”Lösa” cisterner på O-vagnar? (Järnväg allmänt)

av Rubensgården, Wednesday, November 08, 2023, 18:58 (385 dagar sedan)

Att det rådde brist på tankvagnar är för mig känt. Likaså att stolpvagnar byggdes om till Q12. Här är dock en variant jag inte sett. Det ser ut som att man ställt två cisterner på en O- vagn. Sidolämmen närmast i bild ser också ut att ha en märkning. Är det här Q12 vagnar eller bara stolpvagnar med cisterner som last? Någon som vet mer?
https://digitaltmuseum.se/021018062508/goteborg-oljevagnar-pa-sannegarden-bangard

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av BD, Wednesday, November 08, 2023, 20:41 (384 dagar sedan) @ Rubensgården

Att det rådde brist på tankvagnar är för mig känt. Likaså att stolpvagnar byggdes om till Q12. Här är dock en variant jag inte sett. Det ser ut som att man ställt två cisterner på en O- vagn. Sidolämmen närmast i bild ser också ut att ha en märkning. Är det här Q12 vagnar eller bara stolpvagnar med cisterner som last? Någon som vet mer?
https://digitaltmuseum.se/021018062508/goteborg-oljevagnar-pa-sannegarden-bangard

[image]

Det verkar att vara två "behelfkesselwagen" (hjälptankvagnar) bestående av O-vagnar med vardera två tankar som dessutom förenats med vinkelprofiler som svetsats på tankarna. Antagligen är dessutom tankarna förenade med rör för att underlätta fyllning och tömning. I öppningen där en läm är borttagen skymtar en ventil. Notera att det möjligen har "skvätt över" vätska från luftrören med svanhalsar. Kanske därför att tankarna var förenade?
1956, då bilden togs, iakttog jag det många inhyrda tyska tankvagnar med glidlager som trafikerade Vindskärsvarv i Sundsvall.

En annan variant var O-vagnar med flera tvärställda tankar.

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av BD, Friday, November 10, 2023, 10:35 (383 dagar sedan) @ BD

Att det rådde brist på tankvagnar är för mig känt. Likaså att stolpvagnar byggdes om till Q12. Här är dock en variant jag inte sett. Det ser ut som att man ställt två cisterner på en O- vagn. Sidolämmen närmast i bild ser också ut att ha en märkning. Är det här Q12 vagnar eller bara stolpvagnar med cisterner som last? Någon som vet mer?
https://digitaltmuseum.se/021018062508/goteborg-oljevagnar-pa-sannegarden-bangard


[image]

Det verkar att vara två "behelfkesselwagen" (hjälptankvagnar) bestående av O-vagnar med vardera två tankar som dessutom förenats med vinkelprofiler som svetsats på tankarna. Antagligen är dessutom tankarna förenade med rör för att underlätta fyllning och tömning. I öppningen där en läm är borttagen skymtar en ventil. Notera att det möjligen har "skvätt över" vätska från luftrören med svanhalsar. Kanske därför att tankarna var förenade?
1956, då bilden togs, iakttog jag det många inhyrda tyska tankvagnar med glidlager som trafikerade Vindskärsvarv i Sundsvall.

En annan variant var O-vagnar med flera tvärställda tankar.

[image]

Klipp ur denna bild.

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av johanw, Wednesday, November 08, 2023, 21:41 (384 dagar sedan) @ Rubensgården

Att det rådde brist på tankvagnar är för mig känt. Likaså att stolpvagnar byggdes om till Q12. Här är dock en variant jag inte sett. Det ser ut som att man ställt två cisterner på en O- vagn. Sidolämmen närmast i bild ser också ut att ha en märkning. Är det här Q12 vagnar eller bara stolpvagnar med cisterner som last? Någon som vet mer?
https://digitaltmuseum.se/021018062508/goteborg-oljevagnar-pa-sannegarden-bangard

Intressant med dessa tankvagnar. Unik nödlösning i boomen på början av 50-talet.

Kolla också bakgrunden i bilden. Där verkar Volvo 444 lastas/lossas i två lager med två mobila kranar på gummihjul. Bilarna har hel bakruta, så 1954-> (ser nu att bilden är från -56...)

VH /J

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av Ola Almquist, Wednesday, November 08, 2023, 21:47 (384 dagar sedan) @ johanw

Kolla också bakgrunden i bilden. Där verkar Volvo 444 lastas/lossas i två lager med två mobila kranar på gummihjul. Bilarna har hel bakruta, så 1954-> (ser nu att bilden är från -56...)

VH /J

Är det inte karosser från Olofström som lossas?

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av johanw, Wednesday, November 08, 2023, 22:21 (384 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kolla också bakgrunden i bilden. Där verkar Volvo 444 lastas/lossas i två lager med två mobila kranar på gummihjul. Bilarna har hel bakruta, så 1954-> (ser nu att bilden är från -56...)

VH /J


Är det inte karosser från Olofström som lossas?

Jo, säkert är det så. Råa karosser utan bakskärmar/framskärmar/front/huv.

Olackade, undrar just hur man höll rosten borta...?

VH

/J

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av Sune Nylén, Thursday, November 09, 2023, 00:17 (384 dagar sedan) @ johanw

Karosserna från Olofström lossas här ja. Lastas på släpvagnar som drogs av några traktorer uppför Inlandsgatan, en uppskattningsvis 3oo m lång backe i vinkel, och upp till gamla Volvofabriken för montering. Kanske en 8 - 900 m. Bilden är tagen från den gångbro som gick över bangården här. Tankvagnarna har nog destination Oljehamnen vid Färjenäs. Eller Koppartrans raffinaderi.

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av Rubensgården, Thursday, November 09, 2023, 04:52 (384 dagar sedan) @ johanw

Volvos verksamhet syns i många järnvägsbilder från den här tiden. Även nakna lastbilschassin syns i hamnarna. Jag tror inte korrosion hann bli ett problem. Möjligen oljades karosserna. Det gjorde vi i Trollhättan när de skulle stå inomhus över semestern. Här en bättre bild på karosstransport:
https://digitaltmuseum.se/021018066990/vagnslaster-med-volvo-karosser

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av Sune Nylén, Thursday, November 09, 2023, 09:18 (384 dagar sedan) @ Rubensgården

Sannegårdens bangård här också. Lilla Utsikten vid Herkulesgatan syns i fonden.

O-vagnar

av Rubensgården, Friday, November 10, 2023, 18:32 (383 dagar sedan) @ BJ

Trevligt att se två nyare vagnar på rad med stjärnekerhjul på ena axeln.

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av Anders.k., Thursday, November 09, 2023, 13:14 (384 dagar sedan) @ Rubensgården

Att det rådde brist på tankvagnar är för mig känt. Likaså att stolpvagnar byggdes om till Q12. Här är dock en variant jag inte sett. Det ser ut som att man ställt två cisterner på en O- vagn. Sidolämmen närmast i bild ser också ut att ha en märkning. Är det här Q12 vagnar eller bara stolpvagnar med cisterner som last? Någon som vet mer?
https://digitaltmuseum.se/021018062508/goteborg-oljevagnar-pa-sannegarden-bangard

Här en bild tagen vid antagligen samma tillfälle där man ser vagnen från sidan .

Digitalt museum

Vagnen är ju märkt OK , för dåligt för att se numret så det är svårt att säga om det är en privatvagn eller uthyrd.

M.V.H Anders.k.

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av Rubensgården, Friday, November 10, 2023, 13:35 (383 dagar sedan) @ Anders.k.

Detta är ett gift. Blir till att spendera hotellkvällarna till att forska nästa vecka. Intressant med OK märkning. Det ser ju synnerligen mullemeckigt ut. Nästan så att jag inte hade velat ha min logga på en sådan tankvagn. Har inget minne av att detta nämnts i någon hobbytidning trots att det är tacksamt för modellbygge. När det gäller tvärställda tankar- det är inte de modulära tankarna för ”dörr till dörr” konceptet som avses, där O-vagnar byggdes om med tvärgående järn för lastväxling, bland annat Slotts Senap?

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av el_vikingo, Friday, November 10, 2023, 16:32 (383 dagar sedan) @ Rubensgården

Vill minnas att Flygvapnet fick bränsle med tvärställda cisterner på O-vagnar, i Ljungbyhed.

// HH

”Lösa” cisterner på O-vagnar?

av Peter Lidskog, Friday, November 10, 2023, 17:32 (383 dagar sedan) @ el_vikingo

Verkar också ha använts på F6 i Karlsborg.

Peter