S10 - S10 - K4 -.S10 - K4 - L11 - J i Vislanda - 1970 -
av bosc, Sunday, November 12, 2023, 23:22 (462 dagar sedan) @ lars moberg
När jag besökte samma plats i juli 1970 noterade jag följande: K4 775, 1164 och 1226, J 1344, L11 1566, 1567, 1568 och 1571, S10 1731, 1733 och 1735. Jag tog också några bilder, som publicerats här tidigare - https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=272370
/BoSC
Littera S 10
av KnutG, Monday, November 13, 2023, 10:25 (462 dagar sedan) @ bosc
Jeg ser på bildene av littera S 10 at denne loktypen har mange likheter med vår norske type 20b :-)
type 20b
Mvh. Knut:-)
Littera S 10
av Sven A, Monday, November 13, 2023, 14:26 (462 dagar sedan) @ KnutG
Jeg ser på bildene av littera S 10 at denne loktypen har mange likheter med vår norske type 20b :-)
type 20b
Mvh. Knut:-)
SJs huvudlittera S (S-S15) omfattar tanklok med axelföljden 1C1, utanpåliggande cylindrar, med några undantag. Undantagen är S1 och S2 (fd Sb) som har axelföljden 1C2 och S11-S15 som har axelföljd 1C.
Littera S, S1 och S2 var ursprungligt SJ-lok, medans resten var från början privatbanelok.
Just littera S10 är en fd privatbanemaskin (SWB litt Y3), som togs fram för lokaltrafik mm.
Nu hittar jag inte den tekniska specifikationen för type 20b, så jag kan inte jämföra hastighet, panndimension, vikt, axeltryck etc.
Men att de har samma axelföljd 1C1 är iaf klart.
Du kan jämför de tekniska uppgifterna för respektive S-lok på Svenska loks hemsida.
Littera S10
Littera S 10
av Micke Carlsson, Tuesday, November 14, 2023, 11:08 (461 dagar sedan) @ Sven A
En rolig detalj är att SWB Y3/SJ S10 i princip är lika SJ litt L, åtminstone vad gäller maskindelen. Helmholz slidstyrning (känns lättast igen på den raka kulissen), samma mått på drivhjul m m. Inte en exakt kopia men en hel del "återanvänt".
Littera S 10
av BD, Thursday, November 16, 2023, 18:08 (459 dagar sedan) @ Micke Carlsson
En rolig detalj är att SWB Y3/SJ S10 i princip är lika SJ litt L, åtminstone vad gäller maskindelen. Helmholz slidstyrning (känns lättast igen på den raka kulissen), samma mått på drivhjul m m. Inte en exakt kopia men en hel del "återanvänt".
Det underlättade nog för konstruktörerna i Falun om de kunde "återanvända" L-lokens detaljer.
Efter några års paus betroddes 1906 Falun med att åter få bygga lok åt SJ. Speciellt de tio Kd-loken med tillverkningsnumren 1 - 10 var SJ mycket missnöjda med.