Lokskylt E 1041 i Falköping - 1970 -
av Anders Sandgren, Thursday, November 09, 2023, 09:45 (466 dagar sedan) @ lars moberg
En särling som hade L31-panna från 1958. Pannan kom från L31 1870.
E 1041 och dess ombyggnada panna från L31
av Conny Sernfalk, Friday, November 10, 2023, 09:12 (465 dagar sedan) @ Anders Sandgren
En särling som hade L31-panna från 1958. Pannan kom från L31 1870.
Pannan (nr 2354) tillverkades 1935 och ilades lok GDJ 42 senare L31 1870.
Uttagen mellan 1948 - 1955 och upplagd i Örebro.
Byggdes om och ilades E 1041 i Tillberga 1958-03. Bl.a nytt sotskåp för att passa till E.
Efter ombyggnaden var loket driftlok i Kristinehamn och flyttades under 60 talet till Falköping. Avställd som driftlok 1970 och slopad för skrotning inklusive pannan 2354 1971.
Skrotades 1971-09 i Vislanda efter ankomst 1971-08.
Vislanda bangård 1971-08
E 1041 och dess ombyggnada panna från L31
av Anders Sandgren, Friday, November 10, 2023, 10:17 (465 dagar sedan) @ Conny Sernfalk
En särling som hade L31-panna från 1958. Pannan kom från L31 1870.
Pannan (nr 2354) tillverkades 1935 och ilades lok GDJ 42 senare L31 1870.
Uttagen mellan 1948 - 1955 och upplagd i Örebro.
Byggdes om och ilades E 1041 i Tillberga 1958-03. Bl.a nytt sotskåp för att passa till E.
Efter ombyggnaden var loket driftlok i Kristinehamn och flyttades under 60 talet till Falköping. Avställd som driftlok 1970 och slopad för skrotning inklusive pannan 2354 1971.
Skrotades 1971-09 i Vislanda efter ankomst 1971-08.
Vislanda bangård 1971-08
Det skedde under tiden man ville hålla igång loken och om man kunde använda en litet annorlunda panna som fanns tillgänglig så var det OK. När utrensningarna av uddatyper kom inför torrluftskonserveringen så var L31-pannan en nackdel och loket slopades.
Bakom 1041 står N5 1784 och bakom det lär 1783 stå.
Fanns det inte en E4 med C-panna eller liknande?
E 1041 och dess ombyggnada panna från L31
av Conny Sernfalk, Friday, November 10, 2023, 11:48 (465 dagar sedan) @ Anders Sandgren
En särling som hade L31-panna från 1958. Pannan kom från L31 1870.
Pannan (nr 2354) tillverkades 1935 och ilades lok GDJ 42 senare L31 1870.
Uttagen mellan 1948 - 1955 och upplagd i Örebro.
Byggdes om och ilades E 1041 i Tillberga 1958-03. Bl.a nytt sotskåp för att passa till E.
Efter ombyggnaden var loket driftlok i Kristinehamn och flyttades under 60 talet till Falköping. Avställd som driftlok 1970 och slopad för skrotning inklusive pannan 2354 1971.
Skrotades 1971-09 i Vislanda efter ankomst 1971-08.
Vislanda bangård 1971-08
Det skedde under tiden man ville hålla igång loken och om man kunde använda en litet annorlunda panna som fanns tillgänglig så var det OK. När utrensningarna av uddatyper kom inför torrluftskonserveringen så var L31-pannan en nackdel och loket slopades.
Bakom 1041 står N5 1784 och bakom det lär 1783 stå.
Fanns det inte en E4 med C-panna eller liknande?
Panna L 2171 byggdes om till reservpanna till E4 lok under 1950 talet. Ilades senare i E4 1599. Kan minnas fel men möjligen är det den pannan som alltjämt finns kvar i Borggårds bruk.
Stämmer med N5 lokens placering.
Under 50 talets byggdes många udda pannor om till reservpannor för standard littera som skulle bli kvar längre. Antingen som driftånglok eller beredskapslok. Många pannor byggdes t.ex. om till reservpannor för S.
Troligen sammanfall behovet av reservpannor med den s.k förpuppningen av Försvarsbyrån och att föra över lok till att bli beredskapslok. Större reservdelar blev också beredskapslagrade som t.ex reservpannor.
När det gäller ombyggnaden av L31 till E så fanns ett stort behov av bättre pannor till E/E2 då många var gamla och utslitna. Behovet var både till driftlok som man räknade skulle bli beredskapslok inom inte alltför många år (gäller litt E/E2).
Detta ledde fram till en nytillverkning av E/E2 pannor från mitten av 50 talet till 1960. Bekostades både av Ma och Försvarsbyrån.
Tvivlar på att 1041 gallrades ut pga pannans ursprung. Snarare att loket bedömdes som mindre gott skick eller möjligen skada när det ställdes av som driftånglok och det blev aktuellt att beordra lok till torrluftkonservering och provkörning. Oklart om loket provkördes i Falköping där det stod fram till slopningen. Loket hade även sprickor i maskineri som kontrollerades vid revisioner att dom höll sig inom tillåtna värden.
Å andra sidan var det en vanlig åkomma på E/E2 lok och behöver inte vara ett skäl i sig till slopning.
/ Conny
E-lok sprickor i maskineri
av mormorsgruvan, Sunday, November 12, 2023, 10:42 (463 dagar sedan) @ Conny Sernfalk
Var någonstans i maskineriet fanns sprickor ?
E-lok bräcka i maskineri
av Conny Sernfalk, Sunday, November 12, 2023, 11:36 (463 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Var någonstans i maskineriet fanns sprickor ?
E-lok bräcka i maskineri
av Anders Sandgren, Sunday, November 12, 2023, 12:21 (463 dagar sedan) @ Conny Sernfalk
Var någonstans i maskineriet fanns sprickor ?
Kul att stöta på Stig Gyllén som vid denna tid var driftsingenjör i Kristinehamn. 1963 kom han till Nässjö där han var kvar till pensionen och även därefter. Aktiv i SSBms.