Frågor kring en hållplats och vägvakt (Kränge vid fd VSBJ) (Järnvägspersonal)
Jag hittade denna tågordning i MfWFJ:s samlingar i Vadstena. Vägvakt i Kränge 1952?
Kränge hållplats låg ca 1300 m från Bränninge i riktning mót Skänninge. Ca 400 m tidigare korsade banan vägen från Kaga mot Ledberg.
I TÖJ:s sista tidtabellsbok anges att det vid den vägkorsningen fanns automatiskt fungerande ringklockor i kombination med automatiskt fungerande kontrollsignallykta för tågen (SÄO § 6:8).
Skulle SJ ha tagit bort detta och återgått till vägvakt, eller har man bara använt en blankett med den här rubriken trots att det borde stå platsvakt och inte vägvakt?
1950 var hållplatsen bemannad för biljettförsäljning före ett par tågavgångar in mot Linköping. Två avgångar på vardagar morgon och förmiddag och två på söndagar eftermiddag och kväll.
Kränge hållplats omkring 1950. Foto Einar Pettersson, Järnvägsmuseums samling.