953-1960 var Experimentalfältet också en hållplats. Där låg också en omformarstation. 1973 öppnade man här på samma ställe den första hållplatsen Universitetet.

Tvärs över Roslagsvägen syns den dåvarande infarten till Skogshögskolan.

Här syns samma stridsvagnshinder som på förra bilden men snett ovanifrån. Likriktar/omformarstationen ligger precis utanför bilden.

[image]
Okänd X4p + okänd passvagn + okänd X4p passerar Albano ca 1970. Den här bilden är för mig månadens höjdpunkt. Det framgår tydligt att det fanns två spår utan kontaktledning fram till magasinsbyggnaderna vid Albano. Var den ena av dessa, den med reklam för Svenska Dagbladet, magasin för tidningspapper från Hallsta pappersbruk? Jag har för mig att jag läst det någonstans. I många år fanns det graffitti med Stål-Långben på det magasinet.

Alltså inte Albano, utan Experimentalfältet. Till sidospåren och magasinen där kördes fram till slutet av 1960-talet den sista godstrafiken på södra delen av Roslagsbanan, med tidningspapper från Hallstaviks pappersbruk.

Några länkar:
Experimentalfältet som håll- och lastplats. (Växlarna mellan upp- och nedspår togs bort mellan 1929 och 1937.)

Experimentalfältet som manuell blockpost resp. automatisk blockpost.

Namnet Experimentalfältet

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Stefan W, Monday, November 06, 2023, 14:31 (307 dagar sedan) @ Leif B

Hur gick papperstrafiken till på sextiotalet? Kom vagnarna in till Östra efter ett Tp-lok som sedan drog ut dem till linjeväxeln?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Granis, Monday, November 06, 2023, 20:16 (306 dagar sedan) @ Stefan W

Om jag inte missminner mig (boken "Skendöd i Roslagen" är annars en bra källa) böt man till ellok i Rimbo. Det var väl för den typen av trafik (godstrafik på ellinjerna söder om Rimbo) "Storloken" anskaffades, i stället för enbart motorvagnar. Som förvisso även dom kunde dra godståg så länge sådan trafik förekom söder om Rimbo (till 1969). Men lättare och kortare sådana då.


/ L G

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Bobo L, Monday, November 06, 2023, 20:25 (306 dagar sedan) @ Granis

Om jag inte missminner mig (boken "Skendöd i Roslagen" är annars en bra källa) böt man till ellok i Rimbo. Det var väl för den typen av trafik (godstrafik på ellinjerna söder om Rimbo) "Storloken" anskaffades, i stället för enbart motorvagnar. Som förvisso även dom kunde dra godståg så länge sådan trafik förekom söder om Rimbo (till 1969). Men lättare och kortare sådana då.


/ L G

Nja, de elva "sjuorna" (X7p) var väl snäppet svagare än "Storloken" medan de fyra "niorna" (X9p) hade samma eller till och med något större effekt. Å andra sidan var väl niorna något lättare (om än förbannat stötiga i gången)?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Bobo L, Monday, November 06, 2023, 20:19 (306 dagar sedan) @ Stefan W

Hur gick papperstrafiken till på sextiotalet? Kom vagnarna in till Östra efter ett Tp-lok som sedan drog ut dem till linjeväxeln?

Papperstågen från Hallstavik var tunga tåg som krävde dragkraft och kunnig lokpersonal. Det fanns "på banan" många historier kring även de här tågen.

Från Hallstavik till Rimbo var det på senare år normalt "Stortysk" (dvs ångloken SRJ 27-29) som drog, tills Tp-loken började anlända till SRJ-nätet. På ånglokstiden kan man väl förmoda att lokbyte gjordes i Rimbo?

Från Rimbo till Stockholm var det likaledes stortyskar, vilka normalt ersattes av elloken 3251-3255. Efter Tp-lokens inträde i trafiken förekom det nog även att dessa lok drog hela vägen från Hallstavik till Stockholm. Alla dessa tre loktyper var nog någorlunda jämförbara vad avser dragkraft, även om ånga, el resp diesel levererar dragkraften en smula olika i trängda lägen.

Längs vägen var framförallt Bällstabacken, ett par km uppför i ca 15-16 promille, ett svårt ställe som krävde koncentration oavsett loktyp. Det skulle alltid vara fri genomfart på huvudtågväg i Vallentuna för dessa tåg på sydgång, och de gamla förarna sade att det var fullt pådrag som gällde från Molnby för att ha god fart vid foten av backen.

Bland alla historier och skrönor som flöt runt på RB berättades om en lokförare som var känd som en dysterkvist och aldrig log. Vilken sorger som tyngde hans axlar och hjärta fick vi aldrig veta. En dag satt dock denne förare på förarplatsen på ett norrgående tåg som stod "på sidan" i Vallentuna för att möta papperståget. När han såg det annalkande södergående tunga godståget komma över Ormsta-gärdena i måttlig fart insåg vår dystre förare att godstågets förare inte riktigt hade tankarna med sig och hade glömt att använda de svaga utförslöporna från Molnby mot Ormsta för att få upp farten. Vid insikten om konsekvensen av detta lär ett svagt leende ha kunnat avläsas i ansiktet.

Oavsett vilken loktyp som dragit tåget till Stockholm var det normalt Östras växellok som drog ner vagnarna till Experimentalfältet för lossning. Detta gjordes, såvitt jag förstod, i minst två omgångar beroende både på växellokens ork att hantera pappersvagnarna nere vid Experimentalfältet och på tillgängliga spårlängder och lossningsmöjligheter på platsen. På senare år var det SRJ 2 eller 3 (dvs Z6p) som användes för dessa växlingsrörelser (eller gick man som vut ner dit?).

Återfärden till Stockholm Östra torde oavsett rörelseform ha skett i "motriktning" på uppspåret. Hur detta hanterades avseende blocksystemens egenskaper, ordergivning mm vet jag dock inte.

Eller - gick växlingen/vuten hela vägen bort till Stocksund för att därifrån gå tillbaka till Östra på "rätt" spår, dvs på nedspåret och i korrekt blockriktning?


Några frågor:

När togs pappersbruket i Hallstavik i bruk, och när började tidningspapper köras till Stockholm?

Hur länge var "godstågstyskarna" kvar i drift på SRJ? Antagligen användes väl dessa i första hand i papperstågen? De lär ju ha varit urstarka, men både oekonomiska och hårda mot spåren.

Vad vägde de lastade vagnarna i papperstågen? Hur mådde NN-vagnarna mfl av denna tjänstgöring? Sega motlut fanns ju på ytterligare ställen, både norr och söder om Rimbo, och det var nog på mer än ett ställe som lokps höll hastigheten "lite hög" inför kommande motlut.

Från malmtrafiken på fd DHJ berättade gubbarna att bara tåget var tillräckligt långt och tungt så var alltid någon del av tåget i utförslöpa och därmed sköt på, varför tågen bara behövde "stöttning" med dragkraft.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Eje Larsson, Monday, November 06, 2023, 20:29 (306 dagar sedan) @ Bobo L

Pappersbruket togs i drift 1915. Eftersom Rimbo - Sunds Järnväg samtidigt förlängdes till Hallstavik kan man väl anta att avsikten var att köra papper på SRJ. Det finns säkert någon kunnig som vet mer. Som ett kuriosum kan nämnas att Älvkarleby kraftverk som var klart samtidigt levererade ström till bruket.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Stefan W, Wednesday, November 08, 2023, 14:58 (305 dagar sedan) @ Bobo L

Tack för den berättelsen Bobo!

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Thomas Tell, Monday, November 06, 2023, 16:26 (306 dagar sedan) @ Leif B

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Björn har nu riktat kameran åt andra hållet.

Bron över Roslagsvägen breddades cirka 1963 då den fick dagens bredd.

Roslagsvägen mellan Veterinärhögskolan och Experimentalfältet, skulle jag nog säga.


Bron bör Roslagsbanan över Roslagsvägen. Byggnaden längst uppe till höger bortom spåren är Roslagsbanans likriktarstation Experimentalfältet (LS "Exfältet" ) som var i drift till mitten på 1990-talet. Till höger om LS:en står några stridsvagnshinder intill nedspåret.

[image]
Lokdraget tåg passerar Albano ca 1970. Det måste vara här som den ursprungliga hållplatsen Universitetet öppnades några år senare. Var det möjligen 1974? Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/Universitetets_station) innehåller ingen uppgift om det, men nedläggningen 2009 och invigningen av den nya stationen 2010 omnämns.

Grusplanen som syns hitom bilarna och vägen är en del av den provisoriska bana där tågen leddes om när bron över vägen byttes 1963. Spåren lades på en provisorisk bro vid sidan av ordinarie bron så man kunde spränga bort och förlänga bron.
Ungefär där grusplanen är stod tidigare signalhuset som syns på spårplanen i länken nedan.

[image]
Här är viadukten 1926 fotograferad av Axel Svinhuvud. Signalhuset var en större byggnad till vänster.

Nej, den här platsen kalla(de)s inte Albano. Tåget passerar Experimentalfältets lastplats (som hade växel endast i uppspåret). Fram till 1937 samt 1953-1960 var Experimentalfältet också en hållplats. Där låg också en omformarstation. 1973 öppnade man här på samma ställe den första hållplatsen Universitetet.

Tvärs över Roslagsvägen syns den dåvarande infarten till Skogshögskolan.


Här syns samma stridsvagnshinder som på förra bilden men snett ovanifrån. Likriktar/omformarstationen ligger precis utanför bilden.

Några länkar:
Experimentalfältet som håll- och lastplats. (Växlarna mellan upp- och nedspår togs bort mellan 1929 och 1937.)

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Överkörmästaren, Monday, November 06, 2023, 08:53 (307 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Lokdraget tåg passerar Albano ca 1970.

Nja, ”loket” är väl i själva verket en X7P som drar en vagn med öppna plattformar.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Peter Bolin, Monday, November 06, 2023, 17:06 (306 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för som vanligt givande kommentarer. Jag väljer att skriva ett gemensamt svar i stället för att svara var och en.

Intressant att namnet Experimentalfältet levde kvar i Roslagsbanans värld så länge som fram till 1990-talet. Jag har tillbringat mycket tid i livet på Stockholms universitet sedan 1988, först som student och sedan som lärare, och för mig är Experimentalfältet en historisk benämning på området öster om Roslagsvägen där Stockholms universitet ligger i dag. Det fanns som Ulf P. nämner också en hållplats på Roslagsbanan med namnet Experimentalfältet som drogs in 1960.

Den sista resten av det som en gång var Experimentalfältet var Experimentalfältets trädgårdsskola som flyttade i början av 1960-talet. Det finns flera byggnader kvar från Lantbruksakademins och Experimentalfältets tid, men den verksamhet som bedrevs vid Experimentalfältet upphörde helt för över 60 år sedan.

Det geografiska området väster om Roslagsvägen på Björns bilder heter Kräftriket, men vad heter området norr om Björnnäsvägen/Greta Arwidssons väg och söder om universitetet (Södra husen)? Jag har under alla år kallat det för Albano. Kallades det för Experimentalfältet även utanför Roslagsbanans värld så sent som 1970?

Visst är det en ”sjua” med passvagn och inte ett lok på bilden tagen strax söder om bron över Roslagsvägen. Tack för korrigeringen. Tack även till Thomas T. för uppgiften om breddningen av den bron 1963.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 -- Albano?

av Ulf Pålsson, Thursday, November 09, 2023, 00:22 (304 dagar sedan) @ Peter Bolin

Intressant att namnet Experimentalfältet levde kvar i Roslagsbanans värld så länge som fram till 1990-talet. Jag har tillbringat mycket tid i livet på Stockholms universitet sedan 1988, först som student och sedan som lärare, och för mig är Experimentalfältet en historisk benämning på området öster om Roslagsvägen där Stockholms universitet ligger i dag. Det fanns som Ulf P. nämner också en hållplats på Roslagsbanan med namnet Experimentalfältet som drogs in 1960.

Den sista resten av det som en gång var Experimentalfältet var Experimentalfältets trädgårdsskola som flyttade i början av 1960-talet. Det finns flera byggnader kvar från Lantbruksakademins och Experimentalfältets tid, men den verksamhet som bedrevs vid Experimentalfältet upphörde helt för över 60 år sedan.

Det geografiska området väster om Roslagsvägen på Björns bilder heter Kräftriket, men vad heter området norr om Björnnäsvägen/Greta Arwidssons väg och söder om universitetet (Södra husen)? Jag har under alla år kallat det för Albano. Kallades det för Experimentalfältet även utanför Roslagsbanans värld så sent som 1970?

Jag har nu tittat igenom alla kartor på stockholmskallan.se och de historiska kartor som finns på kartbild.com. På Stockholmskällans karta för "i dag" står namnet Albanohöjden för en del av området (ett blivande kvartersnamn?) omedelbart norr om Greta Arwidssons väg. Men på ingen äldre karta återfinner jag namnet Albano norr om Greta Arwidssons väg/Björnnäsvägen, utan det namnet anges på äldre kartor först bara för ett hus invid Roslagsvägen vid Brunnsviken (på 1817 och 1855 års kartor) och senare bara för SJ:s järnvägsstation på Värtabanan (på 1899 års karta och flera nyare).

Namnet Experimentalfältet kommer ju, som du säger, från det fält som låg omedelbart söder om de nuvarande stora husen vid Universitetet och som väl användes för diverse "odlingsexperiment". Fältets namn fick ge namn till SRJ:s/Roslagsbanans blockpost/lastplats/hållplats, belägen omedelbart söder om den punkt där järnvägen korsar Roslagsvägen. Från denna lastplats (d.v.s. från växeln i uppspåret) utgick ju sidospår söderut mot pappersmagasinen, och det blev naturligt för järnvägsfolk att kalla dessa spår för "sidospåren vid Experimentalfältet" (underförstått "sidospåren vid lastplatsen Experimentalfältet"), även om sidospårens södra ände låg en bra bit från det som var det "riktiga Experimentalfältet". Vad kallades då på kartorna det område där pappersmagasinen stod? Ingenting alls, visar det sig. Det är väl däremot inte alls omöjligt att även det området i folkmun har kallats Albano.
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 -- Albano?

av Överkörmästaren, Thursday, November 09, 2023, 13:57 (304 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Platsnamnet ”Söderbrunn” förekommer på vissa kartor men avser väl en plats något längre söderut.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 -- Söderbrunn?

av Gunnar Ekeving, Thursday, November 09, 2023, 17:24 (303 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Platsnamnet ”Söderbrunn” förekommer på vissa kartor men avser väl en plats något längre söderut.

Söderbrunns koloniområde ligger norr om Värtabanan och öster om Roslagsbanan, men Söderbrunn kanske använts/används som benämning på ett större område? Enligt Wikipedia kommer namnet Söderbrunn från en gård som låg vid Albano.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 -- Albano?

av Peter Bolin, Friday, November 10, 2023, 20:09 (302 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack till Ulf för denna grundliga genomgång. Jag har tittat på Lantmäteriets karta (https://minkarta.lantmateriet.se/), och där anges Albano som namn på området söder om Greta Arwidssons väg. Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/Albano,_Stockholm) innehåller en del intressant information, men några exakta fastställda gränser för vad som är Albano anges inte.

Norr om Greta Arwidssons väg låg tidigare Teknikhöjden som fanns där medan pappersmagasinen var kvar. Nu ligger byggnader som hör till Campus Albano (https://sv.wikipedia.org/wiki/Campus_Albano) även norr om Greta Arwidssons väg. Därmed verkar anknytningen till namnet Albano även i det namnlösa (?) området ha ökat.

Fastighetsbeteckningarna i det aktuella området är Stockholm Kattrumpstullen (söder om Greta Arwidssons väg, dvs. Albano), Stockholm Norra Djurgården (bergknallen norr om Greta Arwidssons väg) och Stockholm Teknikhöjden (området där pappersmagasinen låg med omnejd). Området utan namn kanske då kan kallas för Teknikhöjden, även om det namnet förmodligen är på väg bort i dag med tanke på utbyggnaden av Campus Albano.

Just i det området har jag inte gått till fots sedan 1979, så till våren får det bli en promenad med kamera där.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana)

av Thomas Tell, Thursday, November 09, 2023, 10:45 (304 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
X4p 44 lämnar Bråvallavägen ca 1970.

Bredvid den på vagnen vänstra buffertlyktan syns en multipeldosa.
/tell