Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991 (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Monday, November 13, 2023, 14:10 (374 dagar sedan)

Jag har hittat de här två bilderna tagna med negativ färgfilm, framkallade 1991 men kan inte komma på var jag tagit dem. Jag antar att det är samma plats åt olika håll? Troligen Mälardalen + Västmanland? Årtal stämmer ju med dubbelspårsutbyggnaden mellan Kungsängen och Kolbäck?
Bilderna blir större om man högerklickar och väljer öppna i ny flik.

[image]

[image]

Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991

av Sven A, Monday, November 13, 2023, 14:34 (374 dagar sedan) @ Ulfe

Jag har hittat de här två bilderna tagna med negativ färgfilm, framkallade 1991 men kan inte komma på var jag tagit dem. Jag antar att det är samma plats åt olika håll? Troligen Mälardalen + Västmanland? Årtal stämmer ju med dubbelspårsutbyggnaden mellan Kungsängen och Kolbäck?
Bilderna blir större om man högerklickar och väljer öppna i ny flik.

[image]

[image]

Motortrallan är en fd TGOJ-tralla och i och med att tiden är relativt nära övertagandet av TGOJ så är det troligt att den fortfarande disponerades av någon produktionsenhet på Banverket utmed fd TGOJ. Dvs Eskilstuna och det förstärker misstanken Mälardalen.

Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991

av B.S., Monday, November 13, 2023, 15:21 (374 dagar sedan) @ Sven A

Jag har hittat de här två bilderna tagna med negativ färgfilm, framkallade 1991 men kan inte komma på var jag tagit dem. Jag antar att det är samma plats åt olika håll? Troligen Mälardalen + Västmanland? Årtal stämmer ju med dubbelspårsutbyggnaden mellan Kungsängen och Kolbäck?
Bilderna blir större om man högerklickar och väljer öppna i ny flik.

[image]

[image]


Motortrallan är en fd TGOJ-tralla och i och med att tiden är relativt nära övertagandet av TGOJ så är det troligt att den fortfarande disponerades av någon produktionsenhet på Banverket utmed fd TGOJ. Dvs Eskilstuna och det förstärker misstanken Mälardalen.

I alla fall nedre bilden bör vara från Surahammar plankorsningen med Hjulmakarvägen. Idag ser det ut så här: Google streetview

Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991

av Godsgösta, Monday, November 13, 2023, 15:53 (374 dagar sedan) @ B.S.

Jag har hittat de här två bilderna tagna med negativ färgfilm, framkallade 1991 men kan inte komma på var jag tagit dem. Jag antar att det är samma plats åt olika håll? Troligen Mälardalen + Västmanland? Årtal stämmer ju med dubbelspårsutbyggnaden mellan Kungsängen och Kolbäck?
Bilderna blir större om man högerklickar och väljer öppna i ny flik.

[image]

[image]


Motortrallan är en fd TGOJ-tralla och i och med att tiden är relativt nära övertagandet av TGOJ så är det troligt att den fortfarande disponerades av någon produktionsenhet på Banverket utmed fd TGOJ. Dvs Eskilstuna och det förstärker misstanken Mälardalen.


I alla fall nedre bilden bör vara från Surahammar plankorsningen med Hjulmakarvägen. Idag ser det ut så här: Google streetview

Jag håller med helt. Nedre bilden är från Surahammar tagen i riktning mot Hallsta.
Frågan är om inte första bilden också är tagen i Surahammar men tagen från andra änden av bangården i riktning mot Ramnäs? Jag tycker mig få en känsla av det men är långt från säker. Det vore inte orimligt att du knallat till andra änden när du ändå var där och fotade också? Tycker att det ser ut så, men det kan givetvis vara helt fel.

Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991

av Göran Kannerby, Monday, November 13, 2023, 15:57 (374 dagar sedan) @ B.S.

Jag har hittat de här två bilderna tagna med negativ färgfilm, framkallade 1991 men kan inte komma på var jag tagit dem. Jag antar att det är samma plats åt olika håll? Troligen Mälardalen + Västmanland? Årtal stämmer ju med dubbelspårsutbyggnaden mellan Kungsängen och Kolbäck?
Bilderna blir större om man högerklickar och väljer öppna i ny flik.

[image]

[image]


Motortrallan är en fd TGOJ-tralla och i och med att tiden är relativt nära övertagandet av TGOJ så är det troligt att den fortfarande disponerades av någon produktionsenhet på Banverket utmed fd TGOJ. Dvs Eskilstuna och det förstärker misstanken Mälardalen.


I alla fall nedre bilden bör vara från Surahammar plankorsningen med Hjulmakarvägen. Idag ser det ut så här: Google streetview

I så fall är det snarare upprustning av enkelspår än bangårdsombyggnad och dubbelspår. Efter upprustningen återupptogs persontrafiken här medan Skultuna blev av med sin järnväg.

Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991

av Godsgösta, Monday, November 13, 2023, 16:02 (374 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag har hittat de här två bilderna tagna med negativ färgfilm, framkallade 1991 men kan inte komma på var jag tagit dem. Jag antar att det är samma plats åt olika håll? Troligen Mälardalen + Västmanland? Årtal stämmer ju med dubbelspårsutbyggnaden mellan Kungsängen och Kolbäck?
Bilderna blir större om man högerklickar och väljer öppna i ny flik.

[image]

[image]


Motortrallan är en fd TGOJ-tralla och i och med att tiden är relativt nära övertagandet av TGOJ så är det troligt att den fortfarande disponerades av någon produktionsenhet på Banverket utmed fd TGOJ. Dvs Eskilstuna och det förstärker misstanken Mälardalen.


I alla fall nedre bilden bör vara från Surahammar plankorsningen med Hjulmakarvägen. Idag ser det ut så här: Google streetview


I så fall är det snarare upprustning av enkelspår än bangårdsombyggnad och dubbelspår. Efter upprustningen återupptogs persontrafiken här medan Skultuna blev av med sin järnväg.

Ja precis. Det här rör sig ju om elektrifieringen och upprustningen mellan Kolbäck och Ramnäs/Brattheden.

Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991

av Ulfe, Monday, November 13, 2023, 16:04 (374 dagar sedan) @ B.S.

Jag har hittat de här två bilderna tagna med negativ färgfilm, framkallade 1991 men kan inte komma på var jag tagit dem. Jag antar att det är samma plats åt olika håll? Troligen Mälardalen + Västmanland? Årtal stämmer ju med dubbelspårsutbyggnaden mellan Kungsängen och Kolbäck?
Bilderna blir större om man högerklickar och väljer öppna i ny flik.

[image]


Motortrallan är en fd TGOJ-tralla och i och med att tiden är relativt nära övertagandet av TGOJ så är det troligt att den fortfarande disponerades av någon produktionsenhet på Banverket utmed fd TGOJ. Dvs Eskilstuna och det förstärker misstanken Mälardalen.


I alla fall nedre bilden bör vara från Surahammar plankorsningen med Hjulmakarvägen. Idag ser det ut så här: Google streetview

Stort tack för svaren! visst är det Surahammar, här plankorsningen vid Västeråsleden i den södra delen av bangården, kraftledningsstolpen verkar återanvänd som kommunikationsmast, stämmer också med den långa kontaktledningsbryggan.

Länk Google streetview.
https://www.google.com/maps/@59.7029054,16.2202036,3a,21.6y,353.29h,89.63t/data=!3m6!1e...

Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991

av Granis, Monday, November 13, 2023, 18:13 (374 dagar sedan) @ Ulfe

Årtal stämmer ju med dubbelspårsutbyggnaden mellan Kungsängen och Kolbäck?

Nu har väl svaren kommit här, men det är väl tveksamt om man kan kalla de tidiga 90-talets järnvägsbyggen här som "utbyggnader"? Det var väl till största delen nybyggnader? Ty det handlar ju om när fd SWB blev Mälarbanan, med till stora delar nya sträckningar. Och med dubbelspår .

På bilderna ser man väl dock att här är det ombyggnader på gammal bana, t ex när man ser godsmagasinet i bakgrunden. Och det var ju vad som skedde på SWBs "bibana" Kolbäck- Ramnäs när den moderniserades och återfick persontrafiken (som legat nere sen 1965, har jag för mig) med bokstavliga kopplingar till den nya Mälarbanan. Och nåt dubbelspår blev det väl aldrig här?

Här är några samtida bilder jag tog från linjen, även dessa såklart analoga och sedemera skannade :-)

[image]
Linjebild från strax söder om viadukten över Rv 66, "Industrileden", riktning söderut (viadukten och infarten till Ramnäs bakom fotografen). Våren 1990.

[image]
Surahammars station, våren 1990. Som synes har upprustningsjobben inte startat här.

[image]
Hallstahammars station i mars 1991. Nu har det hunnit hända lite mer. Med ett av spåren i varje fall. Och maskiner har kommit på plats.


/ L G

Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991

av Godsgösta, Tuesday, November 14, 2023, 09:04 (373 dagar sedan) @ Granis

Årtal stämmer ju med dubbelspårsutbyggnaden mellan Kungsängen och Kolbäck?


Nu har väl svaren kommit här, men det är väl tveksamt om man kan kalla de tidiga 90-talets järnvägsbyggen här som "utbyggnader"? Det var väl till största delen nybyggnader? Ty det handlar ju om när fd SWB blev Mälarbanan, med till stora delar nya sträckningar. Och med dubbelspår .

På bilderna ser man väl dock att här är det ombyggnader på gammal bana, t ex när man ser godsmagasinet i bakgrunden. Och det var ju vad som skedde på SWBs "bibana" Kolbäck- Ramnäs när den moderniserades och återfick persontrafiken (som legat nere sen 1965, har jag för mig) med bokstavliga kopplingar till den nya Mälarbanan. Och nåt dubbelspår blev det väl aldrig här?

Här är några samtida bilder jag tog från linjen, även dessa såklart analoga och sedemera skannade :-)

[image]
Linjebild från strax söder om viadukten över Rv 66, "Industrileden", riktning söderut (viadukten och infarten till Ramnäs bakom fotografen). Våren 1990.

[image]
Surahammars station, våren 1990. Som synes har upprustningsjobben inte startat här.

[image]
Hallstahammars station i mars 1991. Nu har det hunnit hända lite mer. Med ett av spåren i varje fall. Och maskiner har kommit på plats.


/ L G

Vilka härliga bilder från den tiden! Surahammars stationshus såg minst sagt förfallet ut innan banan rustades upp, kanske var samma med det i Hallstahammar.

Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991

av Granis, Wednesday, November 15, 2023, 15:52 (372 dagar sedan) @ Godsgösta

Vilka härliga bilder från den tiden! Surahammars stationshus såg minst sagt förfallet ut innan banan rustades upp, kanske var samma med det i Hallstahammar.

Ja. Fast jag vet inte hur upprustningen påverkade själva stationshusen. Bilden från "Sura" är ju tagen nåt år tidigare (isch) än bilden från "Hallsta", så det året kanske gör skillnad? I "Hallsta" 1991 ser man ju bokstavligen spår av upprustningen, medan det i "Sura" 1990 ser som det säkert hade gjort de senare åren, kanske ända sen persontrafiken hade lagts ned 1965. Eller?

/ L G

Bangårdombyggnad, dubbelspår? Var? år1991

av Godsgösta, Thursday, November 16, 2023, 07:28 (371 dagar sedan) @ Granis

Vilka härliga bilder från den tiden! Surahammars stationshus såg minst sagt förfallet ut innan banan rustades upp, kanske var samma med det i Hallstahammar.


Ja. Fast jag vet inte hur upprustningen påverkade själva stationshusen. Bilden från "Sura" är ju tagen nåt år tidigare (isch) än bilden från "Hallsta", så det året kanske gör skillnad? I "Hallsta" 1991 ser man ju bokstavligen spår av upprustningen, medan det i "Sura" 1990 ser som det säkert hade gjort de senare åren, kanske ända sen persontrafiken hade lagts ned 1965. Eller?

/ L G

Jag vet inte alls.
Idag är ju båda husen synnerligen fräscha, och jag har varit in i båda. När man ser bilden från Sura är det svårt att tro att det sett ut så om man ser dem idag.
Klart sjutton att banans upprustning gjorde sitt för att snygga upp dessa, samtidigt som ju hela området längs järnvägen fick nytt liv i och med att tågen helt plötsligt började rulla och stanna där. Det hänger givetvis ihop alltsammans.
Verkligen nyttigt med dessa mellanhistoriska bilder så att säga. Det är inte så långt bak i tiden det där, men det ser ut att vara jättelänge sedan. Fint!