Bredspårig järnväg i Skåne (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Thursday, November 09, 2023, 09:48 (380 dagar sedan)

Vid byggandet av motorvägen (av betong) Malmö-Lund, gick arbetsmaskinerna på en bredspårig järnväg.
Se youtube-filmen Sveriges första motorväg 1952.

Bredspårig järnväg lite varstans

av Harald, Thursday, November 09, 2023, 10:26 (380 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hamnkranar går ofta på en bredspårig "järnväg".

av Ingemar B, Thursday, November 09, 2023, 10:36 (380 dagar sedan) @ Harald

Har ett svagt minne att jag sett en bild på ett spår byggt av timmerstockar (bredspårig) och trafikerades av en lastbil som körde på fälgarna. Sökt på nätet, men hittar inget. Är det något jag drömt eller är det någon som vet mer.
Ingemar

Bredspårig järnväg lite varstans. "Pole roads"

av Leif B, Thursday, November 09, 2023, 10:57 (380 dagar sedan) @ Ingemar B

Har ett svagt minne att jag sett en bild på ett spår byggt av timmerstockar (bredspårig) och trafikerades av en lastbil som körde på fälgarna. Sökt på nätet, men hittar inget. Är det något jag drömt eller är det någon som vet mer.
Ingemar

Det kallades tydligen "Pole Road" och användes i Amerika som tillfällig (järn?)vägar för att transportera ut timmer ur skogarna. De förekom även ånglok.

Här två filmer:
https://youtu.be/5bCquCF4pJs?t=37
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=2-ScI_Gve0w

Sök på "Pole road" så hittar du en del bilder.

av Ola Almquist, Thursday, November 09, 2023, 11:00 (380 dagar sedan) @ Ingemar B

Ingemar

Den mest kända stockbanan i Sverige var nog den i Svartnäs, Svärdsjö. En utförligare artikel finns i Spår 1994.

Det finns även någonting om banor system Widegren i TÅG 3/71.

Bredspårig småbana trafikerad av lastbil

av mormorsgruvan, Thursday, November 09, 2023, 11:15 (380 dagar sedan) @ Ingemar B

En sådan har funnits vid tegelbruket i Hög(beläget mellan Kävlinge och Löddeköpinge).
Tror att spårvidden var ca 1830 mm.

av Anders Sandgren, Thursday, November 09, 2023, 12:27 (380 dagar sedan) @ mormorsgruvan

En sådan har funnits vid tegelbruket i Hög(beläget mellan Kävlinge och Löddeköpinge).
Tror att spårvidden var ca 1830 mm.

Spårvidden lär ha varit 1730mm. En Volvo Viking lastbil fick järnvägshjul utan att i övrigt byggas om vilket satte spårvidden. Entreprenören skulle köra leran till tegelbruket med lastbil men körde fast i leran varför spår byggdes. Start 1971-72 och nedlagd 1978 och revs 1981.
Enligt Industrilok i Skåne - Malmhöhus län.

av Ingemar B, Thursday, November 09, 2023, 21:15 (380 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Så var det. Tack för svar.
Ingemar