Göteborgs södra hamnbana (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Friday, November 10, 2023, 16:50 (377 dagar sedan)

Hittade denna bild bland min morfars efterlämnade diabilder. Mest fartyg kanske, men järnvägen utmed Masthuggskajen syns också med sina godsvagnar och lastningsaktivitet.

Har försökt bestämma platsen mer precist och hamnskjul 26 är ju tydligt liksom Götaverkens torrdocka med SAL:s Amerikabåt. Två lågbyggda fartyg ligger vid Masthuggskajen, kanske avpassade för kontinental kanal- och flodtrafik. Man kan möjligen ana ett diagonalspår under lastbilarna. Men var står fotografen, vilket är huset som skymtar i vänstra kanten? Borde vara strax väster om Stenas nuvarande Danmarksterminal och öster om Amerikahuset. Hittar dock inga utsiktspunkter eller höga hus där. Verkar vara högertrafik så bilden är nog från slutet av 60-talet.

[image]

Det finns också en annan bild från som jag förmodar är från samma fotopunkt. Om den är tagen tidigare eller senare än den första bilden vet jag inte. Verkar inte vara lika livfullt, men fler kranar (som förstås kunde flyttas på sin räls). Verkar vara högertrafik i alla fall.

[image]

Foton: Hj Westergren

Göteborgs södra hamnbana

av Lars Håkan, Friday, November 10, 2023, 17:18 (377 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Hamnskjul 25 o 26, Masthuggshamnen (ganska precis där Stenaterminalen ligger idag)
Och huset som syns i kanten på ena bilden bör vara Andrégatan 13

Göteborgs södra hamnbana

av Anders Hallingberg, Friday, November 10, 2023, 17:55 (377 dagar sedan) @ Lars Håkan

Jag får inte riktigt ihop det ändå eftersom man ser västgaveln på hamnskjul 26. Och söder om trafikleden låg ju bara låga skjul, se bild nedan från Eniro, historiska kartor. Har markerat det jag tror är hamnskjul 26 och Andréegatan 13 (kan vara fel). Kan fotografen stått på berget vid Johanneskyrkan kanske? I så fall med teleobjektiv (men jag minns inte att han hade systemkamera).

[image]

Göteborgs södra hamnbana

av Anders.k., Friday, November 10, 2023, 18:24 (377 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Jag om jag får gissa tror bilden är tagen från P-hus Snipan , visserligen bara två våningar men det borde räcka .

P-huset är precis rivet , men låg ju vid Masthamnsgatan/Första Långgatan/Värmlandsgatan

M.V.H Anders.k.

Göteborgs södra hamnbana

av Harald, Friday, November 10, 2023, 19:21 (377 dagar sedan) @ Anders.k.

Jag om jag får gissa tror bilden är tagen från P-hus Snipan , visserligen bara två våningar men det borde räcka .

P-huset är precis rivet , men låg ju vid Masthamnsgatan/Första Långgatan/Värmlandsgatan

M.V.H Anders.k.

Nej, det är för långt österut. På flygbilden från 1975 ser man ett hus omedelbart öster om Amerikahuset. Det är mitt i denna bild:
https://kartbild.com/#18/57.69984/11.94044/0xc
Notera räcket på huset södra sida. Det skymtar i vänster kant av den första bilden. Vid slutet av 60-talet var den gamla bebyggelsen i Masthuggsbergen riven, så han kan ha stått där med utsikt över hamnen. Alternativt är bilden tagen så sent att han har stått längst västerut på Masthuggsterrassen.

Göteborgs södra hamnbana

av Lars Håkan, Friday, November 10, 2023, 20:44 (377 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Det du har ritat 26 på torde vara skjul 27 som revs tidigare, syns lite på hur spåren går.

Göteborgs södra hamnbana

av Anders Hallingberg, Friday, November 10, 2023, 23:16 (377 dagar sedan) @ Lars Håkan

Ja du har säkert rätt i detta, skjul 27 är nog rivet. Men ska man se gaveln på det korrekta skjul 26 så måste fotopunkten vara längre västerut än Andréegatan?

Göteborgs södra hamnbana

av Harald, Friday, November 10, 2023, 23:16 (377 dagar sedan) @ Lars Håkan

Det du har ritat 26 på torde vara skjul 27 som revs tidigare, syns lite på hur spåren går.

Det är faktiskt t.o.m. skjul 28. Jag hittade en karta från 1940 där skjulens nummer är utsatta. Det förändrar förutsättningarna lite. Bilderna skulle kunna vara tagna från Elof Hanssons hus. Det är de två höga husen nedtill till vänster här:

[image]

Göteborgs södra hamnbana

av Anders Hallingberg, Saturday, November 11, 2023, 09:07 (376 dagar sedan) @ Harald

När du säger det så drar jag mig till minnes att morfar, som var spårvägare, också jobbat på eller haft någon annan kontakt med Elof Hansson. Så det låter högst rimligt att han varit uppe i deras hus.

Göteborgs södra hamnbana

av Harald, Saturday, November 11, 2023, 09:56 (376 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Ja, spårvägen har haft kontakter med Elof Hansson. Bl.a. var de importörer av Hanning&Kahls växeldriv.

Göteborgs södra hamnbana

av M.Svenson, Saturday, November 11, 2023, 10:50 (376 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Mycket troligt är första bilden tagen från 3-4 våningen i Elof Hansson huset (det västra), i vänster bildkant ser man fryshuset Andregatan 13. Båda dessa hus står kvar i dag.

Mvh Martin :-)

Göteborgs södra hamnbana

av Richard Loe, Friday, November 10, 2023, 21:36 (377 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Hittade denna bild bland min morfars efterlämnade diabilder. Mest fartyg kanske, men järnvägen utmed Masthuggskajen syns också med sina godsvagnar och lastningsaktivitet.

Har försökt bestämma platsen mer precist och hamnskjul 26 är ju tydligt liksom Götaverkens torrdocka med SAL:s Amerikabåt. Två lågbyggda fartyg ligger vid Masthuggskajen, kanske avpassade för kontinental kanal- och flodtrafik. Man kan möjligen ana ett diagonalspår under lastbilarna. Men var står fotografen, vilket är huset som skymtar i vänstra kanten? Borde vara strax väster om Stenas nuvarande Danmarksterminal och öster om Amerikahuset. Hittar dock inga utsiktspunkter eller höga hus där. Verkar vara högertrafik så bilden är nog från slutet av 60-talet.

[image]

Foton: Hj Westergren

Tja, fartygen då. SAL fartyget är M/S Gripsholm. Salén tankfartyget bör vara M/T Sea Song.

Göteborgs södra hamnbana

av johanmmolin, Friday, November 10, 2023, 22:50 (377 dagar sedan) @ Richard Loe

[image]

Och på denna bild ser vi f d Svebolagets fina turbinångare REGIN, här i Sessanlinjens skepnad som PRINSESSAN REGINA, upplagd.

Vilket daterar bilden någon gång mellan 1963 och 1967.

RAGNE och REGIN var väl de finaste turbinångarna som Sveabolaget någonsin lät bygga.

Båtologer av rätta virket bör kunna hitta vilket ångbulkfartyg som har ett vitt F mot en röd(-randig?) bakgrund som ligger bakom henne. Och kanske smalna av tidsintervallet ytterligare.

Göteborgs södra hamnbana

av Anders Hallingberg, Saturday, November 11, 2023, 12:22 (376 dagar sedan) @ johanmmolin

Spännande iakttagelser. Eftersom bilarna kör på höger sida måste det i så fall vara hösten 1967 för bild 2. Ljuset känns höstklart, kanske september. Kan man se om bild 1 är tagen före eller efter bild 2? Kan man t ex veta när Gripsholm var torrsatt?

(Funderingar utanför järnvägsintresset: Frihänger fartygen på bild 2 i ankarbojar som ju syns på bild 1? Strömmen i älven kanske räcker för att hålla dem i läge. Eller är de månne under gång?)

Göteborgs södra hamnbana

av Richard Loe, Saturday, November 11, 2023, 12:59 (376 dagar sedan) @ johanmmolin

[image]

Och på denna bild ser vi f d Svebolagets fina turbinångare REGIN, här i Sessanlinjens skepnad som PRINSESSAN REGINA, upplagd.

Vilket daterar bilden någon gång mellan 1963 och 1967.

RAGNE och REGIN var väl de finaste turbinångarna som Sveabolaget någonsin lät bygga.

Båtologer av rätta virket bör kunna hitta vilket ångbulkfartyg som har ett vitt F mot en röd(-randig?) bakgrund som ligger bakom henne. Och kanske smalna av tidsintervallet ytterligare.

Ångbulkfartyget tillhör Ångbåts AB Ferm, en del av Broström koncernen (därav färgerna på skorstensmärket). Fartyget tror jag är M/S Falster.

M/S Gripsholm uppdaterades efter nya M/S Kungsholm levererades 1966, och det är antagligen det vi ser på första bilden. Då är det fotot taget 1967 och antagligen så är andra fotot också taget 1967.

Göteborgs södra hamnbana

av johanmmolin, Saturday, November 11, 2023, 17:49 (376 dagar sedan) @ Richard Loe

Tack Richard! Jag fick det också till Ferm-bolaget, men hittade ingen lämplig kandidat.

Och ja, upplagda fartyg lades ofta i rad och jämsides med varandra längs bojar mitt i hamnen, vilka placerats ut för ändamålet. På den tiden hade Sverige väl gott och väl en tio gånger så stor handelsflotta som i dag, så det var väl ständig omsättning på fartyg.

Göteborgs södra hamnbana

av Richard Loe, Sunday, November 12, 2023, 18:25 (375 dagar sedan) @ johanmmolin

Tack Richard! Jag fick det också till Ferm-bolaget, men hittade ingen lämplig kandidat.

Och ja, upplagda fartyg lades ofta i rad och jämsides med varandra längs bojar mitt i hamnen, vilka placerats ut för ändamålet. På den tiden hade Sverige väl gott och väl en tio gånger så stor handelsflotta som i dag, så det var väl ständig omsättning på fartyg.

Fast på den sista bilden är M/S Falster på varvsbesök vid Götaverken snarare än upplagd. Vi ser också ett av Ahlmarks fartyg på väg upp för älven, men jag vet inte vilken den är.

Göteborgs södra hamnbana

av johanmmolin, Monday, November 13, 2023, 22:01 (374 dagar sedan) @ Richard Loe

Bengt Broman har gett ut en bok om Göteborgs hamnar med mycket fina fotografier. Och här finns en bild som direkt daterar "vårt" fotografi till sommaren 1967.

Och fartyget bakom PRINSESSAN REGINA heter alltså BRO, och det är ingen Ferm-båt. Skorstenen är svart med ett rött band med ett vitt P. Tyvärr har jag inte kunnat lokalisera vare sig fartyg eller rederi. Den närmaste svenska skeppslistan jag har är från 1959. Kan hon vara en norrman månntro?

Göteborgs södra hamnbana

av Anders Hallingberg, Monday, November 13, 2023, 22:40 (374 dagar sedan) @ johanmmolin

Imponerande detektivarbete du och ni andra som svarat gjort, nu är fotografens läge bestämt, tredje eller fjärde våningen i Elof Hanssons västra kontorshus, och tidpunkt för bilderna. Men om du säger sommaren 1967 för bild 2, då var det ju fortfarande vänstertrafik. Kan det vara september 1967?

Göteborgs södra hamnbana

av Ola Almquist, Monday, November 13, 2023, 23:10 (374 dagar sedan) @ johanmmolin

Bengt Broman har gett ut en bok om Göteborgs hamnar med mycket fina fotografier. Och här finns en bild som direkt daterar "vårt" fotografi till sommaren 1967.

Och fartyget bakom PRINSESSAN REGINA heter alltså BRO, och det är ingen Ferm-båt. Skorstenen är svart med ett rött band med ett vitt P. Tyvärr har jag inte kunnat lokalisera vare sig fartyg eller rederi. Den närmaste svenska skeppslistan jag har är från 1959. Kan hon vara en norrman månntro?

Huvudet på spiken! Hon finns här och såldes till Göteborg just 1967.

Ferm hade jag uteslutit. De hade väl bara motorfartyg vid denna tid och något annat svenskt rederi med F eller P i rederimärket hittade jag inte, men det var alltså till Norge man skulle gå.

Göteborgs södra hamnbana

av johanmmolin, Tuesday, November 14, 2023, 09:24 (373 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack Ola!

Och Anders - visst kan det ha varit i september 1967. Man skymtar faktiskt de två båtarna på ett foto taget i augusti 1967 också, i boken jag nämnde. Det enda jag vet om gamla REGIN, alias PRINSESSAN REGINA, är att hon gick till skärbrännarna "1967". Det är ju ingenting som hindrar att det var först i november hon försvann. Synd på ett klassiskt fartyg, hursomhelst.

Göteborgs södra hamnbana

av Anders Hallingberg, Tuesday, November 14, 2023, 10:14 (373 dagar sedan) @ johanmmolin

Ok! Tack alla som bidragit!

Göteborgs södra hamnbana

av Ola Almquist, Tuesday, November 14, 2023, 11:25 (373 dagar sedan) @ johanmmolin

Tack Ola!

Och Anders - visst kan det ha varit i september 1967. Man skymtar faktiskt de två båtarna på ett foto taget i augusti 1967 också, i boken jag nämnde. Det enda jag vet om gamla REGIN, alias PRINSESSAN REGINA, är att hon gick till skärbrännarna "1967". Det är ju ingenting som hindrar att det var först i november hon försvann. Synd på ett klassiskt fartyg, hursomhelst.

Prinsessan Regina såldes till Skrot & Avfallsprodukter (Torsten Johannisson), alltså samma firma som köpte Bro någon gång under sommaren 1967 och höggs upp 1968. Jag ska kolla upp saken i dagstidningarna och Båtologen vid tillfälle.

Göteborgs södra hamnbana

av johanmmolin, Tuesday, November 14, 2023, 13:31 (373 dagar sedan) @ Ola Almquist

Enligt webbsidan Kommandobryggan höggs faktiskt inte REGIN upp förrän 1970 (men den var upplagd 1963 – 1967).
Så högertrafiken är inget problem i sammanhanget. Den var nog vid fototillfället inte ens såld till skrotfirman.

Göteborgs södra hamnbana

av Ola Almquist, Friday, December 08, 2023, 22:38 (349 dagar sedan) @ johanmmolin

Enligt webbsidan Kommandobryggan höggs faktiskt inte REGIN upp förrän 1970 (men den var upplagd 1963 – 1967).
Så högertrafiken är inget problem i sammanhanget. Den var nog vid fototillfället inte ens såld till skrotfirman.

Jag har fått vederhäftiga uppgifter från Rickard Sahlsten, ordförande för Klubb Maritim Göteborg.

Prinsessan Regina gick i trafik säsongerna 1963-65 och såldes i oktober 1967 till Skrot och avfallsprodukter i Göteborg samt bogserades till Ringön för vidare försäljning. Efter att ha drabbats av vrakplundare under våren 1968 sänktes hon av förövarna vid kaj. Efter bärgning återstod bara skrotning, vilket verkställdes under våren och sommaren 1968.

Göteborgs södra hamnbana

av Anders Hallingberg, Saturday, December 09, 2023, 14:17 (348 dagar sedan) @ Ola Almquist

Då är tidpunkten för bild 2 väl inringad - från 3 september 1967 till slutet av oktober samma år. Ljuset och skugglängder på bild 2 känns mer september kan man tycka.

Göteborgs södra hamnbana

av Ola Almquist, Saturday, December 09, 2023, 14:48 (348 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Då är tidpunkten för bild 2 väl inringad - från 3 september 1967 till slutet av oktober samma år. Ljuset och skugglängder på bild 2 känns mer september kan man tycka.

Här finns för övrigt en fin bild. Men årtalet bör som sagt vara 1967.

Göteborgs södra hamnbana

av Richard Loe, Tuesday, November 14, 2023, 17:05 (373 dagar sedan) @ johanmmolin

Fast nu har vi prata förbi varandra. För det ligger ett Ferm fartyg inne på varvet, sannolikt M/S FALSTER, hennes skorsten syns över och bakom Götaverkens flytdocka och hennes gråa skrov och för syns ovan och till höger om PRINCESSAN REGINA...

Göteborgs södra hamnbana

av johanmmolin, Tuesday, November 14, 2023, 17:56 (373 dagar sedan) @ Richard Loe

Aha! Javisst har du rätt. Men jag var så helt fokuserad på fartyget som lågt gömt bakom PRINSESSAN REGINA ...