Olofström, en panoramavagn. (Järnväg allmänt)

av Åke C., Wednesday, November 08, 2023, 22:18 (466 dagar sedan)

Bläddrade igenom bilderna som var länkade som Olofström i inlägget om cisternerna på O-vagnar.
Det hade blivit "viss avvikelse" från rubriken, så här, i en ny tråd, en länk till dessa Volvos bilder, några på vagnarna med plåtskrot. Där finns på en bild också en s k Panoramavagn. Den verkar vara skyltad "Stena".
Trodde att alla var återexporterade, men kanske gick en(?) till skrot här (någonstans i Sverige)?

Olofström, en panoramavagn.

av Björn Arvidsson, Thursday, November 09, 2023, 13:41 (466 dagar sedan) @ Åke C.

Bläddrade igenom bilderna som var länkade som Olofström i inlägget om cisternerna på O-vagnar.
Det hade blivit "viss avvikelse" från rubriken, så här, i en ny tråd, en länk till dessa Volvos bilder, några på vagnarna med plåtskrot. Där finns på en bild också en s k Panoramavagn. Den verkar vara skyltad "Stena".
Trodde att alla var återexporterade, men kanske gick en(?) till skrot här (någonstans i Sverige)?

Ser ut som att det är någon typ av invigningståg av någon anläggning, 1 Panoramavagn vart kvar längre än de övriga 4. Minns jag rätt togs den över av TGOJ trafik och byggdes om till "konferensvagn" Innan den började gå i snälltåget när de starta sin trafik. För att sedan skickas till Tyskland eller annat Europeiskt land

Olofström, en panoramavagn.

av Carl-Johan, Thursday, November 09, 2023, 17:36 (466 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Tyvärr blev vagnarna inte långlivade i Sverige. När Connex tog över norrlandstrafiken 2003 behövde Tågkompaniet inte vagnarna. Alla utom 201 såldes därför till utlandet 2005. Vagnarna var då gamla och i mycket dåligt skick. Nr 201 såldes till TGOJ, som renoverade och byggde om vagnen. Den fick ny lackering av MPA Rostskydd i Eskilstuna. Vagnen blev nu mörkblå och vit. Invändigt avlägsnades de två kupéerna i ena änden och ersattes med ett öppet utrymme som kunde användas för olika aktiviteter. Den övre öppna delen fick också en ny exklusivare inredning. Vagnen betecknades som privatvagn och fick littera P1.

Vagnen såldes vidare till NetRail, som hyrde ut vagnen till Connex/Veolia. Vagnen gick en kort tid i Veolias nystartade trafik mellan Stockholm och Malmö. Även denna vagn såldes senare utomlands. 2013 köptes den av en privatperson i Holland. Efter renovering användes vagnen 2013-2016 sporadiskt i olika chartertågsarrangemang i Holland och Tyskland. Därefter har vagnen varit uppställd på olika platser i Holland i avvaktan på försäljning.

Vagn 202 återfinns numera i perfekt skick i Köln, där det ingår i ett komplett Rheingoldtåg, som drivs av Freundeskreis Eisenbahn Köln.E.V. I tåget ingår såväl förkrigsvagnar som ett antal av de vagnar som härstammar från 1960-talets Rheingoldtåg. Alla vagnar har urspungslackeringen, d v s blått och krämvitt.

Vagn 203 har förvärvats av företaget RailAdventure i München. Vagnen är 2018 ytterligt väl renoverad och anpassad för sitt nya användningsområde – som en ytterst exklusiv uthyrningsvagn för upp till 20 personer. Vagnen, som lackerats i RailAdventures färger vitt och grått, har fått ett namnet ”LUXON – en juvel på räls”. Vagnen är godkänd för 200 km/t.

Vagn 204 köptes av företaget AKE-Eisenbahntouristik i Gerolstein och totalrenoverades i Raststatt 2015 till originalskick. AKE-Eisenbahntouristik har ett helt tågsätt med tio enhetligt lackerade vagnar i TEE-färgerna draget av loket E10 1309. Tåget används för charterresor inom och utom Tyskland. Vagnen skadade vid de stora översvämningarna i Gerolstein, men är förhoppningsvis återställd.

Vagn 205 stod 2010 i mycket dåligt skick utanför DB-museum i Koblenz Lützel. Trots att DB har bevarat ett helt TEE-tåg i körbart skick så har man inte införlivat någon av fem panoramavagnarna i museets samlingar.

Vagn 205 ställdes 2017 upp invid godsbangården i Coburg. Vagnen kommer under hösten 2019 att bli föremål för omfattande renoveringsarbeten. Vagnen ska sandblästras och lackeras i originalfärgerna. Därtill kommer eventuellt nödvändiga svetsarbeten. Vagnen ingår som en del i arrangemanget ”Coburg Designtage” och används som lokal för föreläsningar och utställningar.

Med risk för senare förändringar/Carl-Johan

Tack för informationen om panoramavagnarna

av BJ, Thursday, November 09, 2023, 22:46 (465 dagar sedan) @ Carl-Johan

Mycket intressant information.
Tack

Olofström, en panoramavagn. Tack!

av Åke C., Thursday, November 09, 2023, 23:32 (465 dagar sedan) @ Carl-Johan

Nr 201...
Vagn 202...
Vagn 203...
Vagn 204...
Vagn 205...


Tack för en mycket utförlig redogörelse för varje vagns vidare färder!

Olofström, en panoramavagn.

av BSv1, Thursday, November 09, 2023, 23:36 (465 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Nässjö Järnvägsmuseum körde resan då operatören endast fick köra godståg.