Kuren vid Storstupets vattentag (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Saturday, November 11, 2023, 01:25 (508 dagar sedan)

Storstupets vattentag har tidigare nämnts i detta forum, bland annat i inlägg från 2015 och i den fullkomligt underbara bildserien från 1976.

Tidigare ikväll sog det mig att kuren som rymmer veven som man reglerar vattenflödet till rännan med och som bland annat David Larsson fotograferade 2007, har stora likheter med de hållplatskurar som fanns vid Hansjö och Storstupet. Tättaket, byggnadens proportioner, dörren och fönstret på sidan är exempel på gemensamma drag.

Kuren har stått på samma plats åẗminstone sedan 1959 om man får tro Orsa kommuns bildarkiv, men hur gammal är egentligen vattentaget och hur länge kan kuren därmed kanske ha stått där? Platsen nämns åtminstone i dennatjänstetidtabell från 1931.

Kuren vid Storstupets vattentag

av Svante Andersson, Saturday, November 11, 2023, 16:25 (508 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Hmmm... det är väl Knoppens vattenstation du menar?

SA

Kuren vid KNOPPENS vattentag

av Rasmus Axelsson, Saturday, November 11, 2023, 17:36 (508 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hmmm... det är väl Knoppens vattenstation du menar?

Helt riktigt! Tack för påpekandet. Jag var nog tröttare igår än vad jag trodde... Knoppen ska det självklart vara.

[x]
[*]