Finnshyttans station 1970 (Järnväg allmänt)

av H R Lorin, Thursday, November 09, 2023, 17:18 (380 dagar sedan)

Några bilder tagna vid Finnshyttans station på NKlJ 28 november 1970.[image]
Stationen sedd från norr.

[image]
Även denna bild från norr. I bakgrunden lokstallet för ett lok med vattentorn.

[image]
Vy mot norr, dvs Hagfors.

[image]
Överföringsrampen mellan normalspår och smalspår.

[image]
Normalspårig koppelvagn med buffertar och koppel även för smalspår. Magnetkranen för lastning mellan normal- och smalspår gick på en asfaltväg mellan spåren.

Finnshyttans station 1970

av ynf, Thursday, November 09, 2023, 18:27 (380 dagar sedan) @ H R Lorin

Vad rampades i Finnshyttan?, skrot? och när slutade man att rampa?, samt när slutade man att rampa på Ksö, undrar YNF.

Finnshyttans station 1970

av H R Lorin, Thursday, November 09, 2023, 21:14 (380 dagar sedan) @ ynf

Vad rampades i Finnshyttan?, skrot? och när slutade man att rampa?, samt när slutade man att rampa på Ksö, undrar YNF.

Bandelen Finnshyttan-Musjöheden lades ner 1 augusti 1974 efter en urspårning strax norr om Finnshyttan. Det var ett godståg med normalspårig(a) tankvagn(ar) lastade med gasol som välte. För att kunna bärga vagnarna var man tvungen att elda upp gasolen, har det berättats mig. Så senast detta datum rampades det i Finnshyttan.
/Hans

Finnshyttans station 1970

av tobbe, Thursday, November 09, 2023, 22:18 (380 dagar sedan) @ H R Lorin

Fantastisk bild från förr. När jag 1991 gjorde en arkeologisk resa med bil utefter linjen Karlstad Ö > Deje > Hagfors och vidare mot Finnshyttan så har jag alltid funderat efteråt hur bangården bildmässigt såg ut innan nedläggningen i Finnshyttan. Tyckte då när spåren var borta att stationshuset sågs ligga väldigt på sidan av bangården men nu förstår jag ju hur det låg till med upptill 7 spår på dåvarande bangården. Tack för den bilden.;-) ;-) Nu skall jag ta en ny titt på det filmade materielet på den delen av f.d. banan. När lades delen Musjöheden > Hagfors ned och delen mot Gejersholm? Hann ju med att åka delen Hagfors> Deje i godståg ToR veckan innan och se rampningen I Deje med framlidne lokföraren Bror Henriksson samt träffa Tågledaren Brokvist på tågx i Hagfors för en privat visning av tågx o väntsalen med godsexpeditionen på stationen.
tobbe

Finnshyttans station 1970

av Eje Larsson, Thursday, November 09, 2023, 23:24 (380 dagar sedan) @ tobbe

Lite förenklat kan man säga att normalspåriga vagnar till Hagfors rampades i Finnshyttan. Motsvarande vagnar till Munkfors rampades i Deje. Orsaken till detta var att man ville köra överföringstrafiken så kort sträcka som möjligt. Efter att en överföringsvagn lastad med en gasolvagn spårat ur norr om Finnshyttan i april 1974 fick all samtrafik under tre veckor gå via Deje. Det hela fungerade bra. Trots att banan röjts prövade man i samråd med SJ fr.o.m. 1 aug. under tre månader att köra trafiken via Deje. Inga särskilda problem dök upp. Enda nackdelen var att avståndet Deje – Hagfors var 63 km medan det var 55 km från Finnshyttan. Detta ansågs sakna betydelse trots att tåg med normalspåriga vagnar på överföringsvagnar bara fick framföras med max 30 km/tim. Rampen i Finnshyttan skulle dessutom p.g.a. dess dåliga skick behöva rustas upp för 100 000 kr. Överföringstrafiken till Munkfors kördes redan tidigare från Deje. Om linjen Musjöheden – Finnshyttan lades ner skulle man dessutom spara 250 000 kr. per år. En konsekvens blev att 25 000 ton malm motsvarande 4 lastbilar per dag skulle köras Finnshyttan – Hagfors. Det virke, ca 30 000 ton, som lastades i Sundsjön skulle i stället köras ytterligare 17 km på lastbil för att lastas i Musjöheden. Att väg 246 var i dåligt skick behövde inte NKlJ bry sig om. Vägunderhållet betalades ju av Vägförvaltningen. Transporterna av järnsvamp och kulsinter upphörde den 31 juli 1974. Före dess gick transporterna Persberg – Finnshyttan på lastbil och Finnshyttan – Hagfors på tåg. Efter 1 augusti 1974 var linjen otrafikerad. Den 10 oktober 1974 begärdes regeringens tillstånd att få upphöra med godstrafiken Finnshyttan – Musjöheden. Begäran bifölls den 13 februari 1975. Trafiken på SJ: s anslutningsspår till Finnshyttan upphörde formellt 1 juni 1975. Även rampen på Karlstad Ö avvecklades eftersom all trafik med överföringsvagnar koncentrerades till Deje. För den som vill veta mer hänvisar jag till min artikelserie om NKlJ i SMoK: s tidning Motorvagnen som går att få tag på vår hemsida, SMoK.nu

Finnshyttans station 1970

av Sven-Erik B, Friday, November 10, 2023, 10:24 (379 dagar sedan) @ Eje Larsson

Tack för trevliga bilder