E 1041 och dess ombyggnada panna från L31 (Järnväg allmänt)
En särling som hade L31-panna från 1958. Pannan kom från L31 1870.
Pannan (nr 2354) tillverkades 1935 och ilades lok GDJ 42 senare L31 1870.
Uttagen mellan 1948 - 1955 och upplagd i Örebro.
Byggdes om och ilades E 1041 i Tillberga 1958-03. Bl.a nytt sotskåp för att passa till E.
Efter ombyggnaden var loket driftlok i Kristinehamn och flyttades under 60 talet till Falköping. Avställd som driftlok 1970 och slopad för skrotning inklusive pannan 2354 1971.
Skrotades 1971-09 i Vislanda efter ankomst 1971-08.
Vislanda bangård 1971-08
Det skedde under tiden man ville hålla igång loken och om man kunde använda en litet annorlunda panna som fanns tillgänglig så var det OK. När utrensningarna av uddatyper kom inför torrluftskonserveringen så var L31-pannan en nackdel och loket slopades.
Bakom 1041 står N5 1784 och bakom det lär 1783 stå.
Fanns det inte en E4 med C-panna eller liknande?