Røyskjermer på littera A5 (Fordon: lok)

av KnutG, Friday, November 10, 2023, 16:44 (377 dagar sedan)

Hei!

Loket av littera A5 er jo utstyrt med røykskjermer av Witte-typen. Er det noen som veit hvilken størrelse disse skjermene har og deres plassering på røykskapet? (sotskap) En eventuell tegning hadde jo vært utmerket;-)


Mvh. Knut:-)

Røyskjermer på littera A5

av Per Ljungberg, Friday, November 10, 2023, 19:38 (377 dagar sedan) @ KnutG

Rökskärmarna på A5 1545 är inte original utan loket behövde ha rökskärmar inför en resa då loket skulle vara i SJ-utförande. Kalmarföreningen hade tidigare utfört loket i KJ 17 utförande och troligen inte tagit vara på originalen. Så i all hast skulle nya rökskärmar ordnas. Genom att titta på original A5 bilder och ritningar på tyska lok konstruerades och beställdes så nya rökskärmar och fästdetaljer som monterades på loket.

Røyskjermer på littera A5

av KnutG, Saturday, November 11, 2023, 09:57 (376 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Takk for informasjonen Per!:-)

Utföranden, målningar och märkningar mm

av Granis, Sunday, November 12, 2023, 10:50 (375 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Rökskärmarna på A5 1545 är inte original utan loket behövde ha rökskärmar inför en resa då loket skulle vara i SJ-utförande

Det där är lite intressant ur ett ”museibaneföreningshistoriskt” perspektiv. Nu handlade det väl i o f s i detta fall om den tyska specialfotochartern till flera föreningar och banor för tjugotalet år sedan där (gods)tågen skulle dras av SJ-märkta lok. Helst i varje fall, och åtminstone på normalspåren. Som här (nedan) i juni 2002 när GDJ N3 62, då märkt som SJ G10 1846, drog ett sådant tåg över banken vid Spjutmosjön på Älvdalsbanan. Precis som NJ har mfGDJ låtit loket vara SJ-märkt sedan dess (väl!?)

I ”rörelsens gryning” var det i princip tvärtom: Aldrig SJ! Nästan vad som helst (diskussionen om ”föreningsmärkning” är väl dock en annan sak) annars. T o m när fordonet i fråga var så ombyggt (av SJ!) att det knappt fanns nåt synligt kvar från EJ-tiden.

Det hade säkert att göra med hur järnvägshistoriker, museijärnvägare och nostalgiker såg på dåtidens affärsverk och järnvägsnedläggare SJ. Man ville ju visa upp minnet från den mångfaldsrika EJ-tiden då järnvägen fortfarande hade framtidstro. Även på landsbygden med sina smalspårsbanor. Dessutom var ju allt -även fd EJ-fordon- enhetligt märkt och målat =tråkigt när många museiföreningar startade.

Nu är ju tiderna annorlunda. Privata järnvägsföretag -men inte så många banor förvisso- har återkommit på spåren med sina olika, ibland t o m röriga/ inkonsekventa, målningar när fordon köps och säljs vidare och man bara målar och märker om dom ”lite”. Då blir det mer nostalgiskt med fordon som alla är bruna med vit märkning enligt fastställda typsnitt. Cirkeln är sluten liksom.

/ L G :-)

[image]

Røyskjermer på littera A5

av Anders Sandgren, Sunday, November 12, 2023, 11:26 (375 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Rökskärmarna på A5 1545 är inte original utan loket behövde ha rökskärmar inför en resa då loket skulle vara i SJ-utförande. Kalmarföreningen hade tidigare utfört loket i KJ 17 utförande och troligen inte tagit vara på originalen. Så i all hast skulle nya rökskärmar ordnas. Genom att titta på original A5 bilder och ritningar på tyska lok konstruerades och beställdes så nya rökskärmar och fästdetaljer som monterades på loket.

¨Dock satt de på när loket gick från Hybo till Kalmar.
[image]
Men då var ju ambitionen att göra det till KJ 17 vilket väl också skedde.
Skärmarna torde satts upp efter att vedeldningen togs ner för under den tiden var det andra skärmar.

Røyskjermer på littera A5 1545

av Conny Sernfalk, Sunday, November 12, 2023, 12:28 (375 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Rökskärmarna på A5 1545 är inte original utan loket behövde ha rökskärmar inför en resa då loket skulle vara i SJ-utförande. Kalmarföreningen hade tidigare utfört loket i KJ 17 utförande och troligen inte tagit vara på originalen. Så i all hast skulle nya rökskärmar ordnas. Genom att titta på original A5 bilder och ritningar på tyska lok konstruerades och beställdes så nya rökskärmar och fästdetaljer som monterades på loket.


¨Dock satt de på när loket gick från Hybo till Kalmar.
[image]
Men då var ju ambitionen att göra det till KJ 17 vilket väl också skedde.
Skärmarna torde satts upp efter att vedeldningen togs ner för under den tiden var det andra skärmar.

Enligt en källa var loket oljeeldat 1947-1948? Finns ej verifierat i Str77.
På bild 1943 syns en enkel rökuppdrivarskärm vid skorstenen. På foton från 1945 och framåt har loket fått "bastard" rökskärmar och är vedeldat. Vedeldningen finns ej upptagen i Str77.
Senast 1957 fick loket sina slutliga SJ rökskärmar.

Nedanstående bilder togs 1973-04-29
[image]
[image]

Røyskjermer mm på littera A5 1545 1955 - 1957.

av S-O Johansson, Monday, November 13, 2023, 15:37 (374 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

I Bertil Rehnbergs bok "Ångloksminnen", TN Järnvägsminnen 7, finns en bild han tagit 1955 på A5 1545 i Nässjö och då saknar loket rökskärmar men är enligt texten oljeeldat. Han har också tagit en bild på A5 1545 efter revision i Örebro våren/sommaren 1957 och då har loket rökskärmar. Revisionen skall enligt texten ha gjorts i samband med att A5 1545 och 1546 flyttades från Kalmar till Dalarna. Enligt texten togs utrustningen för oljeeldning bort samtidigt.
Enligt en bifogad placeringslista över SJ normalspåriga driftånglok så var loken den 1 mars 1957 placerade 35 maskinsektionen. Falun, Dalarna?
Glömde skriva att Bertil Rehnberg arbetade som ingenjör på Motor- och ångloksavdelningen på SJ maskinbyrå under 50-talet.

Røyskjermer mm på littera A5 1545 1955 - 1957.

av Ola Almquist, Wednesday, November 15, 2023, 02:41 (373 dagar sedan) @ S-O Johansson

I Bertil Rehnbergs bok "Ångloksminnen", TN Järnvägsminnen 7, finns en bild han tagit 1955 på A5 1545 i Nässjö och då saknar loket rökskärmar men är enligt texten oljeeldat. Han har också tagit en bild på A5 1545 efter revision i Örebro våren/sommaren 1957 och då har loket rökskärmar. Revisionen skall enligt texten ha gjorts i samband med att A5 1545 och 1546 flyttades från Kalmar till Dalarna. Enligt texten togs utrustningen för oljeeldning bort samtidigt.
Enligt en bifogad placeringslista över SJ normalspåriga driftånglok så var loken den 1 mars 1957 placerade 35 maskinsektionen. Falun, Dalarna?
Glömde skriva att Bertil Rehnberg arbetade som ingenjör på Motor- och ångloksavdelningen på SJ maskinbyrå under 50-talet.

Om skrotning av oljetankar:

[image]
[image]
[image]
[image]

Røyskjermer på littera A5

av Thomas Tell, Saturday, November 11, 2023, 16:43 (376 dagar sedan) @ KnutG

[image]
Rökuppdrivarskärmar på A6 finns ritning på. Mbr 51498.
/tell

Røyskjermer på littera A5

av Per Ljungberg, Sunday, November 12, 2023, 09:11 (375 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tyvärr hade vi vid detta tillfälle inte tillgång till denna ritning. Och som jag skrev så var det ganska bråttom att få till dessa.

ritninger på nettet?

av KnutG, Sunday, November 12, 2023, 11:02 (375 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Disse tegningene som Thomas har publisert (Mbr-tegninger) finnes disse søkbare på internett noe sted?

Røyskjermer på littera A5

av KnutG, Sunday, November 12, 2023, 10:40 (375 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fantastisk Thomas! :-) Dette er akkurat hva jeg var ute etter! Tusen takk! Jeg vil anta at det er samme type som ble anvendt på andre lok, så som littera A5


Mvh. Knut:-)